Държавата гарантира, че ще плати 741 млн. лв. за "Струма" при Кресна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата гарантира, че ще плати 741 млн. лв. за "Струма" при Кресна

Освен незапочнатия участък през Кресненското дефиле в момента се строи и "Струма" между Благоевград и Крупник, като и тази отсечка се забави, но планът е да бъде завършена преди края на 2023 г.

Държавата гарантира, че ще плати 741 млн. лв. за "Струма" при Кресна

Сумата е много висока, за да покрие довършването в случай на частична загуба на еврофинансиране, за което скоро ще се кандидатства

Мила Чернева
5847 прочитания

Освен незапочнатия участък през Кресненското дефиле в момента се строи и "Струма" между Благоевград и Крупник, като и тази отсечка се забави, но планът е да бъде завършена преди края на 2023 г.

© Надежда Чипева


Правителството се ангажира да отпусне до 741 млн. лв. от държавния бюджет за строителството на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Така довършването на последната отсечка от пътя за Гърция пълзи с поредна крачка, завършването явно ще е след години, а и е възможно да струва повече от предвиденото досега на българския данъкоплатец.

Сумата от над 740 млн. лв. става ясна от съобщение на Министерския съвет от днес, 7 август. Решението не присъстваше в предварителния дневен ред за заседанието на кабинета, а в официалното съобщение се казва, че правителството "пое ангажимент", без да беше ясно какво точно значи това.

В посока от Кулата към София ще се строи ново, и то тежко трасе с много съоръжения и с обща дължина 24 км, което включва и обходен път на град Кресна. В момента вървят две обществени поръчки за източното трасе, които са на обща прогнозна стойност 1.049 млрд. лв. с ДДС. В посока Гърция ще се използва съществуващият път Е-79, който ще се ремонтира. За него още няма търг, но от пътната агенция уточниха, че рехабилитацията му ще струва 80 млн. лв.

Предстои до дни държавата да подаде апликационна форма за европейско финансиране по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" за целия този лот 3.2 през дефилето. Но отсега е ясно, че пътят и в двете посоки няма да бъде завършен в настоящия програмен период, или по-точно до края на 2023 г.

Сумата от днешното заседание всъщност е ангажимент на правителството, че ако случайно Европейската комисия (ЕК) ни откаже финансиране за следващия период, България ще довърши "Струма" с държавни пари.

С днешната заявка правителството казва и пред Брюксел, че магистралата остава приоритет, със или без евросредства, но все пак ще кандидатства за прехвърляне към бъдещия програмен период на остатъка от пътя, който не е построен до 2023 г. Накратко, бърз път към Гърция ще има, но последните пари може да не са от Европа.

Един милиард въпроси

В обявленията на двете поръчки от август миналата година пише, че изпълнението им "е предвидено да се съфинансира" с пари от еврофондовете. Формата за кандидатстване е готова и ще бъде подадена в следващите няколко дни, уточниха от пътната агенция пред "Капитал". С парите сега правителството гарантирало пред Брюксел, че България ще довърши магистралата при всички положения.

От отговори на пътната агенция става ясно, че от общата сума 661 млн. лв. ще са за довършването на пътя към Гърция след 2023 г. (при прогноза от 1 млрд. лв. за цялото трасе от 24 км), т.е. под половината от работата ще бъде свършена и разплатена и с еврофондове. АПИ допълват, че рехабилитацията на сегашното трасе (и бъдеща лента към София) ще струва 80 млн. лв. на бюджета.

Сроковете промениха играта

Доскоро притесненията бяха, че ако не се завърши цялата магистрала "Струма" в срок до края на 2023 г., ще трябва да връщаме цялото европейско финансиране за нея. Вече обаче е ясно, че строителството няма да влезе в този срок: търговете за лотовете през Кресненското дефиле бяха обявени преди една година, офертите все още се разглеждат и оценяват, вероятно ще има обжалвания на избора на изпълнител, а за самото изпълнение по прогноза ще са нужни над четири години. Трябва да се имат предвид и отчуждения на засегнатите имоти, разглеждането и одобряването на техническия проект и издаването на разрешение за строеж.

В най-оптимистичния сценарий, в който работата започне пролетта на 2020 г., изграждането на трасето в посока София ще приключи някъде в средата на 2024 г.

Ако ЕК все пак се съгласи на фазиране, сумата ще е по-малко от 741 млн. лв.

Още 116 млн. лв. за жп

На днешното заседание правителството отпусна и допълнителни над 116 млн. лв. от държавния бюджет за жп участъка Костенец - Септември. Проектът се финансира по Механизма за свързване на Европа (МСЕ), но се налага националното съфинансиране да се увеличи.

"Към настоящия момент анализите показват, че изпълнението на договора ще излезе извън сроковете за допустимост на разходите на МСЕ и за да продължи финансирането от ЕС, трябва да се увеличи националното съфинансиране за дейностите, които ще се изпълняват след тези срокове", казва се в съобщението на МС.

В края на 2018 г. за изпълнител на обекта Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) избра консорциум "Костенец - Септември 2018", който включва българската компания "Транс логистика", испанската Contratas Iglesias и румънската Arcada Company. Те предложиха цена от почти 380 млн. лв. без ДДС при прогнозна стойност 361.5 млн. лв. за отсечка от 24.5 км.

Търгът продължи твърде дълго - беше обявен преди над две години, а последното решение по обжалване на Върховния административен съд (ВАС), което потвърди избора за изпълнител на НКЖИ, е от април 2019 г.

Според справка в Профила на купувача на НКЖИ договор още не е подписан.

8 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Под всяка подобна статия пишех едно и също - ЕС в никой случай няма да ни принуди да си плащаме цялата магистрала. Ето, че думите ми се потвърдиха.

    Въпросът е защо се отказаха от "скъпия" тунел, за да строят нов път за 1 млрд. В крайна сметка излезна по-скъпо, а това се знаеше от самото начало. Да не говорим за отчуждаванията колко пари и време ще искат...

  • 2
    grayeagle avatar :-|
    grayeagle

    До коментар [#1] от "Георги Георгиев":

    Отказаха се от тунела, не защото е скъп, а защото няма наша фирма, способна да го построи, съответно няма гаранция, че ще бъдат върнати част от парите на правилните хора.

  • 3
    crusible avatar :-|
    crusible

    Проблем с тунела е и огромната сума за поддръжка ежегодно, която беше оценена на целия бюджет на АПИ за година. В Капитал имаше статия по въпроса преди доста време.

  • 4
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    За пореден път Капитал доказаха, че пишат изключително грамотно и компетентно. Цялата информация отговаря на 100% на истината. Има само една малка подробност - ЕК е благосклонна към България да не връщя всички пари - 3 млрд. лева., тъй като в противен случай, самата тя ще бъде подложена на критика. Иначе, коментарите за българските фирми и тунелите са абсолютно верни. Ще платим прескъпо за едно нищо....

  • 5
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    Вярвай ми, един тунел се поддържа много по-лесно от един виадукт. Нещата са изяснени от преждекоментиращите. Да не говорим, че поддръжката на магистрала на върха на планината излиза в десетки пъти по-скъпа от един тунел в долината на Кресна. Няма българска фирма, която да го построи и да раздели парите с ГЕРБ

  • 6
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    Поредната гербаджийска полумагистрала. След тия некадърници ще требва да се плати още толкова само за да се оправят и преправят всичките им глупости. Единственото правилно решение са неколко по-къси тунела и виадукта през Дефилето, включително и за скоростна удвоена ЖП-линия. Колкото струва - толкова, всичко друго е недомислица. Старият път да си остане като алтернативен. Да качиш част от магистралата на 600-700 м. надморска височина означава заледявания, снегонавявания, изкачване, спускане. В дефилето климатът е средиземноморски и нема да има такива проблеми.

  • 7
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    Групировката ГЕРБ ще ни сервира не само поредната ПОЛУ-магистрала, но същата ще бъде още оскъпена доста, дефилето ще бъде частично съсипано, а сроковете няма да бъдат спазени. 100% няма да бъде завършена до 2025 година дори !!!! А за пътуващите ще бъде МЪКА !!!!!!!! ТУНЕЛЪТ ЩЕШЕ ДА БЪДЕ ПОСТРОЕН от Европейски фирми, с машини и техника за МАХ 4 години и щеше да струва не повече от 1.5 милиарда !!!! Тунелът е и най екологичен - опазва природата и хората !!!!!!

  • 8
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета

    Пак назначени плювалници коментират.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK