Статистиката "не видя" силен спад в туризма
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Статистиката "не видя" силен спад в туризма

Статистиката "не видя" силен спад в туризма

Туристическият министър: Резултатите не кореспондират с опити сезонът да се описва негативно

Деница Ватева
6284 прочитания

© Надежда Чипева


На фона на напрежението по Черноморието през това лято и прогнозите, че 2019 г. ще бъде първата от пет години насам с регистриран спад, националната статистика не отчете сериозни проблеми в началото на лятото. През седмицата Националният статистически институт публикува данните си за юни, според които общите пътувания на чужденци в страната намаляват с по-малко от процент, а тези с цел почивка - с по-малко от 3 на сто. Това даде повод и на туристическият министър Николина Ангелкова да обяви, че през първото полугодие визитите на чужденци са с едва 0.3% спад спрямо рекордната 2018 г. и "тези резултати не кореспондират по никакъв начин с опити сезонът да се описва в негативни краски".

Резултатите изглеждат направо абсурдни на фона на твърденията на големите хотелиери, туроператори и браншови сдружения, че сезонът по Черноморието върви с между 10 и 20% на основните пазари, които не успяват да се наваксат със записвания в последната минута. А прогнозите на концесионера на летищата в Бургас и Варна са за намаление на трафика с 8.3% през годината.

Паралелни вселени

Националният статистически институт публикува през седмицата дългоочакваните данни за юни - първият месец от активния летен сезон, от които става ясно, че туризмът на практика се движи на миналогодишните нива. Информацията за месеца показва, че пътуванията на чужденци в България са били близо 1.54 млн., което е намаление с 0.9% на годишна база. Около половината от тях са били с цел почивка, близо 14 на сто - командировки, а тези с други цели - 36%, се вижда още от информацията.

Все пак в разбивката има данни, че България е привлякла по-малко туристи: пътуванията на чужденци с цел почивка намаляват с 2.5 на сто. Но това не кореспондира по никакъв начин със сериозното напрежение в черноморските курорти, носещи според различни оценки между 70 и 80% от годишните приходи в сектора, където се очаква сериозен спад. В средата на юли големи хотелиери и туроператори съобщиха пред "Капитал", че на нито един пазар не успяват да наваксат лошите ранни записвания за море и очакванията са сезонът да завърши на "минус" между 10 и 20% на повечето от основните пазари. Преди няколко седмици пък Улрих Хеппе, директор на "Фрапорт България" - концесионер на летищата в Бурас и Варна, прогнозира пред БНР, че през 2019 г. трафикът на аерогарите ще намалее с общо 8.3%.

Резултатите не кореспондирали с "негативните краски на сезона"

Данните на националната статистика станаха повод и туристическият министър Николина Ангелкова да минимизира описвания от бизнеса проблем в сектора. От съобщение на туристическото министерство става ясно, че в четвъртък тя е провела среща с управители на хотели, обединени в новосъздадената асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели.

"Последните данни на националната статистика сочат, че за периода януари - юни 2019 г. у нас са направени над 3,6 млн. визити на чуждестранни туристи, което е 0,3% спад спрямо същия период на рекордната за туризма 2018 г., отбеляза министър Ангелкова и подчерта, че тези резултати не кореспондират по никакъв начин с опити сезонът да се описва в негативни краски", е посочено в официалното прессъобщение от срещата.

Ангелкова все пак е казала през ръководителите в сектора, че още в началото на годината от ведомството са предупреждавали, че "2019 г. ще е предизвикателна за туризма" и че "независимо че за юни отстъплението на пазари Германия и Русия не е в толкова сериозен размер, усилията за създаване на атрактивен продукт за туристите продължават".

Данните на националната статистика за туризма, които са изключително важни за изготвяне на стратегиите за управление на сектора и националните рекламни кампании, от години се подлагат под съмнение от работещите в бранша. Така например статистическият институт изчислява, че в най-големият курорт в България - Слънчев бряг, през май има 112 хотела и места за настаняване (с над 10 места), в които има общо по-малко от 49 хил. легла. Същевременно само в търсачката на платформата booking.com излизат над 1200 обекта в курорта, без да е ясно каква част от хотелиерите са решили да предлагат нощувки в нея.

На фона на напрежението по Черноморието през това лято и прогнозите, че 2019 г. ще бъде първата от пет години насам с регистриран спад, националната статистика не отчете сериозни проблеми в началото на лятото. През седмицата Националният статистически институт публикува данните си за юни, според които общите пътувания на чужденци в страната намаляват с по-малко от процент, а тези с цел почивка - с по-малко от 3 на сто. Това даде повод и на туристическият министър Николина Ангелкова да обяви, че през първото полугодие визитите на чужденци са с едва 0.3% спад спрямо рекордната 2018 г. и "тези резултати не кореспондират по никакъв начин с опити сезонът да се описва в негативни краски".

Резултатите изглеждат направо абсурдни на фона на твърденията на големите хотелиери, туроператори и браншови сдружения, че сезонът по Черноморието върви с между 10 и 20% на основните пазари, които не успяват да се наваксат със записвания в последната минута. А прогнозите на концесионера на летищата в Бургас и Варна са за намаление на трафика с 8.3% през годината.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    pmavrov avatar :-|
    mavro

    Местен съм,всяка седмица пътувам до Слънчев бряг и то от години.Посещавам и повечето плажове на юг и север от Бургас,познавам и много местни със сезонен бизнес.Сезонът е абсолютно нормален, сравним е с миналата годината, прави впечатление че все повече поляци,чехи,сърби,македонци,молдовци идват с колите си, не организирано.Аз лично не проумявам защо се води толкова негативна кампания срещу българското черноморие, но отдавна спрях да обръщам внимание.В крайна сметка всеки има глава и може да прецени.

  • 2
    uprsport avatar :-|
    Uprsport

    Шефа на статистиката плонжира пред герб. Как ще каже нещо в ущърб на герб, нали те са го назначили и със сетни сили ще ги брани. Да не е Лозан Панов да се отмята от гърбавите.

  • 3
    uprsport avatar :-|
    Uprsport

    Информация на хотел в Слънчев бряг - юли и август няма да работим, на почивка в Гърция сме.

  • 4
    pmavrov avatar :-|
    mavro


    До коментар [#] от "
    Uprsport
    ":

    Ти изобщо прочете ли ми коментара? А в Сл.бряг стъпвал ли си?

  • 5
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    А защо ви требваше тогава да правите внушения от типа на "Пусто лято", "Защо се срина морският туризъм" и пр.? Защото сте медийна бухалка може би, с единствена цел смяна на властта ...

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Важно е не бройката, а парите. Ако имаше нормална отчетност на туристическия бранш щеше много ясно да се види кога расте бизнеса им и кога - не.

    Напълно възможно е германците да са се заменили с българи, благодарение на по-ниските цени. Какъв ще е ефекта за бизнеса? Отрицателен, заради покупателната способност.

    Само че иди търси финансови отчети на заведенията и хотелите по морето... Никакъв шанс. Затова на статистиката не може да се вярва.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK