// К1: Средата / Политика
Министерството на финансите публикува нова доза предложения за промени в Н-18*
Основните изменения повдигат нови въпроси и само частично решават стари проблеми
Това е третият път, в който се налага сроковете и текстовете в наредбата да бъдат променени и едва ли ще е последният. Причината е, че изискванията към бизнеса са написани неясно, а срещите по уточняването на спорните моменти между фирми, НАП и Министерството на финансите продължават.
Какво се случва с онлайн магазините
По данни на приходната агенция е-търговците са около 15 хил., като не е ясно колко от тях ползват само СУПТО-то на електронния си магазин. В мотивите към проекта е записано, че удължаването на срока за тях се налага "поради огромното разнообразие на използваните софтуери и техническите предизвикателства за осъществяване на връзка с фискалните устройства". В същото време имаше очаквания да се реши и проблемът с картовите плащания при покупка онлайн и в социалните мрежи дори се появи проект на законови изменения, според които при подобна покупка вече ще е възможно сайтът да изпраща на клиента нефискален документ (например мейл) вместо фискален бон.
"Почти е готово и скоро ще публикават ново изменение на Н-18. В него се създава нов режим, който облекчава електронните магазини, които приемат плащания с карти. Но и те ще трябва да изпращат някакъв файл с продажби към НАП", казва Иван Аржентински от Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ).
Друг представител на компаниите-софтуерни разработчици, допълва, че това облекчение за електронни магазини идва с "бонус" – нужда от директно отчитане от е- магазините към НАП, чрез XML файл, по начин и сложност, сходен на отчетите на фискалните устройства. "Освен това се създава задължение в тези ситуации онлайн магазина да не може да се ползва за физическа търговия на стоки – т.е. получава се деинтеграция/деволюиране на системите. Всичко това налага преработки, които са дори по-сериозни от това дадена платформа за онлайн търговия да се обвърже със СУПТО чрез конектор, каквато възможност имаше и досега", допълва експертът.
Опит за улесняване на ползващите ERP системи?
В проектопромените, публикувани в петък, има и още нови текстове, които са насочени към средни и големи фирми, чиято идея според НАП е да улеснят тези компании, ако ползват по-сложни софтуери за отчетност в своя бизнес. Идеята е предприятията с приходи от продажби над 16 млн. лв., стойност на активите по баланс над 8 млн. лв. и персонал от над 50 души (за които са налице поне 2 от трите критерия) и чиито продажби в брой са под 5% от приходите, да могат да изберат да ползват и софтуер за управление на продажбите (СУПТО), който създава стандартизиран одиторски файл. "Компаниите, избрали новата възможност, трябва да приведат дейността си в съответствие с Наредба Н-18 до края на март 2020 г. Тези предприятия ще трябва да изпращат в НАП стандартизирания си одиторски файл веднъж годишно", посочват от НАП. Мотивите за предложението са свързани с голямата сложност на ERP системите и с факта, че тези предприятия имат малък дял на продажби в брой и необходимостта от сложна и изискваща време доработка на системите. "Ниският дял на плащанията в брой в комбинация със заложените икономически критерии обуславя и по-ниския данъчен риск за тези компании", твърдят от приходната администрация. Според счетоводители онбаче е нелогично това облекчение да е само за големи компании, които имат малък дял на продажбите в брой. Според тях то трябва да важи за всички бизнеси, които рядко приемат плащания в кеш или чрез карта.
Според представител на IT- сектора обаче фактът, че продажбите в брпй на дадена компания са под 5% от приходите се доказва със задължително внасяне на одитен доклад за всички продажби по тяхната стойност и вид на плащане. "Това СУПТО на практика е същото като СУПТОТО за малки предприятия, с единствената разлика, че при неработоспособност на дадено фискално устройство към определена работна станция, софтуерът спира само продажбите в брой (т.е. това работно място все още може да работи по банков път). Всичко останало е едно към едно като изисквания, т.е. не се облекчава съществено нищо", допълва експертът.
"Засега не е ясно какво точно стандартизира "стандартизирания одиторски файл", допълва и Аржентински. "Като цяло НАП действа много на парче и това е основният проблем. На всеки няколко месеца - нов режим. Всеки нов режим уж облекчава някакъв друг режим, но винаги има и нови изисквания. Всичко това тормози сериозно бизнеса", казва той.
* Текстът е допълнен
Още по темата
Онлайн магазините ще са без касови бележки при покупки с банкови карти
Предложението за промяна в Закона за ДДС беше прието от правителството в сряда
2 окт 2019Търговците с горива ще получат нова отсрочка за подробните касовите бележки
От общественото обсъждане на последните предложения за промени в Наредба Н-18 личи, че недоволството на бизнеса ескалира
18 сеп 2019НАП предлага сроковете по Наредба Н-18 да бъдат удължени до догодина
За ползващите софтуер компании те се изместват към края на януари, а за е-магазините - март 2020 г.
15 авг 2019Министерството на финансите обнародва нова доза промени за касовите апарати
Изискването в наредба Н-18 за отпечатване на дневните финансови отчети и съхраняването им на книга отпада
2 юли 2019НАП: Почти 230 хил. касови апарата вече работят според новата наредба
Крайният срок за фирмите, които не са регистрирани по ДДС, изтича в неделя
24 юни 2019
Управляващите побързаха да изтрият проекторешението, след като "Спаси София" го публикуваха във Фейсбук
15 дек 2019, 569 прочитания

Националният съвет на левицата насрочи дата за изборите на председателя на партията в края на април
14 дек 2019, 1909 прочитания
14 дек 2019, 1901 прочитания
15 дек 2019, 543 прочитания
15 дек 2019, 523 прочитания
15 дек 2019, 422 прочитания
15 дек 2019, 369 прочитания
Притеснението за рецесия насочва вниманието към лихви, акции и облигации