Законът за горивата се връща в изходна позиция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Законът за горивата се връща в изходна позиция

Управляваното от Емил Караниколов Министерство на икономиката смени на няколко пъти становището си как трябва и дали изобщо има нужда от допълнителни регулации за петролния сектор.

Законът за горивата се връща в изходна позиция

Строителните компании ще могат да зареждат подизпълнителите си с горива

Калина Горанова
6956 прочитания

Управляваното от Емил Караниколов Министерство на икономиката смени на няколко пъти становището си как трябва и дали изобщо има нужда от допълнителни регулации за петролния сектор.

© Юлия Лазарова


Секторният Закон за горивата ще претърпи сериозни корекции, като много от режимите ще бъдат значително облекчени. Това става ясно от публикуваните на Strategy.bg предложения за промените в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход.

Изискването търговците на едро да имат поне 1 млн. лв. капитал отпада, като вместо това размерът на минималния капитал ще се диференцира спрямо размера на бизнеса. За търговците на дребно се връща възможността обектът да е преместваем т.е. модулен. А за строителните компании - да снабдяват с горива както собствените и наетите от тях, така й превозните средства на подизпълнителите си.

Промените се предлагат малко преди изтичането на тримесечния срок от влизането на наредбата по настоящия закон в сила - 26 октомври.

Много шум за нищо

Настоящият секторен закон за горивата беше искан от големите компании в Българската петролна и газова асоциация. Той беше внесен в Народното събрание миналата година от депутати от всички партии начело с Емил Димитров-Ревизоро с официалния мотив борба със сивия сектор при горивата. Той обаче щеше да оскъпи бизнеса на по-малките компании, както и навлизането на нови играчи и така да ограничи конкуренцията. Законът влезе в сила на 28 януари. Последваха протести, като срещу него се обяви председателят на КРИБ Кирил Домусчиев и собственикът на "Инса ойл" Георги Самуилов, земеделци и минни компании и в крайна сметка бяха нанесени корекции, които облекчиха изискванията към търговците на дребно на горива. Междувременно бяха гласувани и поправки по текстовете, така че да се решат създалите се абсурдни проблеми за минния бранш и за строителството, които изведнъж се оказаха в невъзможност да зареждат машините си под земята или на магистрали в строеж, по които все още няма бензиностанции.

Правителството реши да отложи влизането на закона в сила с шест месеца, т.е. на 1 юли, посредством отлагане на влизането в сила на наредбата по закона с до шест месеца. На свой ред търговците трябва да се регистрират като такива до три месеца след влизането й.

Пълен назад

Междувременно обаче след "проведени срещи и консултации с представители на браншовите организации" на заинтересовани страни се стига до настоящите промени с автор икономическото министерство.

Сред мотивите му се посочва решение на Комисията за защита на конкуренцията от март 2019 г. и секторния анализ на комисията, според който с проекта се поставят нови и съществени бариери пред навлизането на нови участници на пазара, въвеждат се процедури, които създават и подкрепят монополи, както и цени, диктувани от монополистите, както и ограничаване на възможностите на крайните потребители в малките селища.

Основните промени

Сега се предлага търговците на едро да имат дълготрайни активи, внесен уставен капитал или обезпечение в размер на 200 хил. лв. при приходи за предходната година до 5 млн. лв.; 500 хил. лв. при приходи до 20 млн. лв. и 1 млн. лв. при приходи над 20 млн. лв.

- За търговците на дребно вече няма стриктно изискване бензиностанцията им да е трайно прикрепена към недвижим имот, като вече има опцията тя да е модулна

- Строителите пък ще могат да зареждат подизпълнители, като предложението идва от Камарата на строителите в България.

Секторният Закон за горивата ще претърпи сериозни корекции, като много от режимите ще бъдат значително облекчени. Това става ясно от публикуваните на Strategy.bg предложения за промените в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход.

Изискването търговците на едро да имат поне 1 млн. лв. капитал отпада, като вместо това размерът на минималния капитал ще се диференцира спрямо размера на бизнеса. За търговците на дребно се връща възможността обектът да е преместваем т.е. модулен. А за строителните компании - да снабдяват с горива както собствените и наетите от тях, така й превозните средства на подизпълнителите си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK