НКЖИ търси строител за 345.9 млн. лв. за жп линията Волуяк – Драгоман
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

НКЖИ търси строител за 345.9 млн. лв. за жп линията Волуяк – Драгоман

НКЖИ търси строител за 345.9 млн. лв. за жп линията Волуяк – Драгоман

Търговете на НКЖИ затънаха в обжалвания, като КЗК до момента връща в конкурсите, спечелени от чужди компании, играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Калина Горанова
7390 прочитания

© Цветелина Белутова


Национална компания "Железопътна структура" обяви обществена поръчка за модернизацията на жп линията между Волуяк и Драгоман. Индикативната стойност на проекта е 345.9 млн. лв. без ДДС. Поръчката е разделена на два лота: от Волуяк до Петърч, който включва и изграждането на нова жп гара Костинброд, и от Петърч до Драгоман.

Проектът е по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" и е част от по-големия план за модернизирането на жп линията между София и сръбската граница. Срокът за подаването на офертите е до 21 ноември.

До момента проектите на НКЖИ по този програмен период, а и по Механизма за свързана Европа буксуват, като търговете затънаха в обжалвания в КЗК и ВАС. Към момента поръчки за 1.6 млрд. лв. на Националната компания "Железопътна инфраструктура" са се превърнали в заложник на апетитите на добре познатите местни компании. Това мнение се споделя от представители на НКЖИ от местния строителен бранш и от консултанти на чужди компании, които са кандидатствали в жп търговете.

Тъжен настоящ опит

Последните дори са подали сигнал до Брюксел през май тази година, в който накратко се обяснява как през последните няколко месеца КЗК систематично отменя решения на железопътната компания за избор на строители и връща в конкурсите едни и същи кандидати, отстранени преди това заради технически пропуски.

Това са добре познатите български играчи: "ВДХ", с предишно име "Водстрой 98", която преди се свързваше с депутата от ДПС Делян Пеевски, а после беше закупена от "Хидрострой"; "Джи Пи груп", която преживя голям имиджов скандал и уж щеше да бъде извадена от всички търгове с бюджетни средства; и Христо Ковачки, който от известно време проявява изключителна активност в обжалването на жп търгове през свързани компании.

В сигнала до Брюксел са посочени 7 търга за 1.6 млрд. лв., по които КЗК излиза със странни решения по жалбите на българските играчи. Там, където НКЖИ изначално е избрала местен играч, жалбите нямат успех. Там, където е избрана голяма чужда компания обаче, жалбите са уважени. В сигнала до Брюксел са посочени и местните компании, които биха извлекли полза от решенията на КЗК. Очакванията на източници, близки до процедурите, са, че върнатите от КЗК в търговете компании най-вероятно са предвидили по-ниски цени и така при повторното класиране ще изместят чуждите фирми на по-задни позиции.

Блокираните търгове

Най-висок е залогът за жп отсечката Елин Пелин - Костенец, която е с индикативна стойност 1.02 млрд. лв. Тя трябва да бъде напълно готова до края на 2023 г., но дейностите по нея още не са започнали, а минималното време за строителство на най-сложната му част е 72 месеца. Трасето е разделено на три лота, като НКЖИ избра за строители съответно турски, испанско-български и китайски кандидат. След жалби в КЗК по първия лот беше определено да се преразглеждат офертите на свързания с Ковачки кандидат (това после отпадна в съда). По втория в надпреварата се връща "ВДХ", а по лот 3 - "Джи Пи груп".

След жалба до КЗК кандидат, свързан с Ковачки, се връща в надпреварата и по друг проект в рисковия списък - този за модернизация на жп линията от централна гара до Волуяк, чийто бюджет е близо 200 млн. лева. Той се финансира по Механизма за свързана Европа и трябва да е напълно готов до края на 2020 г., но все още няма подписан договор.

"Джи Пи груп" вече спечели проекта за сигнализация на жп линията от Пловдив до Бургас за 185 млн. лв., а свързано с Ковачки обединение ще извърши електрификацията на линия от София до Волуяк за 48 млн. лв. И при двата търга, при които НКЖИ определи за победители "Джи Пи груп" и компанията на Ковачки, КЗК подкрепи този избор и отхвърли жалбите на другите кандидати срещу него.

Национална компания "Железопътна структура" обяви обществена поръчка за модернизацията на жп линията между Волуяк и Драгоман. Индикативната стойност на проекта е 345.9 млн. лв. без ДДС. Поръчката е разделена на два лота: от Волуяк до Петърч, който включва и изграждането на нова жп гара Костинброд, и от Петърч до Драгоман.

Проектът е по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" и е част от по-големия план за модернизирането на жп линията между София и сръбската граница. Срокът за подаването на офертите е до 21 ноември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Летете пеша, бе!

Летете пеша, бе!

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK