Големите строители се състезават за близо 460 млн. лв. за пътя до Видин

Модернизацията на участъка от Ботевград до Видин ще осигури бърза връзка до Дунав мост 2

Големите строители се състезават за близо 460 млн. лв. за пътя до Видин

Оферти са подали ГБС, ПСТ, Джи Пи и "Трейс", като от състезанието отсъстват само "Хидрострой" и ВДХ

Мила Чернева
6589 прочитания

Модернизацията на участъка от Ботевград до Видин ще осигури бърза връзка до Дунав мост 2

© Юлия Лазарова


Повечето големи български строителни компании, които се занимават с пътища, подадоха оферти в търга за модернизация на 54 км между Видин и Ружинци, чийто бюджет е близо 460 млн. лв. Въпреки мащабите на проекта обаче интересът като цяло е слаб - едва между четири и седем са кандидати по всяка от трите обособени позиции, на които е разделена поръчката (виж таблицата долу). Само в едно обединение има и чуждестранното присъствие, което може да се приеме като лош сигнал и резултат от прозрачността и качеството на големите обществени поръчки в България през последните години.

"Хидрострой" и ВДХ (бившата "Водстрой 98") на Велико Желев, "ИСА 2000" и "Щрабаг" са единствените инфраструктурни компании от топ 20 на най-големите строители, които не са участвали в тази поръчка. Логично и държавната "Автомагистрали" отсъства, тъй като тя е ангажирана със строителството на 134 км от магистрала "Хемус".

Вероятно причината за сравнително слабия интерес към търга е начинът на плащане и рискът, който победителят трябва да поеме в случая. Строителството се финансира с държавни пари, но и при тази поръчка, както при пътя Мездра - Ботевград, се предвижда цялата стойност на договора да се разплати на изпълнителя, след като строителството е завършено. Освен това самите средства все още не са осигурени, а се очаква да бъдат събрани от тол-такси. Затова отложеният старт на тол-системата може да забави и този проект.

Всеки играе със своите

Това, което прави впечатление от подадените оферти, е, че компаниите участват основно със свързани дружества и такива от собствените си групи. ГБС си партнира с фирми от холдинга. "Грома холд" (които до миналата година бяха по-познати като "Агромах") е избрала да участва с близката "Европейски пътища". Именно втората фирма е в обединението, което спечели поръчката за участък от пътя Ботевград - Мездра за над 200 млн. лв.

ПСТ участват за всички обособени позиции, докато "Джи Пи груп" са подали оферта само за една от тях заедно с варненската "БГ Ленд ко" и софийското дружество "Копекс и ко".

Самостоятелните играчи са малко - само "Трейс груп холд" и "Инжстройинженеринг".

Единственото чуждо участие е в лицето на две испански фирми, които са подали оферта заедно с "Автомагистрали Хемус".

Какво предстои

Критериите за оценка на офертите са два, като по-значимият е предложената цена, с тежест 60%. Другият е "ниво на изпълнение на строителството, предложено във всяка оферта в съответствие с предмета на обществената поръчка и техническите спецификации".

Срокът за изпълнение е между две години и две години и половина. Това значи, че ако всичко върви по стандартния начин, с обжалване пред КЗК, поръчката ще се възложи след година, а строителството ще завърши най-рано в края на 2022 г. В по-голямата част от участъка между Видин и Ружинци проектната скорост ще е 120 км освен в първите няколко километра при Видин, където е 80 км/ч.

Повечето големи български строителни компании, които се занимават с пътища, подадоха оферти в търга за модернизация на 54 км между Видин и Ружинци, чийто бюджет е близо 460 млн. лв. Въпреки мащабите на проекта обаче интересът като цяло е слаб - едва между четири и седем са кандидати по всяка от трите обособени позиции, на които е разделена поръчката (виж таблицата долу). Само в едно обединение има и чуждестранното присъствие, което може да се приеме като лош сигнал и резултат от прозрачността и качеството на големите обществени поръчки в България през последните години.

"Хидрострой" и ВДХ (бившата "Водстрой 98") на Велико Желев, "ИСА 2000" и "Щрабаг" са единствените инфраструктурни компании от топ 20 на най-големите строители, които не са участвали в тази поръчка. Логично и държавната "Автомагистрали" отсъства, тъй като тя е ангажирана със строителството на 134 км от магистрала "Хемус".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    naskoxx avatar :-?
    Наско Христов

    Къде може да се види цялата информация относно планираното трасе, къде колко ще е ограничението, откъде ще минава пътя и т.н.?

  • 2
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Дежурните ревльовци, че строежът на пътища в Северозапада е безсмислен, няма ли ги?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход