Пътната агенция може да плати два пъти за един и същ ремонт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътната агенция може да плати два пъти за един и същ ремонт

Това е сградата на Научноизследователския строителен институт на ул. "Никола Петков" 86, в която се намират и сървърите на тол управлението.

Пътната агенция може да плати два пъти за един и същ ремонт

Търг за 700 хил. лв. за ремонт на тол управлението включва някои дейности, която трябва да са били изпълнени по друг договор

Мила Чернева
4097 прочитания

Това е сградата на Научноизследователския строителен институт на ул. "Никола Петков" 86, в която се намират и сървърите на тол управлението.

© Велко Ангелов


На 30 юли Агенция "Пътна инфраструктура" обяви малка, но изключително любопитна обществена поръчка. Тя е с бюджет от едва 700 хил. лв. без ДДС - пренебрежимо малка сума на фона на стотиците милиони при обичайните търгове за пътища, и при други обстоятелства щеше да остане незабелязана. Но в случая за някои дейности от заданието ѝ вече е платено и трябваше да са приключени отдавна.

Поръчката е за ремонт в сградата на Научноизследователския строителен институт на ул. "Никола Петков" 86 в столичния квартал "Овча купел", където на четвъртия и петия етаж се намира Националното тол управление (НТУ) - звеното, което ще управлява тол системата.

Точно тези етажи трябваше да се ремонтират като част от поръчката за самата тол системата. Подизпълнител на австрийската Kapsch за този проект беше "Ита инженеринг" на Васил Ботушаров. Според документи, с които "Капитал" разполага, разрешението за строеж е от 29 юни миналата година и ремонтът е приет в края на ноември 2018г. Освен това фактът, че едва сега се подготвят работни помещения за звено, което функционира от поне седем месеца, показва отново лошата организация на реформата за тол система.

Два пъти за щастие

Настоящата поръчка включва дейности на четвъртия и петия етаж на сградата на НИСИ, като там трябва да се обособят офис помещения съответно с 29 и 99 работни места. Преди година обаче "Ита инженеринг" вече обособи работни места на четвъртия етаж, а освен това има и други дейности, които се повтарят. Така например в констативния акт за ремонта, изпълнен от въпросната фирма през ноември 2018г. пише, че "санитарният възел е преустроен", а в сегашният търг има задача "осъвременяване на съществуващите санитарни възли".

Така остава впечатлението, че държавата ще плаща отново за неща, които трябва вече да са направени, защото е малко вероятно тоалетните да имат нужда от ремонт само година след като си били обновени.

"Капитал" попита Агенция "Пътна инфраструктура" по какво се различават двете задания.

От там уточниха, че Kapsch или конкретно подизпълнителят "Ита инженеринг" трябвало да осигури 43 работни места, а Националното тол управление трябва да има 225 служители в София.

Обяснението на агенцията за новата поръчка, е, че отделите "Управление на информационни системи и инфраструктура" и "Обслужване на клиенти" били на четвъртия етаж в сградата на НИСИ, а служителите от останалите отдели са в административната сграда на адрес: бул. "Цар Борис Трети" 215 ("Геопланпроект"). Целта била всички да работят на едно и също място.

Това обяснение обаче показва, че това е поредният елемент от тол системата, който не е планиран навреме и в хода на работата трябва да се отпускат средства или да се извършват дейности със закъснение. Все пак тол управлението започна работа още през декември с пускането на електронната винетка. Тогава имаше забавяне и с наемането на хора.

На 25 юни журналисти бяха поканени да видят тол управлението на живо. Офисът не изглеждаше особено "обживян" и се виждаха малко служители на място.
Фотограф: Велко Ангелов

Офисът на тайните

Интересното е, че дълго време АПИ не можеше да уточни къде точно ще се помещава тол управлението. Търгът за тол системата беше обявен през април 2016 г., или две години преди да се подпише договор с избран изпълнител. Кандидатите неведнъж отправяха запитвания относно въпросния ремонт на сградата на тол управлението, но от разясненията на АПИ, публикувани в профила на купувача, става ясно, че не е имало конкретни планове и чертежи, предоставени на кандидатите, които дори не са знаели какво ще трябва да преустройват.

Според разяснение от юни 2016 г. част от помещенията трябваше да се направят в сградата на "Геопланпроект" на бул. "Цар Борис III". Явно обаче в хода на процедурата локацията е била сменена с тази на НИСИ.

Не на последно място пътната агенция упорито отказваше да уточни колко струва ремонтът на сградата на НИСИ, без да е ясно каква е причината.

На 30 юли Агенция "Пътна инфраструктура" обяви малка, но изключително любопитна обществена поръчка. Тя е с бюджет от едва 700 хил. лв. без ДДС - пренебрежимо малка сума на фона на стотиците милиони при обичайните търгове за пътища, и при други обстоятелства щеше да остане незабелязана. Но в случая за някои дейности от заданието ѝ вече е платено и трябваше да са приключени отдавна.

Поръчката е за ремонт в сградата на Научноизследователския строителен институт на ул. "Никола Петков" 86 в столичния квартал "Овча купел", където на четвъртия и петия етаж се намира Националното тол управление (НТУ) - звеното, което ще управлява тол системата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK