С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 16 авг 2019, 8:51, 3520 прочитания

Тол мираж на пътя

Системата влиза уж в техническа експлоатация на 16 август, но с огромно закъснение заради лоши решения, липса на капацитет, а вероятно и корупция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • На 16 август тол системата трябва да заработи частично в технически режим, без да се събират пари от камиони и автобуси.
  • Закъснението от година спрямо първоначалния план е заради лоши решения и планиране, липса на капацитет, а вероятно и корупция
  • Държавата действа без конкретен план, насляпо и не се довери на препоръките на Световната банка
Тол системата е справедлив модел на пътно таксуване: според нея тези, които замърсяват и рушат най-много пътищата, плащат най-много. От години България планира да го въведе (виж хронологията), но на прага на поредния краен срок плановете отново се измениха. Вместо този петък (16 август) системата най-после да заработи и да започне да събира пари, тя ще действа само "технически" поне до 1 март 2020 г. Не е изключено да има и ново отлагане, тъй като все още се изясняват тарифите и обхватът на платените пътищата. А именно те ще предизвикат най-голяма обществена реакция.

Системата трябваше да заработи още на седмия месец от сключването на договор с изпълнител австрийската Kapsch през януари 2018 г. Но със странен анекс към него бяха направени промени в сроковете, а след това беше дописван и Законът за пътищата. Истината е, че подобна голяма реформа изисква плавен преход - трябва да се приемат нормативните документи, да се изгради инфраструктура, да се осигури човешки ресурс, който да се занимава с всичко това. У нас обаче се получи като налучкване на изпит. Още през 2015 г. Световната банка "написа домашното" на държавата, като изготви сериозно проучване, с което й даде план, по който да работи. Най-лесното беше правителството да се довери на експертите. Но министри и шефове на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) през последните години, сред които Лиляна Павлова, Николай Нанков, Лазар Лазаров и др. хаотично хвърляха в пространството срокове и прогнозни приходи от такси, от които обаче не последва нищо реално. Така стъпка по стъпка тази реформа вървеше към провал още от самото начало.

Да работиш наобратно


Търгът за тол системата наистина се забави заради обичайните жалби в Комисията за защита на конкуренцията. Истинският проблем за настоящия хаос обаче е друг: липсваше какъвто и да било последователен план как точно да се осъществи реформата. В доклада си Световната банка изрично начерта график, според който първо трябваше да се вземат основните политически решения - например за обхвата и размера на тарифите. Другата спешна задача бе да се реши как ще се управлява този проект като цяло - кой какво ще прави в цялата система, а и как ще се комуникира с превозвачите. След това да се подготви тръжната документация и успоредно с това да се измени законодателството, така че да отговаря на промените в таксуването.

Логичните и за непрофесионалист стъпки обаче бяха игнорирани от управниците. Показателен в случая е фактът, че търгът за тол системата бе обявен години преди да се изяснят фундаменталните въпроси за обхвата на пътищата и тарифите. От това кои пътища ще се включват в тола пък зависи и къде ще се поставят новите контролни рамки. Техните локации обаче не бяха изяснени в заданието. "Не е логично да пуснеш недефиниран проект с фиксирани условия, бюджети, пък да нямаш решение", коментира източник, запознат с търга. Имаше и още пропуски - на митническите пунктове например не бе предвидено място за тол офиси.

Според условията на поръчката тол системата трябваше да е готова през август 2018 г., а към септември 2019 да влезе в пълна експлоатация. Добре запознат източник на "Капитал" казва, че тези срокове са били твърде оптимистични, и дава пример с Унгария, където тестването е отнело няколко години. Друг източник, кандидат в търга, е на мнение, че сроковете са били кратки и трудни, но изпълними при наличието на перфектна логистика.



Така или иначе в хода на процедурата беше сключен анекс с Kapsch, според който пускането на системата се отложи и размерът на работата се промени (но не и стойността на плащането). Освен че промяната на заданието в хода на изпълнение е нарушение на Закона за обществени поръчки, то води и до пропуснати ползи за държавата - събирането на такси се очаква да започне едва на 1 март 2020 г.
След като години наред управляващите убеждаваха, че ще събират 1 млрд. лв. на година, само за дни приходите паднаха на около 550 – 650 млн. лв.


Изкушението за 1 млрд. лв.

Ключовото за тол системата е именно колко пари ще се събират за пътища. През 2015-2016 г. се говореше за по-разширен обхват в сравнение с други страни - около 60% от пътищата на фона на между 1 и 15% в ЕС. Управляващите искаха да включат магистрали, първокласни, второкласни и половината от третокласните пътища. По информация на "Капитал" политическото решение да се работи с максимален обхват и за възможно най-високи приходи от милиард лева на година се взима, когато регионален министър е Лиляна Павлова, а шеф на АПИ - Лазар Лазаров.

Причината за този избор е ясна: 1 млрд. лв. за пътища звучи супер и изкушава. "Няма да ни е лесно, ще се учим в крачка, много по-лесно е наготово, да аутсорснем дейността, но като е недоимък и като ни плюят всички колко са лоши пътищата, ние да подарим 1 млрд. Защо", каза през 2016 г. тогавашният шеф на пътната агенция Лазаров. Сега Павлова отказа коментар пред "Капитал" по темата като основния правителствен участник при подготовката и старта на реформата.

Настоящият ресорен министър Петя Аврамова и нейният заместник Николай Нанков (който беше и министър) говорят за годишен приход от 550 - 600 млн. лв., тъй като след преговори с превозвачите бе решено да се намали обхватът на тола почти наполовина - до около 30% от пътната мрежа (6 хил. км). Въпреки че Световната банка препоръча още от самото начало да се комуникира със засегнатите страни, това не се случи, докато не наближи драматично срокът за въвеждане на системата. Реално дискусията по въпроса започна едва на 1 април 2019 г., а първата среща на консултативния съвет по тола (който включва представители на институции, общините и транспортни организации) беше в началото на юли. Това обаче беше добър политически ход, защото сега, когато предвидените приходи от тол такси се стопяват наполовина, правителството се оправдава, че се е съобразило с бизнеса.

Лош стопанин

Oсвен графика управляващите объркаха и друго: кой реално ще експлоатира тол системата. Препоръката на Световната банка беше изпълнителят на поръчката (в случая Kapsch) да се заеме с обслужването на клиентите, събирането на пътните такси, отчетността на сметките, доставки на бордови устройства и т.н. Идеята е в началото частникът да "изпълнява всички задължения от името на държавата", а на по-късен етап да бъде създадено държавно търговско дружество, което ще започне да контролира тола, след като изгради необходимия капацитет.

По времето на Лиляна Павлова (в началото на 2016 г.) обаче се взе решение частен играч да изгради системата, но пътната агенция да е оператор. За тази цел се създаде ново звено в АПИ - Националното тол управление, с 900 служители, повечето от които са тол полицията. "Отиде се съвсем в грешната посока - АПИ няма нито функционалност, нито хора, нито капацитет. У нас никой не разбира от тол системи", коментира добре запознат източник. Липсата на нужните познания се доказа и в писмо от май тази година на шефа на АПИ Георги Терзийски. От него стана ясно, че пътната агенция иска съдействие от Kapsch дори за далеч по-елементарната система за електронна винетка. При това цели пет месеца след като е-винетката е заработила официално.

На този фон още през май бяха платени цели 90 млн. лв. на Kapsch, след като първоначалният договор, предвиждащ 40% от сумата да бъде платена едва когато системата за електронна винетка заработи и всички точки за контрол са монтирани, беше променен с анекс. Което показва, че държавата продължава да не знае какво прави, но поне плаща добре.
Фиктивен старт

След всичко свършено дотук вече няма какво много да се направи, освен да се чака. По думите на Олег Асенов, който сега е член на управителния съвет на АПИ, а доскоро беше шеф на тол управлението, вече са обезпечени с контролни точки магистрали, първокласни и голяма част от второкласни пътища. "Ще имаме достатъчно представителна система от точки за контрол, като след 16 август има доста динамичен график за добавяне на още точки", каза той пред "Капитал". На база на събраните данни ще се изчисли какви точно да са обхватът на системата и размерът на тарифите. За целта обаче камионите трябва да се свържат със системата през доставчици на услуги и да подават данни, като по информация на "Капитал" до момента това все още не се е случило. Това означава, че поне през първите няколко седмици след 16 август тол системата няма да генерира никакви данни, въпреки че ще се води, че работи в тестов режим.

Капитал #33

Текстът е част от новия брой на "Капитал". В него ще видите още:

  • Защо тол системата закъсня с година
  • Пазарът на спортни карти у нас расте
  • Българската база на Антарктида ще има нова сграда

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите

И още: Гръцката църква първа призна автокефалността на украинската; Предстои важна седмица за Brexit и европейското бъдеще на Северна Македония и Албания; Полша избира парламент с предизвестена победа за управляващите националисти

13 окт 2019, 1069 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 794 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие