С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 18 авг 2019, 16:05, 10665 прочитания

Министерството на финансите публикува нова доза предложения за промени в Н-18*

Основните изменения повдигат нови въпроси и само частично решават стари проблеми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нова доза промени в печално известната Наредба Н-18 публикува Министерството на финансите в петък. С тях се предлага да се удължи с четири месеца срокът, в който ползващите софтуер за управление на продажбите (СУПТО) фирми трябва да отговорят на новите изисквания. Така новата дата за тях, независимо дали са регистрирани или не по ДДС, става 31 януари 2020 г. За онлайн търговците, които не използват друг софтуер за управление на продажбите освен този на онлайн магазина, срокът се измества до 31 март на следващата година.

Това е третият път, в който се налага сроковете и текстовете в наредбата да бъдат променени и едва ли ще е последният. Причината е, че изискванията към бизнеса са написани неясно, а срещите по уточняването на спорните моменти между фирми, НАП и Министерството на финансите продължават.


Данъчните наложиха куп нови изисквания на компаниите през есента на миналата година с цел да се ограничи сивият сектор, като според НАП от укриване на обороти фискът губи годишно около 330 млн. лв. Промените засягат стотици хиляди фирми, които получават кешови или картови плащания. Те имат различни срокове, за да отговорят на новите изисквания на НАП, като най-големите проблеми са при онлайн магазините и ползващите СУПТО.

Какво се случва с онлайн магазините

По данни на приходната агенция е-търговците са около 15 хил., като не е ясно колко от тях ползват само СУПТО-то на електронния си магазин. В мотивите към проекта е записано, че
удължаването на срока за тях се налага "поради огромното разнообразие на използваните софтуери и техническите предизвикателства за осъществяване на връзка с фискалните устройства". В същото време имаше очаквания да се реши и проблемът с картовите плащания при покупка онлайн и в социалните мрежи дори се появи проект на законови изменения, според които при подобна покупка вече ще е възможно сайтът да изпраща на клиента нефискален документ (например мейл) вместо фискален бон.



"Почти е готово и скоро ще публикават ново изменение на Н-18. В него се създава нов режим, който облекчава електронните магазини, които приемат плащания с карти. Но и те ще трябва да изпращат някакъв файл с продажби към НАП", казва Иван Аржентински от Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ).

Друг представител на компаниите-софтуерни разработчици, допълва, че това
облекчение за електронни магазини идва с "бонус" – нужда от директно отчитане от е- магазините към НАП, чрез XML файл, по начин и сложност, сходен на отчетите на фискалните устройства. "Освен това се създава задължение в тези ситуации онлайн магазина да не може да се ползва за физическа търговия на стоки – т.е. получава се деинтеграция/деволюиране на системите. Всичко това налага преработки, които са дори по-сериозни от това дадена платформа за онлайн търговия да се обвърже със СУПТО чрез конектор, каквато възможност имаше и досега", допълва експертът.

Опит за улесняване на ползващите ERP системи?

В проектопромените, публикувани в петък, има и още нови текстове, които са насочени към средни и големи фирми, чиято идея според НАП е да улеснят тези компании, ако ползват по-сложни софтуери за отчетност в своя бизнес. Идеята е предприятията с приходи от продажби над 16 млн. лв., стойност на активите по баланс над 8 млн. лв. и персонал от над 50 души (за които са налице поне 2 от трите критерия) и чиито продажби в брой са под 5% от приходите, да могат да изберат да ползват и софтуер за управление на продажбите (СУПТО), който създава стандартизиран одиторски файл. "Компаниите, избрали новата възможност, трябва да приведат дейността си в съответствие с Наредба Н-18 до края на март 2020 г. Тези предприятия ще трябва да изпращат в НАП стандартизирания си одиторски файл веднъж годишно", посочват от НАП. Мотивите за предложението са свързани с голямата сложност на ERP системите и с факта, че тези предприятия имат малък дял на продажби в брой и необходимостта от сложна и изискваща време доработка на системите. "Ниският дял на плащанията в брой в комбинация със заложените икономически критерии обуславя и по-ниския данъчен риск за тези компании", твърдят от приходната администрация. Според счетоводители онбаче е нелогично това облекчение да е само за големи компании, които имат малък дял на продажбите в брой. Според тях то трябва да важи за всички бизнеси, които рядко приемат плащания в кеш или чрез карта.

Според представител на IT- сектора обаче фактът, че продажбите в брпй на дадена компания са под 5% от приходите се доказва със задължително внасяне на одитен доклад за всички продажби по тяхната стойност и вид на плащане. "Това СУПТО на практика е същото като СУПТОТО за малки предприятия, с единствената разлика, че при неработоспособност на дадено фискално устройство към определена работна станция, софтуерът спира само продажбите в брой (т.е. това работно място все още може да работи по банков път). Всичко останало е едно към едно като изисквания, т.е. не се облекчава съществено нищо", допълва експертът.

"Засега не е ясно какво точно стандартизира "стандартизирания одиторски файл", допълва и Аржентински. "Като цяло НАП действа много на парче и това е основният проблем. На всеки няколко месеца - нов режим. Всеки нов режим уж облекчава някакъв друг режим, но винаги има и нови изисквания. Всичко това тормози сериозно бизнеса", казва той.

* Текстът е допълнен
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява

Всеки втори лев на данъкоплатците е похарчен не съвсем законно или нехайно

22 сеп 2019, 432 прочитания

Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София 3 Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София

Евродепутатът може сериозно да размести резултатите за другите участници, интригата е дали има "политически бартер"

21 сеп 2019, 2146 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Уикенд новини: Валери Симеонов критикува ГЕРБ; Борис Джонсън пак иска да предоговаря Брекзит

Притеснението за рецесия насочва вниманието към лихви, акции и облигации

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща