С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 15 авг 2019, 15:26, 10200 прочитания

"Струма" в посока Гърция ще остане затворена повече от месец

За запалилите се отпадъци под магистралата се е знаело отдавна, но институциите просто не са си свършили работата навреме

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Лот 2 от магистралата между Дупница и Благоевград беше завършен през октомври 2015 г. от обединение между италианската компания "Импреза", "ГБС Инфраструктурно строителство" и "Пътстрой – 92". Стойността беше 358.7 млн. лв. с ДДС за 37.4 км трасе.
От вторник близо 10 километра от магистрала "Струма" са затворени за движение и не е ясно кога ще може да се минава оттам. Става дума за участъка при виадукта при 62-ри км до Дупница. Движението се осъществява по обходни маршрути: от пътен възел "Дупница", пътен възел "Бобошево" на АМ "Струма" и обратно автомобилите трябва да преминават по път I-1 (E-79).

Причината магистралата към Гърция да остане недостъпна в активния летен сезон са запалили се боклуци под пътното платно, насред колоните, които го държат. В близост има депо за отпадъци, като една от версиите е, че е имало нерегламентирано изхвърляне и в сервитута на "Струма". Не е изключено обаче да е имало и умишлено складиране на отпадъци под моста на аутобана, тъй като боклуците, които се видяха от кадрите с пожара, изглеждаха подредени и сортирани.


Безспорно е само това, че екоинспекцията, пътната агенция и община са знаели за проблема, но не са взели мерки навреме.

Какви са пораженията

Пътната агенция съобщи, че от пожара са засегнати 13 колони, от които 5 сериозно, няколко стоманобетонни греди, отводнители и лагерът на моста, който обира амплитудите при разширяване и свиване. Констатацията на експертите е, че части от моста и двете платна са силно засегнати от пожара и е задължително трафикът да бъде пренасочен.



Около две-три седмици ще са необходими за възстановяване на платното за София в участъка от АМ "Струма" край Дупница, съобщи Иван Досев, член на управителния съвет (УС) на АПИ, пред медии в четвъртък сутрин. За цялостното възстановяване на движението и в платното за Кулата обаче ще е необходимо повече време, тъй като тепърва ще се изготвя проект и количествено-стойностна сметка за ремонта.

Още не е ясно и колко пари ще струва отстраняването на щетите. Средствата ще дойдат от бюджета на АПИ, като след това агенцията ще
"предяви регресивен иск към собственика на предприятието, направил нерегламентираното сметище, предизвикало пожара".

Кой замърсява и кой чисти

Ден след пожара РИОСВ - Перник, обяви, че многократно е санкционирала собственика на депото - "Феникс Дупница", за това, че се съхраняват отпадъци и под моста на "Струма". Последно е наредила те да се премахнат до 31 юли. Това очевидно не се е случило и пожарът лумна две седмици след този срок - на 13 август. Сега инспекцията обяви, че преминава към отнемане на лиценза на фирмата "Феникс Дупница".

Теренът до магистралата, където са открити част от боклуците, пък е общински. "Задължение на кмета на общината е да не допуска замърсяване на общински терен с отпадъци", обясни Пламен Ангелов, директор на РИОСВ - Перник, пред btv в четвъртък сутрин. Кметът на Дупница инж. Методи Чимев пък заяви пред БНР, че още през април 2018 г. е уведомил с писмо АПИ за трупането на отпадъци върху имоти под автомагистралата, а след това и РИОСВ. Отговори обаче не са получени.

По закон пътната агенция трябва да организира и осъществява защитата на пътищата, включително на пътните съоръжения и на принадлежностите на пътя. Инж. Юлияна Божилова от Областно пътно управление - Кюстендил, каза пред btv, че още при изграждането на магистралата през 2015 г. са подавани сигнали за отпадъците там, като строителите са почиствали почти ежедневно. Тя потвърди, че многократно са констатирали замърсяването в сервитута на "Струма", а собственикът на "Феникс Дупница" почиствал за определено време, като след това ситуацията се повтаряла. Иван Досев пък казва, че "незаконното депониране на вторични суровини и отпадъци в обхвата на пътищата е динамичен процес, при които за кратко време се наблюдава струпване, премахване и ново депониране на отпадъци, какъвто вероятно е и случаят с цеха за преработка на отпадъци, предизвикал пожара".

Закъсняла реакция

Въпреки динамиката на процеса на замърсяване мерки за безопасността на магистралата трябва да се взимат непрестанно според законовите задължения на АПИ. Едва в
сряда председателят на управителния съвет на АПИ Георги Терзийски разпореди "на директорите на всичките 27 областни пътни управления в страната до 23 август да извършат обход на всички съоръжения за наличие на нерегламентирано използване на пространството под съоръженията и прилежащия сервитут". Освен това агенцията подаде сигнал до прокуратурата срещу "Феникс Дупница" за увреждане на съоръжението.

Министерство на околната среда и водите (МОСВ) запази мълчание по случая. А регионалният зам.-министър Николай Нанков, който беше в Шумен вчера, обяви оттам, че до края на деня в сряда ще са ясни сроковете и стойността на ремонта. Това обаче не се случи.
Във вторник съпредседателят на "Зелено движение" Владислав Панев публикува във Facebook страницата си снимки на горящите под моста отпадъци, на които се виждат и складирани бали

[Facebook, Vladislav Panev]

Днес са мои - утре не

Депото в близост до магистралата се оперира от "Феникс Дупница" с управител Кольо Илиев, като той е и мажоритарен собственик.

Пред "Капитал" Илиев уточни, че депото му се намира непосредствено до моста и съответно - мястото на пожара. Потвърди, че има постановления и наказателни актове от РИОСВ, но "за други неща", освен последното от това лято. Предписанието е било да се премахнат отпадъци, складирани под моста, но той твърди, че те са били на 50-60 м от пожара, който според него е запален умишлено, като нещо голямо е било хвърлено от моста.

На въпрос дали негови вторични суровини са били в сервитута на магистралата той отговори: "Имаше и наши малки, но ние сме сложили под моста едни блистери, които не могат да запалят... Това, за което се говори и ни обвиняват, са изхвърлени автомобилни гуми от разни сервизи."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Натискът срещу съдия Калпакчиев разширява обхвата си Натискът срещу съдия Калпакчиев разширява обхвата си

Институционалните и медийни атаки срещу председателя на Съюза на съдиите включиха и писмен "разпит" на председателя на БХК

12 ное 2019, 171 прочитания

Правителството предложи правила за електрическите тротинетки Правителството предложи правила за електрическите тротинетки

Максималната разрешена скорост за електрическите тротинетки по пътищата ще бъде 25 км/ч

12 ное 2019, 217 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Петиция срещу назначението на Пламен Георгиев от името на българите във Валенсия

Прокуратурата отказва информация за проверката на имотното състояние на бившия шеф на антикорупционната комисия

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10