С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 5 авг 2019, 12:49, 6817 прочитания

"Автомагистрали" е получила с анекси 160 млн. лв. за поддържането на "Хемус"

Парите за държавната фирма са 10 пъти повече от прогнозната стойност на договора, вероятно заради "аварийните ремонти"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Вместо първоначално обявените 15 млн. лв. държавната компания "Автомагистрали" е получила 160 млн. лв. по договора си от 2015 г. за поддържане на 78 км от "Хемус" между София и Ябланица. Това става ясно от отговори, които "Капитал" получи от Агенция "Пътна инфраструктура" по Закона за достъп до обществена информация.

Дружеството "Автомагистрали" е с принципал регионалното министерство, но възложител на поръчката е пътната агенция, която обаче също е на подчинение на същото ведомство.


Нарастването с над 10 пъти на плащанията по договора за поддръжка на магистрала "Хемус" най-вероятно се е случило под претекста "аварийни" или "превантивни" ремонти. Без да се обявяват нови търгове, се раздават стотици милиони, допълнително отпуснати от правителството: например през 2015 г. така бяха дадени 100 млн. лв. за ремонт на магистралите "Тракия" и "Хемус".

Освен това АПИ е удължила въпросния договор на "Автомагистрали" с допълнително споразумение. Той е изтекъл на 29 май т.г., но още не е избрана нова фирма, която да поддържа участъците на "Хемус". Според анекса, подписан май 2019 г., сумата, която трябва да им се плати, е максимум 2 млн. лв.

Пак без конкурс държавата избра "Автомагистрали" да строи липсващите 134 км от "Хемус" за над 1.3 млрд. лв.



За какво се плаща - не е ясно

В отговорът на АПИ по ЗДОИ се вижда, че точната сума, изплатена на "Автомагистрали" между 29 май 2015 г. и 1 юли 2019 г., е 160 052 658 лв., като е начислена по 153 фактури. По девет от тях плащането предстои.

"Капитал" поиска информация и за предмета на дейността, за която е изпълнено всяко плащане. АПИ обаче е отговорила общо и неясно, като просто е цитирала предмета на поръчката - превантивно, текущо, зимно поддържане и ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации.

Вероятно най-голямата част от 160-те млн. лв. е свързана с ремонти на съоръженията по "Хемус" - тунели и виадукти. Само стойността на тунел "Витиня" е малко над 32 млн. лв., като само за тръбата в посока Варна сумата е 27 млн. лв., сочеше справка от АПИ, получена от "Капитал".Тръбата в посока Варна в тунел "Ечемишка" пък е ремонтирана за 13 млн. лв. между август 2016 г. и юни 2017 г.

Анексът: запазена марка на АПИ

Според анекс от 29 май 2019 г. "Автомагистрали" ще получи още пари по същия договор и ще го изпълнява неясно още колко време, въпреки че срокът му е изтекъл.

Причината: по настоящия търг за поддръжка на същата отсечка от "Хемус" още не е избран изпълнител. Офертите бяха събрани през ноември, но към момента на подписването на анекса комисията все още е разглеждала техническите им предложения. Подобни похвати, водещи до забавяне, се използват често от институциите, когато се цели удължаване на договорите с вече избрани фирми.

Новото раздаване

Едва на 16 юни оценителната комисия на АПИ е излязла с решение за класиране на кандидатите да поддържат въпросния участък на "Хемус", като на първо място е отново "Автомагистрали". Държавната компания е имала конкуренция единствено в лицето на "Инфра експерт", косвено свързвана с "Хидрострой" на Велико Желев
.

За участъците край Варна и Шумен пък има цели четири конкурента. Единият участник е именно консорциум между "Хидрострой" на Велико Желев, "Инфра Експерт", "Инжстройинженеринг" и "Автомагистрали София". Вторият кандидат е обединение между "Пътинженерингстрой - Т", "Пътперфект - Т" и "Пътинженеринг", като първите са партньор на "Автомагистрали Черно море" и "Инфра експерт" в строителството на "Хемус" между Белокопитово и Буховци. Участват заедно и "Пътища и мостове", "Команс 2000" и "Пътно строителство". Самостоятелно кандидатства и "Автомагистрали Черно море".

За поддръжката на "Марица" АПИ автоматично сключи договор с единствения участник - АБ, а за "Тракия" от Стара Загора до Бургас - пак с "Автомагистрали".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ТЕЦ-ове на Ковачки ще получават до 60 лв. на тон за горенето на софийския боклук ТЕЦ-ове на Ковачки ще получават до 60 лв. на тон за горенето на софийския боклук

Част от RDF-а ще се оползотворява и в циментовия завод "Холсим", но с по-ниска цена

21 ное 2019, 755 прочитания

БСП се сниши за КПКОНПИ, ДПС обяви Цацаров за "богатство" 4 БСП се сниши за КПКОНПИ, ДПС обяви Цацаров за "богатство"

"Патриотите" щели първо да изслушат номинирания от ГЕРБ кандидат, преди да решат дали да го подкрепят

20 ное 2019, 2415 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Болниците искат по-високо доплащане от пациентите

Асоциациите на клиниките се обединяват във федерация и искат заедно да защитават правата си

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10