С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 5 авг 2019, 12:49, 7475 прочитания

"Автомагистрали" е получила с анекси 160 млн. лв. за поддържането на "Хемус"

Парите за държавната фирма са 10 пъти повече от прогнозната стойност на договора, вероятно заради "аварийните ремонти"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Вместо първоначално обявените 15 млн. лв. държавната компания "Автомагистрали" е получила 160 млн. лв. по договора си от 2015 г. за поддържане на 78 км от "Хемус" между София и Ябланица. Това става ясно от отговори, които "Капитал" получи от Агенция "Пътна инфраструктура" по Закона за достъп до обществена информация.

Дружеството "Автомагистрали" е с принципал регионалното министерство, но възложител на поръчката е пътната агенция, която обаче също е на подчинение на същото ведомство.


Нарастването с над 10 пъти на плащанията по договора за поддръжка на магистрала "Хемус" най-вероятно се е случило под претекста "аварийни" или "превантивни" ремонти. Без да се обявяват нови търгове, се раздават стотици милиони, допълнително отпуснати от правителството: например през 2015 г. така бяха дадени 100 млн. лв. за ремонт на магистралите "Тракия" и "Хемус".

Освен това АПИ е удължила въпросния договор на "Автомагистрали" с допълнително споразумение. Той е изтекъл на 29 май т.г., но още не е избрана нова фирма, която да поддържа участъците на "Хемус". Според анекса, подписан май 2019 г., сумата, която трябва да им се плати, е максимум 2 млн. лв.

Пак без конкурс държавата избра "Автомагистрали" да строи липсващите 134 км от "Хемус" за над 1.3 млрд. лв.



За какво се плаща - не е ясно

В отговорът на АПИ по ЗДОИ се вижда, че точната сума, изплатена на "Автомагистрали" между 29 май 2015 г. и 1 юли 2019 г., е 160 052 658 лв., като е начислена по 153 фактури. По девет от тях плащането предстои.

"Капитал" поиска информация и за предмета на дейността, за която е изпълнено всяко плащане. АПИ обаче е отговорила общо и неясно, като просто е цитирала предмета на поръчката - превантивно, текущо, зимно поддържане и ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации.

Вероятно най-голямата част от 160-те млн. лв. е свързана с ремонти на съоръженията по "Хемус" - тунели и виадукти. Само стойността на тунел "Витиня" е малко над 32 млн. лв., като само за тръбата в посока Варна сумата е 27 млн. лв., сочеше справка от АПИ, получена от "Капитал".Тръбата в посока Варна в тунел "Ечемишка" пък е ремонтирана за 13 млн. лв. между август 2016 г. и юни 2017 г.

Анексът: запазена марка на АПИ

Според анекс от 29 май 2019 г. "Автомагистрали" ще получи още пари по същия договор и ще го изпълнява неясно още колко време, въпреки че срокът му е изтекъл.

Причината: по настоящия търг за поддръжка на същата отсечка от "Хемус" още не е избран изпълнител. Офертите бяха събрани през ноември, но към момента на подписването на анекса комисията все още е разглеждала техническите им предложения. Подобни похвати, водещи до забавяне, се използват често от институциите, когато се цели удължаване на договорите с вече избрани фирми.

Новото раздаване

Едва на 16 юни оценителната комисия на АПИ е излязла с решение за класиране на кандидатите да поддържат въпросния участък на "Хемус", като на първо място е отново "Автомагистрали". Държавната компания е имала конкуренция единствено в лицето на "Инфра експерт", косвено свързвана с "Хидрострой" на Велико Желев
.

За участъците край Варна и Шумен пък има цели четири конкурента. Единият участник е именно консорциум между "Хидрострой" на Велико Желев, "Инфра Експерт", "Инжстройинженеринг" и "Автомагистрали София". Вторият кандидат е обединение между "Пътинженерингстрой - Т", "Пътперфект - Т" и "Пътинженеринг", като първите са партньор на "Автомагистрали Черно море" и "Инфра експерт" в строителството на "Хемус" между Белокопитово и Буховци. Участват заедно и "Пътища и мостове", "Команс 2000" и "Пътно строителство". Самостоятелно кандидатства и "Автомагистрали Черно море".

За поддръжката на "Марица" АПИ автоматично сключи договор с единствения участник - АБ, а за "Тракия" от Стара Загора до Бургас - пак с "Автомагистрали".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Срокът за ERM II се изтегли за средата на годината 3 Срокът за ERM II се изтегли за средата на годината

В Брюксел неофициално се заговори за отлагане още в началото на седмицата, а една от причините е неяснотата около рекапитализацията на ПИБ

20 фев 2020, 1683 прочитания

Вечерни новини: Борисов смекчи малко позицията за еврозоната, златото е на 7-годишен връх заради коронавируса Вечерни новини: Борисов смекчи малко позицията за еврозоната, златото е на 7-годишен връх заради коронавируса

И още: София дава по 500 хил. лв. за пътища без винетки, АПИ иска 8 млн. лв.; България ще се опита да купи два медицински хеликоптера с пари от ЕС; В Брюксел започват тежките преговори за разпределението на общия бюджет

20 фев 2020, 1516 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Болниците искат по-високо доплащане от пациентите

Асоциациите на клиниките се обединяват във федерация и искат заедно да защитават правата си

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10