София дава 36.5 млн. лв. за изгаряне на RDF от завода за боклуци
21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София дава 36.5 млн. лв. за изгаряне на RDF от завода за боклуци

Работещият от 4 години завод за отпадъци край Яна генерира RDF, за изгарянето на който общината плаща допълнително на частни заводи

София дава 36.5 млн. лв. за изгаряне на RDF от завода за боклуци

Най-вероятни изпълнители са циментовите заводи, както и фирми, свързани с енергийния бизнесмен Христо Ковачки

7072 прочитания

Работещият от 4 години завод за отпадъци край Яна генерира RDF, за изгарянето на който общината плаща допълнително на частни заводи

© Мария Съботинова


Засега на София ѝ се налага да плаща скъпо, тъй като все още не може да произвежда енергия от горивото, което ползва. Това може да се промени с планираната инсталация за изгаряне на RDF отпадък в ТЕЦ "София", около която обаче има екологични спорове.

В следващите три години Столичната община ще продължи да плаща милиони за изгарянето на RDF отпадъка, който се получава при работата на завода за боклуци. Досега тази дейност се извършваше основно в циментовите заводи, но от обявената за целта преди дни обществена поръчка става ясно, че в схемата може да се намърда и друг играч. Най-вероятно това ще е Христо Ковачки, чиито електроецентрали и топлофикации започнаха през последните месеци да горят и отпадъци наред с въглищата.

Причината да се плаща за изгарянето на получения RDF е, че общината не може сама да го оползотвори. За тази цел от години се работи по изграждането на специална инсталация към "Топлофикация София", но заради екологичните спорове около проекта той все още е доникъде.

Какво се предлага

София е готова да плати по новите договори за изгаряне на RDF 36.5 млн. лв. без ДДС. Бюджетът е разпределен в пет позиции, като кандидатите ще могат да подават оферти само за една. Първите две са големи - за 80 хил. и за 70 хил. тона годишно. За оползотворяването на тези количества са предвидени съответно 16.4 млн. лв. и 14.8 млн. лв. Такива обеми на практика могат да изгорят само циментовите заводи, така че с голяма доза сигурност може да се предположи, че тези две позиции са предвидени именно за тях.

Вероятният Ковачки

Любопитна обаче е разбивката на останалите три обособени позиции, всяка от които е за до 10 хил. тона RDF годишно и с плащане в размер на 1.775 млн. лв. Именно това е и причината да се предполага, че са специално създадени за свързаните с енергийния бос Христо Ковачки централи.

След като през 2018 г. контролираната от него ТЕЦ "Сливен" получи комплексно разрешително за изгаряне на неопасни отпадъци (RDF), ТЕЦ "Бобов дол", "Топлофикация - Перник" и "Брикел" в Гълъбово също заявиха инвестиционните си намерения. Очаква се първа с такова да се сдобие "Бобов дол".

Освен самата "Топлофикация - Сливен" планове да изгарят RDF на площадката на самата централа имат и още три фирми, свързани с Ковачки. Това са "Бултраш", "Еко енергия холдинг" и "Енергопоник".

В тази връзка преди два месеца от офиса на Ковачки коментираха пред "Капитал", че плановете са част от RDF горивото да се осигурява от местни депа, както и от производствени дружества, които генерират голямо количество отпадни продукти, годни за горене.


1 коментар
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Едни и същи хора - едни и същи управленски резултати. Гласувайте след 2 месеца пак за тях. С едно щракване на пръста 36,5 милиона лева за изгаряне на отпадъци, а няма няколко милиона лева за повече цветни контейнери.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK