С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 18 авг 2019, 15:37, 7422 прочитания

Българският морски флаг е изключен от Парижкия меморандум

Режимът на проверка на малкото български кораби ще бъде изключително сериозен, мярката не засяга "Български морски флот", който плава под малтийски флаг

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
България е изключена като собственик на морски флаг от всички списъци на Парижкия меморандум – организацията, която се занимава с пристанищния контрол на корабите. Това съобщи специализираният сайт transportal.bg. Проверка в публикуваните в края на юли списъци на сайта на организацията установява, че името на страната ни липсва и в трите списъка – черен, сив и бял, в които се определят флаговете с висок, среден и нисък риск за корабоплаването.

Според изданието най-вероятната причина за това е изключително намалелият брой кораби, които плават под български флаг. Това е процес, който се случва постепенно през последните години. От всички 32 кораба на "Български морски флот" на Кирил Домусчиев например 31 са регистрирани в Малта. "Кoрaби пoд бългaрcки флaг пoчти нямa и близo cтo прoцeнтa oт външнaтa ни търгoвия ce извършвa пoд чужд флaг", каза преди няколко месеца пред "Дaрик" прeдceдaтeлят нa Бългaрcкa мoрcкa кaмaрa, кaпитaн дaлeчнo плaвaнe (кдп) Бoгдaн Бoгдaнoв.


Изключването от Парижкия меморандум сега е лоша новина. "Изпадането на България от списъците е неприятен факт, независимо на какво се дължи. Това означава, че режимът за проверка на корабите ни ще бъде затегнат до изключително високи нива", казва пред "Транспортал" бившият директор на ИА "Морска администрация" кдп Николай Апостолов. Той обяснява, че на тези списъци се гледа изключително сериозно.

"Ако изпадането не се дължи на някакво техническо изискване, това означава, че сме почнали да берем плодовете на скандала с либийския танкер "Бадр", коментира за изданието и председателят на доброволната спасителна организация "Булсар", кдп Никифор Герчев.
Скандалът с либийския кораб

Либийският танкер BADR беше арестуван на пристанище Бургас през ноември 2017 г., след като "Булгаргеомин Лтд." ДЗЗД (в което водеща роля има управителят на "Титан-АС" Димитър Борисов) представи фалшива морска ипотека върху плавателния съд за обезпечаване на вземания на фалиралата държавна компания "Булгаргеомин" ЕАД. В деня на самото конфискуване на кораба и свалянето на либийския капитан (21 декември 2018 г.) Бургаският окръжен съд излиза с решение, с което отменя действията на частния съдия-изпълнител по публичната му продан. Няколко съдебни решения обявяват ареста му за неправомерен, като последното от Върховния административен съд идва дни, след като корабът обаче вече е със сменен собственик, флаг, екипаж, име и е изведен в международни води.

Разследване на "Биволъ" показа, че в скандала е замесен и евродепутатът от ГЕРБ Емил Радев. Според изданието през август 2018 г. той е пътувал до Либия заедно с оръжейния търговец Николай Гигов и Димитър Борисов от сметопочистващата фирма "Титан". В арабската държава те поискали "хонорар" от 4,5 милиона евро - консултантски договор за кантората на Емил Радев, за да осигурят освобождаването на танкера БАДР. Димитър Борисов в определени моменти е смятан за близък до премиера Бойко Борисов.

"Държавата трябва веднага да вземе мерки за укрепване на имиджа и привлекателността на българския флаг", коментира и кдп Христо Папукчиев, капитан на големи италиански кораби. "Няма как Българската банка за развитие (ББР) да финансира немска компания, която да купува китайски кораби, които после да плават под панамски флаг. Трябва при финансиране от подобна институция едно от задължителните изисквания да бъде плавателният съд да бъде регистриран и да плава определен брой години под български флаг", казва той.

Преди година БМФ обяви, че е подписала договор за кредитиране на стойност 95 млн. долара с китайската Ексимбанк за изграждането на шест нови кораба. Споразумението беше подписано в Министерския съвет в присъствието на премиерите на България и Китай Бойко Борисов и Ли Къцян. ББР има отделен договор от 2017 г. с Китайската банка за развитие - кредитно споразумение за подкрепа на съвместни инвестиционни проекти на стойност 80 млн.евро.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ЕК извади България от групата страни с дисбаланси, НАП няма да затваря обекти за дребни нарушения Вечерни новини: ЕК извади България от групата страни с дисбаланси, НАП няма да затваря обекти за дребни нарушения

И още: Заразените с коронавирус се множат в Италия и Европа, първи заболял в Гърция

26 фев 2020, 2236 прочитания

Напрежението в управляващата коалиция продължава 4 Напрежението в управляващата коалиция продължава

Бойко Борисов и вицепремиерът Красимир Каракачанов почти се скараха пред журналисти, но стабилността на кабинета не изглежда заплашена

26 фев 2020, 1744 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Министерството на финансите публикува нова доза предложения за промени в Н-18*

Основните изменения повдигат нови въпроси и само частично решават стари проблеми

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10