С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 5 авг 2019, 12:49, 5803 прочитания

"Автомагистрали" е получила с анекси 160 млн. лв. за поддържането на "Хемус"

Парите за държавната фирма са 10 пъти повече от прогнозната стойност на договора, вероятно заради "аварийните ремонти"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Вместо първоначално обявените 15 млн. лв. държавната компания "Автомагистрали" е получила 160 млн. лв. по договора си от 2015 г. за поддържане на 78 км от "Хемус" между София и Ябланица. Това става ясно от отговори, които "Капитал" получи от Агенция "Пътна инфраструктура" по Закона за достъп до обществена информация.

Дружеството "Автомагистрали" е с принципал регионалното министерство, но възложител на поръчката е пътната агенция, която обаче също е на подчинение на същото ведомство.


Нарастването с над 10 пъти на плащанията по договора за поддръжка на магистрала "Хемус" най-вероятно се е случило под претекста "аварийни" или "превантивни" ремонти. Без да се обявяват нови търгове, се раздават стотици милиони, допълнително отпуснати от правителството: например през 2015 г. така бяха дадени 100 млн. лв. за ремонт на магистралите "Тракия" и "Хемус".

Освен това АПИ е удължила въпросния договор на "Автомагистрали" с допълнително споразумение. Той е изтекъл на 29 май т.г., но още не е избрана нова фирма, която да поддържа участъците на "Хемус". Според анекса, подписан май 2019 г., сумата, която трябва да им се плати, е максимум 2 млн. лв.

Пак без конкурс държавата избра "Автомагистрали" да строи липсващите 134 км от "Хемус" за над 1.3 млрд. лв.



За какво се плаща - не е ясно

В отговорът на АПИ по ЗДОИ се вижда, че точната сума, изплатена на "Автомагистрали" между 29 май 2015 г. и 1 юли 2019 г., е 160 052 658 лв., като е начислена по 153 фактури. По девет от тях плащането предстои.

"Капитал" поиска информация и за предмета на дейността, за която е изпълнено всяко плащане. АПИ обаче е отговорила общо и неясно, като просто е цитирала предмета на поръчката - превантивно, текущо, зимно поддържане и ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации.

Вероятно най-голямата част от 160-те млн. лв. е свързана с ремонти на съоръженията по "Хемус" - тунели и виадукти. Само стойността на тунел "Витиня" е малко над 32 млн. лв., като само за тръбата в посока Варна сумата е 27 млн. лв., сочеше справка от АПИ, получена от "Капитал".Тръбата в посока Варна в тунел "Ечемишка" пък е ремонтирана за 13 млн. лв. между август 2016 г. и юни 2017 г.

Анексът: запазена марка на АПИ

Според анекс от 29 май 2019 г. "Автомагистрали" ще получи още пари по същия договор и ще го изпълнява неясно още колко време, въпреки че срокът му е изтекъл.

Причината: по настоящия търг за поддръжка на същата отсечка от "Хемус" още не е избран изпълнител. Офертите бяха събрани през ноември, но към момента на подписването на анекса комисията все още е разглеждала техническите им предложения. Подобни похвати, водещи до забавяне, се използват често от институциите, когато се цели удължаване на договорите с вече избрани фирми.

Новото раздаване

Едва на 16 юни оценителната комисия на АПИ е излязла с решение за класиране на кандидатите да поддържат въпросния участък на "Хемус", като на първо място е отново "Автомагистрали". Държавната компания е имала конкуренция единствено в лицето на "Инфра експерт", косвено свързвана с "Хидрострой" на Велико Желев
.

За участъците край Варна и Шумен пък има цели четири конкурента. Единият участник е именно консорциум между "Хидрострой" на Велико Желев, "Инфра Експерт", "Инжстройинженеринг" и "Автомагистрали София". Вторият кандидат е обединение между "Пътинженерингстрой - Т", "Пътперфект - Т" и "Пътинженеринг", като първите са партньор на "Автомагистрали Черно море" и "Инфра експерт" в строителството на "Хемус" между Белокопитово и Буховци. Участват заедно и "Пътища и мостове", "Команс 2000" и "Пътно строителство". Самостоятелно кандидатства и "Автомагистрали Черно море".

За поддръжката на "Марица" АПИ автоматично сключи договор с единствения участник - АБ, а за "Тракия" от Стара Загора до Бургас - пак с "Автомагистрали".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Арбитражният съд във Вашингтон реши окончателно спора между България и Оманския фонд Арбитражният съд във Вашингтон реши окончателно спора между България и Оманския фонд

Държавният резервен фонд на Оман се отказа от исковете си без право да ги предяви отново

17 авг 2019, 1661 прочитания

Три заменки в "Младост" не стигат 1 Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

16 авг 2019, 3301 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Болниците искат по-високо доплащане от пациентите

Асоциациите на клиниките се обединяват във федерация и искат заедно да защитават правата си

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда