С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 6 авг 2019, 12:44, 4432 прочитания

"Авионамс" ще ремонтира бъдещите изтребители F-16

Първият нов самолет за военновъздушните ни сили ще бъде готов до декември 2022 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Първите два български F-16 Block 70 първоначално ще останат в САЩ за нуждите на обучението, през което ще минат бъдещите пилоти.
Американската отбранителна корпорация Lockheed Martin, която произвежда изтребителите F-16, планира да извършва част от ремонтните работи по бъдещите бойни самолети на армията ни в пловдивския авиоремонтен завод "Авионамс". Това стана ясно днес от презентацията на Джеймс Робинсън, мениджър на проекта за България. Lockheed Martin ще произведе осем бойни машини от най-новата генерация F-16 Block 70/72 за нуждите на българските ВВС, като първите доставки се очакват след около четири години. В момента "Авионамс" е държавно предприятие, след като бе национализирано в резултат на фалита на КТБ. Преди да бъде обратно изкупен от държавата, авиоремонтният завод попадаше сред активите на фалиралата банка, за които се смяташе, че са под контрола на избягалия в Сърбия бивш банкер Цветан Василев. След национализацията на "Авионамс" премиерът Борисов обяви амбициозни намерения там да се ремонтират старите български изтребители МиГ-29 - нещо, което така и не се случи. Синдикатите в предприятието пък предявиха претенции там да се ремонтират и старите ни щурмови самолети Су-25, но според министъра на отбраната Красимир Каракачанов то не е правило това от години и няма необходимия капацитет.

За момента от Lockheed Martin не дават повече подробности за размера на бъдещата инвестиция в "Авионамс". "САЩ приветстват решението на България да закупи многоцелевите изтребители F-16 с последно поколение оборудване. Това ще подсили страната ви като съюзник в НАТО, ще подобри дългосрочното ни партньорство и ще намали зависимостта ви от руско военно оборудване", коментира и и.д. посланикът на САЩ у нас Джъстин Фрийдман, който също участваше в днешното представяне на щатската отбранителна корпорация.


"F-16 Block 70 е машина с 12 хил. летателни часа живот – над 50% повече от най-близкия ни конкурент. Бихме искали поддръжката в този период да се извършва тук, в България – и от механиците на вашите ВВС, и от българската индустрия. Затова ще използваме всичките си технологии, умения и способности, за да модернизираме фабриката "Авионамс", допълни Джеймс Робинсън. Според представителя на щатската корпорация в България ще се извършва ремонт на електрическите системи, хидравликата и колесниците на изтребителите. В бъдеще българското предприятие може да ремонтира не само бойните самолети на армията ни, но и машините на съседни държави, които също разширяват и модернизират своите въздушни флотилии от F-16, твърди още той. "Когато получи F-16 Block 70, България ще притежава най-модерния изтребител от четвърто поколение в НАТО и в света. Като оператор на този тип бойни самолети страната ви ще се присъедини към Словакия и Гърция, която ще модернизира 85 от своите машини до еквивалентната конфигурация F-16V", обобщи Джеймс Робинсън.

Мениджърът на Lockheed Martin твърди също така, че всички бойни способности на бъдещите бойни самолети ще са налице от първия ден, когато машините бъдат доставени. "Няма нищо допълнително, което българските ВВС трябва да направят, за да може този самолет да започне да защитава небето над България", каза той. Причината за този негов коментар е дебатът в българското общество дали способностите на изтребителите няма да бъдат орязани с оглед намаляване на цената. По този повод и от българското министерство на отбраната обявиха, че самолетите F-16 ще дойдат с целия необходим софтуер както за мисии "въздух-въздух", така и за "въздух-земя", независимо че някои от смарт боеприпасите за многоцелеви мисии ще бъдат закупени на по-късен етап.

В момента по план първият самолет за страната ни трябва да бъде произведен през декември 2022 г., каза Джеймс Робинсън. Следващите шест машини ще бъдат завършени през 2023, а последната – през 2024. Важно е да се отбележи също, че първите два български F-16 Block 70 първоначално ще останат в САЩ за нуждите на обучението, през което ще минат първите бъдещи пилоти, както и механиците, които ще поддържат машините.



Осемте изтребителя за България ще бъдат направени в новата фабрика на Lockheed Martin в Грийнвил, Южна Каролина. Там ще се сглобяват всички нови F-16 на щатската корпорация, след като основните производствени мощности във Фортуърт, Тексас, изцяло преминаха към производство на F-35. Новата фабрика отвори врати буквално преди три месеца – през май тази година, и за момента има капацитет да прави по два самолета месечно. Очакванията са първата новопроизведена машина да слезе от поточната линия през 2021 г. и да е за нуждите на бойната авиация на Словакия или Бахрейн. Обучението на пилоти и механици за нуждите на българските F-16 ще започне през 2021 г. и трябва да приключи до 2023 г., когато първите машини бъдат доставени на българска земя.

Също така Lockheed Martin планира да работи с авиационното училище в Долна Митрополия, за да осъвремени обучението на бойните ни пилоти. Корпорацията не само ще инсталира екипировка под формата на симулатори, но ще работи с българските ВВС за изграждането и подобряването на нова учебна програма на базата на най-новата генерация F-16.

Предвижда се в близко бъдеще сътрудничество с българската отбранителна индустрия и научни институции с цел проучване на възможностите за производство на военни дронове на българска земя. Повече подробности по темата, както и дали става дума само за разузнавателни безпилотни апарати или и за ударни такива за момента няма.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Шах!" със зенитни ракети 16 "Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

8 ное 2019, 17798 прочитания

Кой ще превъоръжи пехотата 6 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 6698 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Отбрана" Затваряне
Военното министерство задвижи поръчката за бронирани машини за 1.5 млрд. лв.

Четири компании ще участват в надпреварата за доставка на 150 единици бойна техника

Още от Капитал
Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10