С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 авг 2019, 15:07, 4081 прочитания

Военното министерство задвижи поръчката за бронирани машини за 1.5 млрд. лв.

Четири компании ще участват в надпреварата за доставка на 150 единици бойна техника

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Проектът за бронираните машини е пресечна точка на много разнопосочни интереси.
След месеци двоумене и задкулисни битки Министерството на отбраната най-накрая днес даде официален старт на поръчката за закупуване на бронирани бойни машини за пехотата. Стойността на проекта е 1.464 млрд. лв. Срещу тази сума армията трябва да получи 150 единици бойна техника за оборудване на три батальонни бойни групи на Сухопътни войски по стандартите на НАТО. Амбицията на управляващите е бойните машини поне частично да се произвеждат или сглобяват в България, като за евентуален местен партньор се спряга държавното военноремонтно предприятие "Терем", което е под шапката на Министерство на отбраната.

Военното ведомство очаквано сведе участници в надпреварата до четири отбранителни компании - ARTEC (Германия), Patria (Финландия), NEXTER Group (Франция) и General Dynamics Land System – MOWAG (Швейцария). До фирмите вчера са изпратени искания за обвързващи оферти (RfP), които трябва да бъдат получени в министерството до 31 октомври.


След това междуведомствена работна група ще анализира и оцени предложенията, като крайният срок за решението й е 20 декември. Така на практика евентуалният договор с бъдещия доставчик на бронирани машини за пехотата ни може да бъде сключен чак догодина.

По-дългият срок по тази сделка ще облекчи бюджета тази година, след като България изхарчи всички налични средства в сферата на отбраната за придобиване на нови изтребители с финална цена 2.2 млрд. лв. Въпросната сума предстои да бъде преведена наведнъж на САЩ в следващите няколко дни, като за целта страната ни дори двукратно трябваше да емитира държавни облигации. Затова и при следващите приоритетни проекти за превъоръжаване на армията – за модулни патрулни кораби и бронирани бойни машини – страната ни ще търси опции за разсрочено плащане в рамките на 5 - 10 години.

За разлика от закупуването на изтребителите, където доставчикът на техниката е един (в случая - американската корпорация Lockheed Martin), проектът за бронираните машини е пресечна точка на много разнопосочни интереси. На практика четирите гореспоменати компании са само производител на шаситата и системен интегратор, който може да работи с най-различни подизпълнители – доставчици на куполи, оръдия, боеприпаси, ракетни установки и ракети, комуникационно оборудване, оптика, хардуер и софтуер за управление на машината и огъня и какво ли още не. Кои точно фирми ще могат да се включат на практика зависи от конкретните параметри в искането за обвързващи оферти, което бе изпратено днес до фирмите интегратори. Както се очакваше, военното министерство не обяви публично съдържанието на въпросната документация по проекта.



За момента обаче все пак е ясно, че бойните машини задължително трябва да са със задвижване 8х8, а поддържащите - с 6х6 или 4х4. Така от състезанието например отпадна щатската отбранителна фирма Textron, която не произвежда 8-колесни машини.

След месеци дискусия военните също така са поискали да инсталират оръдие от типа на Mk44 Bushmaster II (или подобно) с натовски боеприпаси, въпреки че различни гласове в отбранителната общност лобираха за въоръжение с много по-евтините снаряди от времето на Варшавския договор, които се произвеждат от българските отбранителни предприятия. За да отговорят на подобни изисквания, някои от фирмите, произвеждащи куполи за бойните машини, предложиха модулен вариант, при който оръдието може да се сменя без сложни заводски процедури. За момента не е ясно дали българските военни са предпочели да използват по-стария тип куполи с мерач или роботизирани такива, при което целият екипаж е по-надеждно защитен в долната част на бронираното шаси на машината.

Комуникационното оборудване пък най-вероятно ще е на американската компания Harris. Дебатът по темата какви радиостанции да се използват беше една от най-тежките задкулисни битки и взе главата на външния консултант в министерство на отбраната Христо Ботев Томов. По неофициална информация той първоначално е движил проекта, но през есента на миналата година изненадващо бе освободен, като причина за това са били именно интригите около комуникационната система на бронираните машини.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой ще превъоръжи пехотата 6 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 6262 прочитания

Щастливецът Су-25 6 Щастливецът Су-25

Ремонтът на щурмовата ни авиация се извършва с ускорено темпо въпреки ведомствената съпротива на няколко нива

13 сеп 2019, 6995 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Отбрана" Затваряне
Новите доспехи на армията

Министерството на отбраната най-после задвижи проекта за натовски бронирани машини за 1.46 млрд. лв.

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10