С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 авг 2019, 17:18, 3748 прочитания

Първият Су-25 отпътува за Беларус с благословията на Борисов

Според външното министерство обаче ремонтът на щурмовите самолети можел да ни навлече наказателна процедура от ЕС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Договорът за ремонт на българските бойни самолети Су-25 в Беларус най-накрая е започнал реално да се изпълнява, след като вчера първата щурмова машина е била разглобена, натоварена на транспортен Ил-76 и е отпътувала за "558-ми авиоремонтен завод" в град Барановичи.

Това се случва едва след като в интригата лично се включи министър-председателят Бойко Борисов, който миналия уикенд изненадващо посети авиобаза "Безмер" и разпореди товаренето и транспортирането на самолетите за ремонт да започне в най-кратки срокове.


"Очаквам в кратки срокове компетентните органи да подготвят самолетите за транспортиране и ремонтът да започне. Това ще позволи възстановяване на летателната годност на самолетите Су-25 и запазване на придобитите отбранителни способности в периода до придобиване на новия тип боен самолет", обяви премиерът в своя фейсбук профил след изненадващата инспекция.

Намесата на Борисов идва, след като в продължение на месеци министерствата на отбраната и на икономиката си разменят удари под пояса по темата. Първоначално военният министър Красимир Каракачанов успя да лансира ремонта на бойните самолети в Беларус, убеди правителството да смекчи оръжейните санкции на ЕС спрямо режима на Лукашенко, когато става дума за поправка на съществуваща техника, и дори след серия перипетии успя авансово да преведе на завода в Барановичи сумата от 82 млн. лв., необходима за ремонта за 8 броя Су-25. Срещу него обаче се изправи икономическият министър Емил Караниколов, според когото ембаргото срещу Минск все още действа и шурмовиците трябва да бъдат поправяни в пловдивския завод "Авионамс". Каракачанов от своя страна контрира, че "Авионамс" от години няма капацитет за подобни мащабни ремонти, и след това успя да елиминира Караниколов от процедурата по временен износ на машините за Беларус чрез многоходова законодателна комбинация.

По информация на "Капитал" обаче и законовите поправки не са сложили точка в интригата около ремонта на Су-25. В средата на август междуведомствена група спешно е трябвало да се събере по темата, след като страната ни е получила неофициално питане по въпроса от Европейската служба за външна дейност, което е нещо като своеобразно външно министерство на ЕС. На срещата става ясно, че всички представени ведомства с изключение на Министерство на отбраната се опасяват, че със сделката страната ни може да наруши ембаргото срещу режима на Лукашенко. От външно министерство дори предупреждават, че сделката може да доведе до наказателна процедура срещу България. В крайна сметка обаче се решава Европейската служба за външна дейност неофициално да бъде информирана в най-общи линии за ремонта, като се изтъкне, че разглобените български Су-25 няма как да бъдат използвани от правителството в Минск за репресии срещу политическите му опоненти.



Източници на "Капитал" обаче твърдят, че и това междуведомствено събиране не е било достатъчно, за да задвижи изпълнението на сделката. Същевременно преди около седмица Министерството на отбраната е започнало да подготвя първата машина за временен износ към Беларус, но се е сблъскало с административен отказ от страна на Агенция "Митници", където явно никой не е искал, образно казано, "да си постави главата в торбата" заради потенциално спорен юридически казус, касаещ трансфер на оръжейни технологии. Очевидно е била нужна заповед от най-високо ниво, за да може процедурата да продължи, и за това подсказва посещението на премиера в Безмер и посланието му оттам. Само четири дни след като Борисов пое поредния спорен управленски казус "на ръчно управление", първият нуждаещ се от поправка Су-25 отпътува към своето местоназначение.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой с кого ще играе за новите бронирани машини на армията 7 Кой с кого ще играе за новите бронирани машини на армията

Израелски оръжейни фирми се очертават като големия печеливш от търга за модернизация на сухопътните ни войски

16 дек 2019, 6618 прочитания

Плуват ли натовски корабчета 1 Плуват ли натовски корабчета

Военноморският координационен център във Варна е стара идея, "притоплена" покрай проблемите с Турция в НАТО

29 ное 2019, 6225 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Отбрана" Затваряне
Щастливецът Су-25

Ремонтът на щурмовата ни авиация се извършва с ускорено темпо въпреки ведомствената съпротива на няколко нива

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10