Екоорганизации подновиха жалбите си за "Струма" през Кресненското дефиле
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Екоорганизации подновиха жалбите си за "Струма" през Кресненското дефиле

Екоорганизации подновиха жалбите си за "Струма" през Кресненското дефиле

Български и чужди юристи и природозащитници атакуват изграждането на трасето на магистралата и с научни доказателства

Мила Чернева
5304 прочитания

© Цветелина Белутова


Правозащитната организация Client Earth, Friends of the Earth Europe и Екологично сдружение "За Земята", като част от CEE Bankwatch Network (най-голямата мрежа на местни екологични организации) подадоха допълнение към своя жалба срещу трасето на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле до Европейската комисия (ЕК).

Те искат от институцията да започне да действа по казуса , като според природозащитниците изграждането на трасето през дефилето е противозаконно, тъй като то се намира в защитени зони от Натура 2000 и ако движението през него продължи, видовете в региона ще изчезнат.

Към жалбата те са добавили независим научен анализ на експерти от Националния природонаучен музей и Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания към БАН.

"Неприемливо е, че уникалното биоразнообразие на Кресненския пролом се разрушава в нарушение на Европейското законодателство от същите власти, които са длъжни да го опазват. Ако Европейската комисия не предприеме спешни мерки, ситуацията може да излезе извън контрол и вече да няма да има какво да бъде опазвано в региона на пролома", казва Евелина Тилец – Бакаларз, адвокат по биоразнообразие към ClientEarth.

Жалбата е срещу Българското правителство към ЕК и Вицепрезидента й Франс Тимерманс, като е продължение на друга такава, подадена преди две години от организациите срещу плановете за построяването на магистралата през Кресненския пролом. ЕК до този момент не е предприела мерки за спазването на eвропейското законодателство, въпреки че е била алармирана, уточнява се в съобщение на жалбоподателите.

От съществена важност е ЕК да предприеме спешни мерки за спасяването на нашата природа – трафикът трябва да бъде изнесен извън Кресненския пролом, казва Десислава Стоянова от "За Земята.

Българското правителство още през 2017 г. след проведена оценка за въздействието върху околната среда.

избра т.нар. "източен вариант" за магистралата - платното в посока Гърция да минава през съществуващия път Е-79, а в посока София ще се строи ново трасе източно от дефилето.

Според неправителствените организации обаче трафикът трябва да се изнесе от дефилето, тъй като загива сериозна част от биоразнообразието там, а и има вероятност България да наруши европейското законодателство, ако не го направи.

Казусът най-вероятно ще се разглежда от новия състав от ЕК.

1 млрд. лв. ще струва трасето през Кресненското дефиле

Какво казват учените

Екипът, изготвил изследването включва доц. д-р Стоян Бешков от Националния природонаучен музей, Емилия Вачева докторант към същата институция, доц. д-р Борислав Наумов и Ангел Дюмеджиев от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания към БАН.

Учените сравняват данни за видовете от 2003 г. със средното за 2014-2015 г. Оказва се, че защитените прилепи са намалели с 93%, застрашените костенурки и змии – до 60%, а някои гръбначни вероятно са напълно изчезнали от региона. От 3345 гръбначни в региона през 2003 г. са останали едва 544.

В свое становище до ЕК експертите отбелязват, че трафикът в дефилето няма да стане по-малък в бъдеще спрямо 2003-2004 г., което ще навреди на хабитатите и няма да позволи да се възвърнат популациите на изчезващите в региона видове.

Проблемите с парите

До този момент няма и информация правителството да е подало апликационна форма за европейско финансиране на лотът между Крупник и Кресна. Въпреки мълчанието на управляващите, на ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура" и регионалното министерство по темата, стана ясно, че обектът най-вероятно ще се фазира, тъй като нямаше как да се изпълни в настоящия програмен период.

Самият Борисов се застрахова точно преди европейските избори през май: "Ще направя магистрала "Струма" до Кресна от двете страни, а после, който иска, да дава няколко милиарда, може да я качи по върховете, защото така искат. Има много мераклии за власт, нека намерят добри решения, да съберат няколко милиарда и да го направят така, както искат... Трябва да си зададем много важен въпрос – да дадем ли тези милиарди за тази отсечка от 14 км или да има магистрала от София до Видин."

В момента вървят обществени поръчки за отсечката в двете посоки.

Правозащитната организация Client Earth, Friends of the Earth Europe и Екологично сдружение "За Земята", като част от CEE Bankwatch Network (най-голямата мрежа на местни екологични организации) подадоха допълнение към своя жалба срещу трасето на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле до Европейската комисия (ЕК).

Те искат от институцията да започне да действа по казуса , като според природозащитниците изграждането на трасето през дефилето е противозаконно, тъй като то се намира в защитени зони от Натура 2000 и ако движението през него продължи, видовете в региона ще изчезнат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    trayan1980 avatar :-|
    Траян

    Колко пъти вече се отлага изграждането магистрала "Струма" именно заради жалбите на природозащитниците. Нека мислят за природата и животните, но и за хората. Ако бъде построена магистралата, трафикът ще бъде облекчен, а катастрофите драстично ще намалеят, нима това не е най-важно за природозащитниците.

  • 2
    buzanka avatar :-|
    buzanka

    Човешкият живот е най-важен! И ако магистралата може да спаси дори и един такъв - тогава трябва да я има. Няма какво повече да се каже по въпроса!

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#1] от "Траян":
    [quote#1:"Траян"] катастрофите драстично ще намалеят[/quote]

    Това са градски легенди!

    Статистиката (поне от последната седмица), говори точно обратното за БГ магистралите.
    С ниската си обществена култура и пълното незачитане на правилата българинът се самоубива и убива най-масово именно по магистралите.

    Макар, че съм като тираджия непрекъснато напред-назад през Кресненското дефиле, лично аз го предпочитам в този му вид (ако може без идиотите), а не като права писта за самоубийци.

    Все пак става въпрос само за някакви си 20 км!

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "buzanka":

    Магистралите се строят за тирове, не за човешки животи. Става въпрос за материални интереси.

    Жалкото е, че тунела уж беше много скъп, сега ще дадем повече пари за да построим алтернативен маршрут. Излъгаха ни, за да намажат местните фирми.

  • 5
    andrey_kovatchev avatar :-|
    Андрей Ковачев

    Камионите и колите в дефилето убиват хора. От 2009 година всяка година по няколко души. Главно заради изпреварване в тесния и пълен с остри завои път. Агенция пътища АПИ - отговорната според закона, не прави нищо. А е лесно да се сложи средна разделителна линия за да е физически невъзможно изпреварването, камери за да няма други джигитски изпълнения. Вместо това АПИ започна мръсна кампания да пропагандира живото-застрашаващото решение на правителството да остави едната посока на магистралата през пролома. А от това ще умират вероятно още повече хора, отколкото досега - няма да има челни удари, но ще има високоскоростен магистрален трафик, в тесен дву-лентов път (габарита даже не е 12, а само 10,5), с остри завои, с бавна селскостопанска и друга местна техника и МПС, добитък по платното и с пешеходци и туристи на банкета не по широк от 3 метра (на доста места въобще го няма).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK