С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 авг 2019, 15:47, 5788 прочитания

Как точно ще работи тол-системата

От днес бавно и полека започва тестването й, както и информиране на транспортния бранш какво точно се изисква от тях

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На 16 август 2017 г. в сградата на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) имаше голям брой журналисти, камери и фотоапарати. Причината - отваряха се офертите в търга за изграждане на тол-система.

Днес, точно две години по-късно, АПИ събра отново журналистите, но този път да им обясни как на практика ще работи тол-системата, какво е изградено досега и какво предстои.


Въпреки че толът още не функционира реално, не събира пари и предстоят много ключови стъпки за завършването на процеса, АПИ формално е приела системата от изпълнителя Kapsch, което означава, че държавата е неин собственик и носи отговорността (четете повече по темата в неделя на www.capital.bg).

Обясненията предстоят

На представянето присъстваха председателят на управителния съвет на АПИ Георги Терзийски, членът на УС Олег Асенов (който до съвсем скоро беше шеф на Националното тол-управление) и Михаел Вебер, представителят на фирмата изпълнител Kapsch и директор на "Капш телематик технолоджис България". От думите им стана ясно, че тепърва в следващите месеци ще се правят разяснения на транспортния бранш за това как да подават данни и как ще бъдат таксувани. От вторник, 20 август, из страната ще се провеждат информационни срещи с представителите на бизнеса, за да ги подготвят за момента, в който ще се въведе реално системата.



В момента не се събират пари, а държавата само ще събира данни за движението по пътищата на тежкотоварните автомобили, на база на които щяла на по-късен етап да реши какви ще са тарифите на таксите и какъв ще е обхватът на републиканската пътна мрежа, който ще се таксува.

Технологията

От АПИ казват, че нашата система е най-модерният вариант - GNSS базирана, т.е. на база GPS. Затова и няма да видите пунктове, на които да се спира и плаща. Тежкотоварните превозни средства ще могат да ползват маршрутни карти (виж долу), бордови устройства, които се закупуват отделно, или вече инсталираните в автомобилите GPS тракери.

"До момента са преоборудвани 100 съществуващи рамки по пътищата и са построени 100 нови. Всяка портална рамка разполага с лазерен скенер и камери. Освен това има и сензори за претегляне на МПС в движение, но те все още не са инсталирани навсякъде", каза Вебер.

Когато превозното средство приближи до рамка, скенерът се включва и констатира какъв вид е то. Правят се две снимки - на предния и задния регистрационен номер. Прави се проверка дали номерата съвпадат и ако се установи проблем, информацията се изпраща към центъра за валидиране на данни. "Може да се изиска от системата да се направи допълнителна снимка от обзорната камера и тази информация да се изпрати също към центъра за валидиране", обясни представителя на Kapsch.

Ако всичко с регистрацията на превозното средство е наред, информацията се изтрива автоматично.

Карта с местата на рамките не се предоставя, като неофициалното обяснение е, че са обект на национална сигурност и е опасно. Все пак обаче те би трябвало да са видими по пътната мрежа - става въпрос за огромни съоръжения, дълги 40 м (по думите на Михаел Вебер), които се забелязват отдалеч.

Как ще се събират данни сега

Засега ще се ползва само ръчно деклариране на тол - т.нар. маршрутна карта. С нея се въвеждат шест точки в системата - съответно начало и край на избраният маршрут, който шофьорът иска да измине, както и междинни точки, за да посочи конкретното трасе. Картата е валидна едно денонощие, т.е. шофьорът има право да измине този път в рамките на 24 часа, което, разбира се, има своите ограничения. Ако автомобилът се развали например и шофьорът не може да го измине за това време, поема сам риска за това.

Покритието на пътната мрежа, с което се работи сега, е 6 хил. км, като Олег Асенов уточни, че с примерните тарифи от 18 и 25 ст. на км, определени на последния Обществен консултативен съвет за тол-системата, трябва да се осигурят годишни приходи от около 600 млн. лв. От електронните винетки за леки автомобили АПИ събира отделно още 200 млн. лв.

Информационни пунктове из страната

Четири демонстрационни центъра ще отворят в София, Пловдив, Русе и Варна, като там заинтересованите лица ще могат да получат информация за тол-услугата. "Целта на тези центрове е да може да бъде показана функционалността на системата, която днес стартира в техническа експлоатация", обяви Олег Асенов. На място служители на АПИ ще показват как се работи с маршрутна карта. Там ще се събира и обратна връзка от превозвачите, уточни Асенов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Крайно различни прогнози за изборите в София, правителството залага 3.3% ръст на БВП догодина 1 Вечерни новини: Крайно различни прогнози за изборите в София, правителството залага 3.3% ръст на БВП догодина

И още: Готова е първата отсечка от "Турски поток" в България; Brexit пак ще се отложи, ако парламентът не одобри сделката на Джонсън

21 окт 2019, 1943 прочитания

Вярно или не за "Топлофикация София": колко, на кого и защо дължи 3 Вярно или не за "Топлофикация София": колко, на кого и защо дължи

В предизборната битка стандартният договор на "Булгаргаз" се оказа рекетьорски за столичното парно

21 окт 2019, 2042 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10