С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 2 авг 2019, 12:02, 4000 прочитания

Екоорганизации подновиха жалбите си за "Струма" през Кресненското дефиле

Български и чужди юристи и природозащитници атакуват изграждането на трасето на магистралата и с научни доказателства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Правозащитната организация Client Earth, Friends of the Earth Europe и Екологично сдружение "За Земята", като част от CEE Bankwatch Network (най-голямата мрежа на местни екологични организации) подадоха допълнение към своя жалба срещу трасето на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле до Европейската комисия (ЕК).
Те искат от институцията да започне да действа по казуса , като с
поред природозащитниците изграждането на трасето през дефилето е противозаконно, тъй като то се намира в защитени зони от Натура 2000 и ако движението през него продължи, видовете в региона ще изчезнат.

Към жалбата те са добавили независим научен анализ на експерти от
Националния природонаучен музей и Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания към БАН.


"Неприемливо е, че уникалното биоразнообразие на Кресненския пролом се разрушава в нарушение на Европейското законодателство от същите власти, които са длъжни да го опазват. Ако Европейската комисия не предприеме спешни мерки, ситуацията може да излезе извън контрол и вече да няма да има какво да бъде опазвано в региона на пролома", казва Евелина Тилец – Бакаларз, адвокат по биоразнообразие към ClientEarth.

Жалбата е срещу Българското правителство към ЕК и Вицепрезидента й Франс Тимерманс, като е продължение на друга такава, подадена преди две години от организациите срещу плановете за построяването на магистралата през Кресненския пролом. ЕК до този момент не е предприела мерки за спазването на eвропейското законодателство, въпреки че е била алармирана, уточнява се в съобщение на жалбоподателите.

От съществена важност е ЕК да предприеме спешни мерки за спасяването на нашата природа – трафикът трябва да бъде изнесен извън Кресненския пролом, казва Десислава Стоянова от "За Земята.



Българското правителство още през 2017 г. след проведена оценка за въздействието върху околната среда.
избра т.нар. "източен вариант" за магистралата - платното в посока Гърция да минава през съществуващия път Е-79, а в посока София ще се строи ново трасе източно от дефилето.


Според неправителствените организации обаче трафикът трябва да се изнесе от дефилето, тъй като загива сериозна част от биоразнообразието там, а и има вероятност България да наруши европейското законодателство, ако не го направи.

Казусът най-вероятно ще се разглежда от новия състав от ЕК.
1 млрд. лв. ще струва трасето през Кресненското дефиле

Какво казват учените

Екипът, изготвил изследването включва доц. д-р Стоян Бешков от Националния природонаучен музей, Емилия Вачева докторант към същата институция, доц. д-р Борислав Наумов и Ангел Дюмеджиев от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания към БАН.

Учените сравняват данни за видовете от 2003 г. със средното за 2014-2015 г. Оказва се, че защитените прилепи са намалели с 93%, застрашените костенурки и змии – до 60%, а някои гръбначни вероятно са напълно изчезнали от региона. От 3345 гръбначни в региона през 2003 г. са останали едва 544.

В свое становище до ЕК експертите отбелязват, че трафикът в дефилето няма да стане по-малък в бъдеще спрямо 2003-2004 г., което ще навреди на хабитатите и няма да позволи да се възвърнат популациите на изчезващите в региона видове.

Проблемите с парите

До този момент няма и информация правителството да е подало апликационна форма за европейско финансиране на лотът между Крупник и Кресна. Въпреки мълчанието на управляващите, на ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура" и регионалното министерство по темата, стана ясно, че обектът най-вероятно ще се фазира, тъй като нямаше как да се изпълни в настоящия програмен период.

Самият Борисов се застрахова точно преди европейските избори през май: "Ще направя магистрала "Струма" до Кресна от двете страни, а после, който иска, да дава няколко милиарда, може да я качи по върховете, защото така искат. Има много мераклии за власт, нека намерят добри решения, да съберат няколко милиарда и да го направят така, както искат... Трябва да си зададем много важен въпрос – да дадем ли тези милиарди за тази отсечка от 14 км или да има магистрала от София до Видин."

В момента вървят обществени поръчки за отсечката в двете посоки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента 8 Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента

Висшият съдебен съвет очаквано прегласува решението си за нов главен прокурор със същото мнозинство от 20 гласа срещу 4

14 ное 2019, 2265 прочитания

Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя

И още: Първият ден от болничните няма да се плаща от никой, патриотите "вдигнаха" минималната пенсия и осигуриха безплатна детска градина за социално слаби, подготвя се нова концесия на летище Пловдив

14 ное 2019, 1207 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Тоягата и морковът зад номинацията на Иван Гешев

Защо подкрепата на Гешев не е автентична и така не се появиха други кандидати за поста

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10