Министерството на финансите публикува нова доза предложения за промени в Н-18*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Министерството на финансите публикува нова доза предложения за промени в Н-18*

Това е третият път, в който се налага сроковете и текстовете в наредбата да бъдат променени и едва ли ще е последният

Министерството на финансите публикува нова доза предложения за промени в Н-18*

Основните изменения повдигат нови въпроси и само частично решават стари проблеми

Вера Денизова
15406 прочитания

Това е третият път, в който се налага сроковете и текстовете в наредбата да бъдат променени и едва ли ще е последният

© Георги Кожухаров


Нова доза промени в печално известната Наредба Н-18 публикува Министерството на финансите в петък. С тях се предлага да се удължи с четири месеца срокът, в който ползващите софтуер за управление на продажбите (СУПТО) фирми трябва да отговорят на новите изисквания. Така новата дата за тях, независимо дали са регистрирани или не по ДДС, става 31 януари 2020 г. За онлайн търговците, които не използват друг софтуер за управление на продажбите освен този на онлайн магазина, срокът се измества до 31 март на следващата година.

Това е третият път, в който се налага сроковете и текстовете в наредбата да бъдат променени и едва ли ще е последният. Причината е, че изискванията към бизнеса са написани неясно, а срещите по уточняването на спорните моменти между фирми, НАП и Министерството на финансите продължават.

Данъчните наложиха куп нови изисквания на компаниите през есента на миналата година с цел да се ограничи сивият сектор, като според НАП от укриване на обороти фискът губи годишно около 330 млн. лв. Промените засягат стотици хиляди фирми, които получават кешови или картови плащания. Те имат различни срокове, за да отговорят на новите изисквания на НАП, като най-големите проблеми са при онлайн магазините и ползващите СУПТО.

Какво се случва с онлайн магазините

По данни на приходната агенция е-търговците са около 15 хил., като не е ясно колко от тях ползват само СУПТО-то на електронния си магазин. В мотивите към проекта е записано, че удължаването на срока за тях се налага "поради огромното разнообразие на използваните софтуери и техническите предизвикателства за осъществяване на връзка с фискалните устройства". В същото време имаше очаквания да се реши и проблемът с картовите плащания при покупка онлайн и в социалните мрежи дори се появи проект на законови изменения, според които при подобна покупка вече ще е възможно сайтът да изпраща на клиента нефискален документ (например мейл) вместо фискален бон.

"Почти е готово и скоро ще публикават ново изменение на Н-18. В него се създава нов режим, който облекчава електронните магазини, които приемат плащания с карти. Но и те ще трябва да изпращат някакъв файл с продажби към НАП", казва Иван Аржентински от Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ).

Друг представител на компаниите-софтуерни разработчици, допълва, че това облекчение за електронни магазини идва с "бонус" – нужда от директно отчитане от е- магазините към НАП, чрез XML файл, по начин и сложност, сходен на отчетите на фискалните устройства. "Освен това се създава задължение в тези ситуации онлайн магазина да не може да се ползва за физическа търговия на стоки – т.е. получава се деинтеграция/деволюиране на системите. Всичко това налага преработки, които са дори по-сериозни от това дадена платформа за онлайн търговия да се обвърже със СУПТО чрез конектор, каквато възможност имаше и досега", допълва експертът.

Опит за улесняване на ползващите ERP системи?

В проектопромените, публикувани в петък, има и още нови текстове, които са насочени към средни и големи фирми, чиято идея според НАП е да улеснят тези компании, ако ползват по-сложни софтуери за отчетност в своя бизнес. Идеята е предприятията с приходи от продажби над 16 млн. лв., стойност на активите по баланс над 8 млн. лв. и персонал от над 50 души (за които са налице поне 2 от трите критерия) и чиито продажби в брой са под 5% от приходите, да могат да изберат да ползват и софтуер за управление на продажбите (СУПТО), който създава стандартизиран одиторски файл. "Компаниите, избрали новата възможност, трябва да приведат дейността си в съответствие с Наредба Н-18 до края на март 2020 г. Тези предприятия ще трябва да изпращат в НАП стандартизирания си одиторски файл веднъж годишно", посочват от НАП. Мотивите за предложението са свързани с голямата сложност на ERP системите и с факта, че тези предприятия имат малък дял на продажби в брой и необходимостта от сложна и изискваща време доработка на системите. "Ниският дял на плащанията в брой в комбинация със заложените икономически критерии обуславя и по-ниския данъчен риск за тези компании", твърдят от приходната администрация. Според счетоводители онбаче е нелогично това облекчение да е само за големи компании, които имат малък дял на продажбите в брой. Според тях то трябва да важи за всички бизнеси, които рядко приемат плащания в кеш или чрез карта.

Според представител на IT- сектора обаче фактът, че продажбите в брпй на дадена компания са под 5% от приходите се доказва със задължително внасяне на одитен доклад за всички продажби по тяхната стойност и вид на плащане. "Това СУПТО на практика е същото като СУПТОТО за малки предприятия, с единствената разлика, че при неработоспособност на дадено фискално устройство към определена работна станция, софтуерът спира само продажбите в брой (т.е. това работно място все още може да работи по банков път). Всичко останало е едно към едно като изисквания, т.е. не се облекчава съществено нищо", допълва експертът.

"Засега не е ясно какво точно стандартизира "стандартизирания одиторски файл", допълва и Аржентински. "Като цяло НАП действа много на парче и това е основният проблем. На всеки няколко месеца - нов режим. Всеки нов режим уж облекчава някакъв друг режим, но винаги има и нови изисквания. Всичко това тормози сериозно бизнеса", казва той.

* Текстът е допълнен

Нова доза промени в печално известната Наредба Н-18 публикува Министерството на финансите в петък. С тях се предлага да се удължи с четири месеца срокът, в който ползващите софтуер за управление на продажбите (СУПТО) фирми трябва да отговорят на новите изисквания. Така новата дата за тях, независимо дали са регистрирани или не по ДДС, става 31 януари 2020 г. За онлайн търговците, които не използват друг софтуер за управление на продажбите освен този на онлайн магазина, срокът се измества до 31 март на следващата година.

Това е третият път, в който се налага сроковете и текстовете в наредбата да бъдат променени и едва ли ще е последният. Причината е, че изискванията към бизнеса са написани неясно, а срещите по уточняването на спорните моменти между фирми, НАП и Министерството на финансите продължават.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ivan_mitev57 avatar :-|
    Иван Митев

    Министерството на финансите пренебрегва, че централната банка работи по неправилен начин и се създават щети.
    Подходът на Министерството на финансите за организация на стопанската отчетност подпомага за нови български щети. При запазване на неправилната практика, колкото повече работи Министерството на финансите да създаде по-добра стопанска отчетност – толкова Република България е с по-големи щети. Запазването на създадената обстановка е най-сигурния начин за политическия провал на правителството на Бойко Борисов.
    Държавният устойчив просперитет е възможен, когато централната банка работи по правилен начин.

  • 2
    mto avatar :-|
    mto

    МФ да се подготви за най-голямото напускане на фирми от страната и после да не задава глупави въпроси от сорта на "Ама, защо стана така?"!
    На мен вече ми писма да ме занимават с глупости, които ми пречат да си развивам електронния магазин! Мисля, че навън ще бъде много по-лесно и по-ясно. Успех им желая на малкото останали инициативни българи, които имат нерви да се борят с тази ненаситна ламя - МФ!
    Това е капацитета на ОПГ ГЕРБ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK