С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 2 авг 2019, 12:02, 3673 прочитания

Екоорганизации подновиха жалбите си за "Струма" през Кресненското дефиле

Български и чужди юристи и природозащитници атакуват изграждането на трасето на магистралата и с научни доказателства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Правозащитната организация Client Earth, Friends of the Earth Europe и Екологично сдружение "За Земята", като част от CEE Bankwatch Network (най-голямата мрежа на местни екологични организации) подадоха допълнение към своя жалба срещу трасето на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле до Европейската комисия (ЕК).
Те искат от институцията да започне да действа по казуса , като с
поред природозащитниците изграждането на трасето през дефилето е противозаконно, тъй като то се намира в защитени зони от Натура 2000 и ако движението през него продължи, видовете в региона ще изчезнат.

Към жалбата те са добавили независим научен анализ на експерти от
Националния природонаучен музей и Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания към БАН.


"Неприемливо е, че уникалното биоразнообразие на Кресненския пролом се разрушава в нарушение на Европейското законодателство от същите власти, които са длъжни да го опазват. Ако Европейската комисия не предприеме спешни мерки, ситуацията може да излезе извън контрол и вече да няма да има какво да бъде опазвано в региона на пролома", казва Евелина Тилец – Бакаларз, адвокат по биоразнообразие към ClientEarth.

Жалбата е срещу Българското правителство към ЕК и Вицепрезидента й Франс Тимерманс, като е продължение на друга такава, подадена преди две години от организациите срещу плановете за построяването на магистралата през Кресненския пролом. ЕК до този момент не е предприела мерки за спазването на eвропейското законодателство, въпреки че е била алармирана, уточнява се в съобщение на жалбоподателите.

От съществена важност е ЕК да предприеме спешни мерки за спасяването на нашата природа – трафикът трябва да бъде изнесен извън Кресненския пролом, казва Десислава Стоянова от "За Земята.



Българското правителство още през 2017 г. след проведена оценка за въздействието върху околната среда.
избра т.нар. "източен вариант" за магистралата - платното в посока Гърция да минава през съществуващия път Е-79, а в посока София ще се строи ново трасе източно от дефилето.


Според неправителствените организации обаче трафикът трябва да се изнесе от дефилето, тъй като загива сериозна част от биоразнообразието там, а и има вероятност България да наруши европейското законодателство, ако не го направи.

Казусът най-вероятно ще се разглежда от новия състав от ЕК.
1 млрд. лв. ще струва трасето през Кресненското дефиле

Какво казват учените

Екипът, изготвил изследването включва доц. д-р Стоян Бешков от Националния природонаучен музей, Емилия Вачева докторант към същата институция, доц. д-р Борислав Наумов и Ангел Дюмеджиев от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания към БАН.

Учените сравняват данни за видовете от 2003 г. със средното за 2014-2015 г. Оказва се, че защитените прилепи са намалели с 93%, застрашените костенурки и змии – до 60%, а някои гръбначни вероятно са напълно изчезнали от региона. От 3345 гръбначни в региона през 2003 г. са останали едва 544.

В свое становище до ЕК експертите отбелязват, че трафикът в дефилето няма да стане по-малък в бъдеще спрямо 2003-2004 г., което ще навреди на хабитатите и няма да позволи да се възвърнат популациите на изчезващите в региона видове.

Проблемите с парите

До този момент няма и информация правителството да е подало апликационна форма за европейско финансиране на лотът между Крупник и Кресна. Въпреки мълчанието на управляващите, на ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура" и регионалното министерство по темата, стана ясно, че обектът най-вероятно ще се фазира, тъй като нямаше как да се изпълни в настоящия програмен период.

Самият Борисов се застрахова точно преди европейските избори през май: "Ще направя магистрала "Струма" до Кресна от двете страни, а после, който иска, да дава няколко милиарда, може да я качи по върховете, защото така искат. Има много мераклии за власт, нека намерят добри решения, да съберат няколко милиарда и да го направят така, както искат... Трябва да си зададем много важен въпрос – да дадем ли тези милиарди за тази отсечка от 14 км или да има магистрала от София до Видин."

В момента вървят обществени поръчки за отсечката в двете посоки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Thomas Cook шокира с фалит; Каракачанов препоръча на журналистите да си мълчат Уикенд новини: Thomas Cook шокира с фалит; Каракачанов препоръча на журналистите да си мълчат

И още: Увеличават се кандидат-кметовете преди изборите, натоварена седмица за ЦИК; През юли е счупен абсолютният температурен рекорд

23 сеп 2019, 282 прочитания

София ще избира изпълнител за почистване и зимна поддръжка на републикански пътища София ще избира изпълнител за почистване и зимна поддръжка на републикански пътища

Обществената поръчка е на стойност 8.4 млн. лв. без ДДС и е за участъци от общо 29 км

23 сеп 2019, 460 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Тоягата и морковът зад номинацията на Иван Гешев

Защо подкрепата на Гешев не е автентична и така не се появиха други кандидати за поста

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Да откриеш звука на дървото

Потомственият лютиер Апостол Калоферов навършва 75 години

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит