"Авионамс" ще ремонтира бъдещите изтребители F-16
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Авионамс" ще ремонтира бъдещите изтребители F-16

Джеймс Робинсън от Lockheed Martin твърди, че всички бойни способности на бъдещите бойни самолети ще са налице от първия ден, когато машините бъдат доставени

"Авионамс" ще ремонтира бъдещите изтребители F-16

Първият нов самолет за военновъздушните ни сили ще бъде готов до декември 2022 г.

Момчил Милев
7361 прочитания

Джеймс Робинсън от Lockheed Martin твърди, че всички бойни способности на бъдещите бойни самолети ще са налице от първия ден, когато машините бъдат доставени

© Reuters


Първите два български F-16 Block 70 първоначално ще останат в САЩ за нуждите на обучението, през което ще минат бъдещите пилоти.

Американската отбранителна корпорация Lockheed Martin, която произвежда изтребителите F-16, планира да извършва част от ремонтните работи по бъдещите бойни самолети на армията ни в пловдивския авиоремонтен завод "Авионамс". Това стана ясно днес от презентацията на Джеймс Робинсън, мениджър на проекта за България. Lockheed Martin ще произведе осем бойни машини от най-новата генерация F-16 Block 70/72 за нуждите на българските ВВС, като първите доставки се очакват след около четири години. В момента "Авионамс" е държавно предприятие, след като бе национализирано в резултат на фалита на КТБ. Преди да бъде обратно изкупен от държавата, авиоремонтният завод попадаше сред активите на фалиралата банка, за които се смяташе, че са под контрола на избягалия в Сърбия бивш банкер Цветан Василев. След национализацията на "Авионамс" премиерът Борисов обяви амбициозни намерения там да се ремонтират старите български изтребители МиГ-29 - нещо, което така и не се случи. Синдикатите в предприятието пък предявиха претенции там да се ремонтират и старите ни щурмови самолети Су-25, но според министъра на отбраната Красимир Каракачанов то не е правило това от години и няма необходимия капацитет.

За момента от Lockheed Martin не дават повече подробности за размера на бъдещата инвестиция в "Авионамс". "САЩ приветстват решението на България да закупи многоцелевите изтребители F-16 с последно поколение оборудване. Това ще подсили страната ви като съюзник в НАТО, ще подобри дългосрочното ни партньорство и ще намали зависимостта ви от руско военно оборудване", коментира и и.д. посланикът на САЩ у нас Джъстин Фрийдман, който също участваше в днешното представяне на щатската отбранителна корпорация.

"F-16 Block 70 е машина с 12 хил. летателни часа живот – над 50% повече от най-близкия ни конкурент. Бихме искали поддръжката в този период да се извършва тук, в България – и от механиците на вашите ВВС, и от българската индустрия. Затова ще използваме всичките си технологии, умения и способности, за да модернизираме фабриката "Авионамс", допълни Джеймс Робинсън. Според представителя на щатската корпорация в България ще се извършва ремонт на електрическите системи, хидравликата и колесниците на изтребителите. В бъдеще българското предприятие може да ремонтира не само бойните самолети на армията ни, но и машините на съседни държави, които също разширяват и модернизират своите въздушни флотилии от F-16, твърди още той. "Когато получи F-16 Block 70, България ще притежава най-модерния изтребител от четвърто поколение в НАТО и в света. Като оператор на този тип бойни самолети страната ви ще се присъедини към Словакия и Гърция, която ще модернизира 85 от своите машини до еквивалентната конфигурация F-16V", обобщи Джеймс Робинсън.

Мениджърът на Lockheed Martin твърди също така, че всички бойни способности на бъдещите бойни самолети ще са налице от първия ден, когато машините бъдат доставени. "Няма нищо допълнително, което българските ВВС трябва да направят, за да може този самолет да започне да защитава небето над България", каза той. Причината за този негов коментар е дебатът в българското общество дали способностите на изтребителите няма да бъдат орязани с оглед намаляване на цената. По този повод и от българското министерство на отбраната обявиха, че самолетите F-16 ще дойдат с целия необходим софтуер както за мисии "въздух-въздух", така и за "въздух-земя", независимо че някои от смарт боеприпасите за многоцелеви мисии ще бъдат закупени на по-късен етап.

В момента по план първият самолет за страната ни трябва да бъде произведен през декември 2022 г., каза Джеймс Робинсън. Следващите шест машини ще бъдат завършени през 2023, а последната – през 2024. Важно е да се отбележи също, че първите два български F-16 Block 70 първоначално ще останат в САЩ за нуждите на обучението, през което ще минат първите бъдещи пилоти, както и механиците, които ще поддържат машините.

Осемте изтребителя за България ще бъдат направени в новата фабрика на Lockheed Martin в Грийнвил, Южна Каролина. Там ще се сглобяват всички нови F-16 на щатската корпорация, след като основните производствени мощности във Фортуърт, Тексас, изцяло преминаха към производство на F-35. Новата фабрика отвори врати буквално преди три месеца – през май тази година, и за момента има капацитет да прави по два самолета месечно. Очакванията са първата новопроизведена машина да слезе от поточната линия през 2021 г. и да е за нуждите на бойната авиация на Словакия или Бахрейн. Обучението на пилоти и механици за нуждите на българските F-16 ще започне през 2021 г. и трябва да приключи до 2023 г., когато първите машини бъдат доставени на българска земя.

Също така Lockheed Martin планира да работи с авиационното училище в Долна Митрополия, за да осъвремени обучението на бойните ни пилоти. Корпорацията не само ще инсталира екипировка под формата на симулатори, но ще работи с българските ВВС за изграждането и подобряването на нова учебна програма на базата на най-новата генерация F-16.

Предвижда се в близко бъдеще сътрудничество с българската отбранителна индустрия и научни институции с цел проучване на възможностите за производство на военни дронове на българска земя. Повече подробности по темата, както и дали става дума само за разузнавателни безпилотни апарати или и за ударни такива за момента няма.

Първите два български F-16 Block 70 първоначално ще останат в САЩ за нуждите на обучението, през което ще минат бъдещите пилоти.

Американската отбранителна корпорация Lockheed Martin, която произвежда изтребителите F-16, планира да извършва част от ремонтните работи по бъдещите бойни самолети на армията ни в пловдивския авиоремонтен завод "Авионамс". Това стана ясно днес от презентацията на Джеймс Робинсън, мениджър на проекта за България. Lockheed Martin ще произведе осем бойни машини от най-новата генерация F-16 Block 70/72 за нуждите на българските ВВС, като първите доставки се очакват след около четири години. В момента "Авионамс" е държавно предприятие, след като бе национализирано в резултат на фалита на КТБ. Преди да бъде обратно изкупен от държавата, авиоремонтният завод попадаше сред активите на фалиралата банка, за които се смяташе, че са под контрола на избягалия в Сърбия бивш банкер Цветан Василев. След национализацията на "Авионамс" премиерът Борисов обяви амбициозни намерения там да се ремонтират старите български изтребители МиГ-29 - нещо, което така и не се случи. Синдикатите в предприятието пък предявиха претенции там да се ремонтират и старите ни щурмови самолети Су-25, но според министъра на отбраната Красимир Каракачанов то не е правило това от години и няма необходимия капацитет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    xyha avatar :-P
    xyha

    По-старите си спомнят . как се чакаше за лада. Така ще ги чакаме и самолетите. Платихме ги , но няма да ги видим скоро . С наще пари ще произведат ф35 за някой по-напред в пирамидата. Момчета дето ще завуршат Д. Митрпполия , ще летят по-малко от сапьорите и то на старите мигове.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Това вече е добра новина. Дано Авионамс да не стигне до Пеевски.

  • 3
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    До коментар [#1] от "xyha":

    Кога искате да видите боен самолет, изтребител след поръчката, много ми е интересно? Това не са руски самолети да седят 20 години на склад, после да им ударят 2 чука и една боя, накрая да им залепят крилата - и уж нови. Всичко се прави на ново и става бавно - по поръчка.

  • 4
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Циркове и театри с нещо като конкурс, което не било конкурс, за постигане на уж най-добра цена, фиктивни покани към други участници, за да не изглежда всичко предрешено (което се оказа точно така накрая), решение и отмяна на решение на парламента за необходимата сума, защото толкова им разбират тиквите от авиация, 4 години чакане до първа доставка, 100% авансово плащане с възможност за увеличение на цената без да се изисква съгласие от българска цена, смешен офсет от има-няма 10 процента, липса на високоточно оръжие за удари по земни цели (какво от това като самолета има способности за това, като го няма оръжието), минимален обем ремонти, които могат да се извършват на българска територия, и т.н и т.н.! Както се казва честито на печелившите и нови дългове за купувачите!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK