"Автомагистрали" е получила с анекси 160 млн. лв. за поддържането на "Хемус"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Автомагистрали" е получила с анекси 160 млн. лв. за поддържането на "Хемус"

Продължаващите вече 4 години ремонти по магистрала "Хемус" са донесли 160 млн. лв. за държавната компания

"Автомагистрали" е получила с анекси 160 млн. лв. за поддържането на "Хемус"

Парите за държавната фирма са 10 пъти повече от прогнозната стойност на договора, вероятно заради "аварийните ремонти"

Мила Чернева
8341 прочитания

Продължаващите вече 4 години ремонти по магистрала "Хемус" са донесли 160 млн. лв. за държавната компания

© Цветелина Белутова


Вместо първоначално обявените 15 млн. лв. държавната компания "Автомагистрали" е получила 160 млн. лв. по договора си от 2015 г. за поддържане на 78 км от "Хемус" между София и Ябланица. Това става ясно от отговори, които "Капитал" получи от Агенция "Пътна инфраструктура" по Закона за достъп до обществена информация.

Дружеството "Автомагистрали" е с принципал регионалното министерство, но възложител на поръчката е пътната агенция, която обаче също е на подчинение на същото ведомство.

Нарастването с над 10 пъти на плащанията по договора за поддръжка на магистрала "Хемус" най-вероятно се е случило под претекста "аварийни" или "превантивни" ремонти. Без да се обявяват нови търгове, се раздават стотици милиони, допълнително отпуснати от правителството: например през 2015 г. така бяха дадени 100 млн. лв. за ремонт на магистралите "Тракия" и "Хемус".

Освен това АПИ е удължила въпросния договор на "Автомагистрали" с допълнително споразумение. Той е изтекъл на 29 май т.г., но още не е избрана нова фирма, която да поддържа участъците на "Хемус". Според анекса, подписан май 2019 г., сумата, която трябва да им се плати, е максимум 2 млн. лв.

Пак без конкурс държавата избра "Автомагистрали" да строи липсващите 134 км от "Хемус" за над 1.3 млрд. лв.

За какво се плаща - не е ясно

В отговорът на АПИ по ЗДОИ се вижда, че точната сума, изплатена на "Автомагистрали" между 29 май 2015 г. и 1 юли 2019 г., е 160 052 658 лв., като е начислена по 153 фактури. По девет от тях плащането предстои.

"Капитал" поиска информация и за предмета на дейността, за която е изпълнено всяко плащане. АПИ обаче е отговорила общо и неясно, като просто е цитирала предмета на поръчката - превантивно, текущо, зимно поддържане и ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации.

Вероятно най-голямата част от 160-те млн. лв. е свързана с ремонти на съоръженията по "Хемус" - тунели и виадукти. Само стойността на тунел "Витиня" е малко над 32 млн. лв., като само за тръбата в посока Варна сумата е 27 млн. лв., сочеше справка от АПИ, получена от "Капитал".Тръбата в посока Варна в тунел "Ечемишка" пък е ремонтирана за 13 млн. лв. между август 2016 г. и юни 2017 г.

Анексът: запазена марка на АПИ

Според анекс от 29 май 2019 г. "Автомагистрали" ще получи още пари по същия договор и ще го изпълнява неясно още колко време, въпреки че срокът му е изтекъл.

Причината: по настоящия търг за поддръжка на същата отсечка от "Хемус" още не е избран изпълнител. Офертите бяха събрани през ноември, но към момента на подписването на анекса комисията все още е разглеждала техническите им предложения. Подобни похвати, водещи до забавяне, се използват често от институциите, когато се цели удължаване на договорите с вече избрани фирми.

Новото раздаване

Едва на 16 юни оценителната комисия на АПИ е излязла с решение за класиране на кандидатите да поддържат въпросния участък на "Хемус", като на първо място е отново "Автомагистрали". Държавната компания е имала конкуренция единствено в лицето на "Инфра експерт", косвено свързвана с "Хидрострой" на Велико Желев.

За участъците край Варна и Шумен пък има цели четири конкурента. Единият участник е именно консорциум между "Хидрострой" на Велико Желев, "Инфра Експерт", "Инжстройинженеринг" и "Автомагистрали София". Вторият кандидат е обединение между "Пътинженерингстрой - Т", "Пътперфект - Т" и "Пътинженеринг", като първите са партньор на "Автомагистрали Черно море" и "Инфра експерт" в строителството на "Хемус" между Белокопитово и Буховци. Участват заедно и "Пътища и мостове", "Команс 2000" и "Пътно строителство". Самостоятелно кандидатства и "Автомагистрали Черно море".

Вместо първоначално обявените 15 млн. лв. държавната компания "Автомагистрали" е получила 160 млн. лв. по договора си от 2015 г. за поддържане на 78 км от "Хемус" между София и Ябланица. Това става ясно от отговори, които "Капитал" получи от Агенция "Пътна инфраструктура" по Закона за достъп до обществена информация.

Дружеството "Автомагистрали" е с принципал регионалното министерство, но възложител на поръчката е пътната агенция, която обаче също е на подчинение на същото ведомство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Много е хубаво, че спешните ремонти са минали без обществени поръчки. Без бавене, обжалване и пр. Освен това са стигнали до държавно дружество, т.е. не е облагодетелствана някоя частна фирма.

    Не е тук проблема на АПИ. Проблемът е качеството на ремонтите. Единия виадукт не просто е станал на вълни, ами асфалта направо се е разкъсал от вълните в ъглите на пътя. Затова пак ще трябват ремонти. И пак ще ги извършват Автомагистрали. Дори да ги санкционират за некачествения ремонт, това са само въртящи се държавни средства.

    Липсва отговорност в изпълнението на договорите. Там е заровено кучето.

  • 2
    goh1565034110618106 avatar :-|
    Plamen Nedkov

    От близо 20 години се движа често в участъка Плевен-София и смело мога да заявя, че не е имало година, в която на тази част от магистралата да не се ремонтира нещо. Не ми се мисли колко пари са потънали в тази бездънна дупка и колко безкрайни часове на пътуващите хора са изгубени в задръствания поради спрени от движение платна и тунели. Да не говорим, че тя си е в същото положение като настилка, както и беше и в 2000-та година. И всяка година по телевизията ни анонсират новина, явно спусната отгоре......."Започва ремонт на участък X от автомагистрала Хемус, който участък не е ремонтиран в продължение на 17 години".
    Еми, аз на очите си ли да вярвам или на подлогите от медиите?

  • 3
    goh1565034110618106 avatar :-|
    Plamen Nedkov


    До коментар [#] от "
    Георги Георгиев
    ":
    Да се мисли, че не е облагодетелствана частна фирма си е чиста наивност.
    1. На държавна фирма може да възлагаш работа без търг.
    2. Цялото управление на държавната фирма ти е пряко подчинено и партийно назначено от теб.
    3. Хилядите дребни търгове за оборудване, строителни материали и консултантски услуги са много по-лесни за прикриване, отколкото един огромен търг за възлагане на строителство, който се следи от цялото общество. Ако искаш да разбереш, кои частни фирми са облагодетелствани....потърси кои са доставчици на държавната фирма.

    В общи линии всички финанси минават или през твоите хора като заплати, или през твои фирми доставчици или подизпълнители.
    Ако преди имаше министри Г-н 10 процента и т.н. сегашните клонят към 90 процента.....

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "Plamen Nedkov":

    Не е наивност. Разбирам изброените факти. Въпросът е, че договорите са "на парче" и реално големите фирми нямат чак такъв интерес да играят на дребно с машини и служители.

    Както казах, нищо от това нямаше да е проблем ако ремонтите бяха качествени. Ако асфалта е на вълни след броени месеци, какво може да стане с виадуктите?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK