С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 7 авг 2019, 17:42, 5173 прочитания

Държавата гарантира, че ще плати 741 млн. лв. за "Струма" при Кресна

Сумата е много висока, за да покрие довършването в случай на частична загуба на еврофинансиране, за което скоро ще се кандидатства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Правителството се ангажира да отпусне до 741 млн. лв. от държавния бюджет за строителството на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Така довършването на последната отсечка от пътя за Гърция пълзи с поредна крачка, завършването явно ще е след години, а и е възможно да струва повече от предвиденото досега на българския данъкоплатец.

Сумата от над 740 млн. лв. става ясна от съобщение на Министерския съвет от днес, 7 август. Решението не присъстваше в предварителния дневен ред за заседанието на кабинета, а в официалното съобщение се казва, че правителството "пое ангажимент", без да беше ясно какво точно значи това.


В посока от Кулата към София ще се строи ново, и то тежко трасе с много съоръжения и с обща дължина 24 км, което включва и обходен път на град Кресна. В момента вървят две обществени поръчки за източното трасе, които са на обща прогнозна стойност 1.049 млрд. лв. с ДДС. В посока Гърция ще се използва съществуващият път Е-79, който ще се ремонтира. За него още няма търг, но от пътната агенция уточниха, че рехабилитацията му ще струва 80 млн. лв.

Предстои до дни държавата да подаде апликационна форма за европейско финансиране по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" за целия този лот 3.2 през дефилето. Но отсега е ясно, че пътят и в двете посоки няма да бъде завършен в настоящия програмен период, или по-точно до края на 2023 г.

Сумата от днешното заседание всъщност е ангажимент на правителството, че ако случайно Европейската комисия (ЕК) ни откаже финансиране за следващия период, България ще довърши "Струма" с държавни пари.



С днешната заявка правителството казва и пред Брюксел, че магистралата остава приоритет, със или без евросредства, но все пак ще кандидатства за прехвърляне към бъдещия програмен период на остатъка от пътя, който не е построен до 2023 г. Накратко, бърз път към Гърция ще има, но последните пари може да не са от Европа.

Един милиард въпроси

В обявленията на двете поръчки от август миналата година пише, че изпълнението им "е предвидено да се съфинансира" с пари от еврофондовете. Формата за кандидатстване е готова и ще бъде подадена в следващите няколко дни, уточниха от пътната агенция пред "Капитал". С парите сега правителството гарантирало пред Брюксел, че България ще довърши магистралата при всички положения.

От отговори на пътната агенция става ясно, че от общата сума 661 млн. лв. ще са за довършването на пътя към Гърция след 2023 г. (при прогноза от 1 млрд. лв. за цялото трасе от 24 км), т.е. под половината от работата ще бъде свършена и разплатена и с еврофондове. АПИ допълват, че рехабилитацията на сегашното трасе (и бъдеща лента към София) ще струва 80 млн. лв. на бюджета.

Сроковете промениха играта

Доскоро притесненията бяха, че ако не се завърши цялата магистрала "Струма" в срок до края на 2023 г., ще трябва да връщаме цялото европейско финансиране за нея. Вече обаче е ясно, че строителството няма да влезе в този срок: търговете за лотовете през Кресненското дефиле бяха обявени преди една година, офертите все още се разглеждат и оценяват, вероятно ще има обжалвания на избора на изпълнител, а за самото изпълнение по прогноза ще са нужни над четири години. Трябва да се имат предвид и отчуждения на засегнатите имоти, разглеждането и одобряването на техническия проект и издаването на разрешение за строеж.

В най-оптимистичния сценарий, в който работата започне пролетта на 2020 г., изграждането на трасето в посока София ще приключи някъде в средата на 2024 г.

Ако ЕК все пак се съгласи на фазиране, сумата ще е по-малко от 741 млн. лв.
Още 116 млн. лв. за жп

На днешното заседание правителството отпусна и допълнителни над 116 млн. лв. от държавния бюджет за жп участъка Костенец - Септември. Проектът се финансира по Механизма за свързване на Европа (МСЕ), но се налага националното съфинансиране да се увеличи.

"Към настоящия момент анализите показват, че изпълнението на договора ще излезе извън сроковете за допустимост на разходите на МСЕ и за да продължи финансирането от ЕС, трябва да се увеличи националното съфинансиране за дейностите, които ще се изпълняват след тези срокове", казва се в съобщението на МС.

В края на 2018 г. за изпълнител на обекта Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) избра консорциум "Костенец - Септември 2018", който включва българската компания "Транс логистика", испанската Contratas Iglesias и румънската Arcada Company. Те предложиха цена от почти 380 млн. лв. без ДДС при прогнозна стойност 361.5 млн. лв. за отсечка от 24.5 км.

Търгът продължи твърде дълго - беше обявен преди над две години, а последното решение по обжалване на Върховния административен съд (ВАС), което потвърди избора за изпълнител на НКЖИ, е от април 2019 г.

Според справка в Профила на купувача на НКЖИ договор още не е подписан.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: България ще обжалва пакета "Мобилност", Цацаров - в КПКОНПИ, а Гешев - главен прокурор Вечерни новини: България ще обжалва пакета "Мобилност", Цацаров - в КПКОНПИ, а Гешев - главен прокурор

И още: Собствениците на имоти в AirBNB ще могат да плащат патентен данък, Лагард запази политиката на ЕЦБ след първото заседание под нейно ръководство

12 дек 2019, 677 прочитания

Евродепутатът Ангел Джамбазки е хванат да шофира пил 3 Евродепутатът Ангел Джамбазки е хванат да шофира пил

Той призна пред "Капитал", но не уточни с колко промила е бил в кръвта си

12 дек 2019, 1511 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Кабинетът може да плати още 741 млн. лв. за "Струма", петролът се срина

"Фрапорт" очаква 10% спад на летищата в Бургас и Варна до края на годината; Веригите бензиностанции сезират ЕК за изискването да публикуват цената на едро

Още от Капитал
LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10