// К1: Средата / Политика
Стефан Стоянов: Въпрос на време е в България да дойде голям производител на автомобили, защо не и два
Зам.-кметът на Пловдив с ресори образование, бизнес развитие, европейски политики и международни отношения пред "Капитал"
Конференцията Как се случва дигиталната трансформация на производството в региона и какво е бъдещето на автомобилната индустрия в България. Това ще са основните теми на конференцията "Индустрия 4.0", която ще се проведе на 3 октомври в "Хотел Империал" в Пловдив. Регистрацията е отворена до 1 октомври, но местата са ограничени. Организатори на конференцията са "Капитал", община Пловдив и "Тракия тех". Повече информация вижте тук. |
Какво стои зад успеха на Пловдив и региона, развивайки се като икономически силна и работеща индустриална зона?
Потенциалът на Пловдив, добрата му свързаност, инвестициите и много работа. В региона работят и живеят близо 800 хил. души, а производството достигна 43% от местния БВП през 2018 г. Други 26% се падат на бизнес услугите. Именно добре разпределената по сектори икономика и голяма динамика през последните години осигурява бърз растеж. Притокът на български и чуждестранни инвестиции е осезаем и движи напред местната икономика. Тракия икономическа зона се превърна в международна марка за успешно развиване на индустриални зони. Международното присъствие се засилва и имаме постоянен интерес от инвеститори.
Освен това нашето публично-частно партньорство в "Тракия икономическа зона" продължава да работи много ефективно. 9 общини и различни собственици на 6 индустриални зони обединихме усилия преди 6 години, за да улесним навлизането на инвестиции.
Колко близо сме и какво още трябва да направят държавата и местната власт, за привличането на голям производител?
България е все още под средните нива на индустриализация за Централна Европа и това е голям потенциал за нас. В момента продължава една трета вълна на инвестиции в производства, но вече с по-висока добавена стойност. Това са компании, които произвеждат части, компоненти или завършени продукти, които търсят и по-квалифицирана работна ръка и са готови да плащат по-високи заплати. Тази тенденция и потенциалът на страната предполагат навлизането на големи инвестиции в скоро време. Разбира се, такава инвестиция няма как да стане без ключовата намеса на държавата.
Големите инвеститори искат преференциални условия от държавите. Както виждаме през последните години, българското правителството е много активно и това е добър знак за потенциалните инвеститори. Затова и в сектора има оптимизъм, че скоро ще имаме нов голям инвеститор в България. Местните власти трябва да са подготвени да подпомагат този процес с готови индустриални зони, с проучвания и икономически доклади. Ние инвестираме всяка година в проучвания за пазара на труда, местната икономика, образователната инфраструктура и т.н. Така спестяваме много време и средства на инвеститорите и ги улесняваме. Работим активно с образователната система. Тази година имаме огромен интерес към дуалното професионално обучение и от родители и ученици, и от компании, което е допълнителен плюс за бъдещите инвеститори, които ако изберат Пловдив, попадат в една добре развита екосистема.
Как според вас ще изглежда зоната в следващите 5 години и къде е следващият потенциал за растеж?
Още по-високотехнологична. Производствата, които се изграждат последните 5 години, са много по-развити спрямо преди. Автомобилната индустрия и машиностроенето са водещи в този процес. Това значи по-скъпи производства, но и по-високи заплати за квалифицирани хора. Вероятно в рамките на този период ще можем да обявим и поне един голям инвеститор в региона. Очакванията ни са динамиката на инвестиции да продължи, а по-ниско профилните производства, за които ще стане скъпо, да се преместят в съседни области. Ако искаме по-дългосрочен ръст на индустрията, трябва да се опитваме да привличаме повече технологични компании, които не търсят просто евтина работна ръка, а искат квалифицирани хора, готови са да инвестират във високотехнологично производство и са фокусирани върху международните пазари. Индустрия 4.0 предполага повече автоматизация на процеси, но и повече работни места за специалисти.
Очаквам следващите 5 години водещото конкурентно предимство на зоната да се измести от цената на труда към наличието на таланти на световно ниво, които са избрали да живеят и работят в Пловдив. Засега получаваме първи индикации за това, като виждаме все повече нови екипи на технологични компании в града. Процесът се усилва и от организации като "Тракия тех", които искат да развият технологични стартъп инкубатори в града.
Какво може да направят правителството и общините, за да бъде България подготвена за високотехнологичните промени в производството, и може ли България да се възползва от тези промени?
България вече се възползва. Виждаме една сериозна динамика на чуждестранни инвестиции, но и сериозни инвестиции на български капитал. За да продължи възходящият тренд, на първо място трябва като общество да помогнем на образователната система да се модернизира и да е по-близо до българската икономика. Правителството приоритизира образованието и значително повиши инвестициите на публични средства, което е добър знак за системата. Забелязва се и повишен интерес на частния сектор - вече имаме много добри примери в IT сектора, в производството. Трябва да се погрижим децата да получават повече практически познания да са по-подготвени за новия тип икономика.
Активното привличане на чуждестранни инвестиции трябва да продължи просто защото страната има голям потенциал. България и Румъния определено са лидери в региона от гледна точка на индустриално производство, но имаме да догонваме страните от Централна Европа. Ако успеем да привлечем повече западни производства, това ще ни осигури устойчив ръст на икономиката и добри перспективи.
Профилирането на регионите в страната също е интересна тема. Това е сложен въпрос, но няма смисъл всички да региони да пилеят усилия в една и съща посока. Да се опитват да имат силни и индустриални зони, и земеделие, и IT, и туризъм, и логистика, и услуги, и т.н. Нужен е дебат и сериозен анализ на силните и слабите страни на българските региони и какво може да се случи в тях. Това до голяма степен е въпрос пред местните общности.
Според вас автоматизацията и промените в производството застрашават ли работните места?
Засега не особено, но в големите западни икономики се вижда промяната вече и на битово ниво. Вече е сигурно, че много професии ще изчезнат следващите 10 - 15 години. Новите супермаркети вече нямат касиери, а клиентите сами си маркират стоките, големите телекоми отдавна не ползват служители за първите нива на обслужване на своите клиенти. По-вероятно е, когато звъннете от телефона си в Германия на своя мобилен оператор, да разговаряте с машина. Виждаме успешни тестове на автономно шофиране на леки коли, дори и на тежкотоварни камиони. Публичните услуги също се автоматизират. За поточните линии и роботизирането им в производството се знае отдавна. Индустрия 4.0 обаче създава и много работни места. Затова наш дълг е да инвестираме повече в съвременно образование и преквалификация и да стимулираме хората да продължават да учат.
Фокусът на тазгодишната конференция пада върху автомобилния сектор. Какво може да предложи България в тази сфера?
Югоизточна Европа е следващият горещ пазар за автомобилната индустрия и това вече е факт. България и Румъния водят в класацията. Страните от Централна Европа вече са добре индустриализирани и за някои производства, които се местят от Западните страни е скъпа дестинация. Турция не е предпочитано място последните 5-6 години. Членството в НАТО и ЕС, ниските разходи и данъци и квалифицираните хора ни дават голямо предимство. Потенциалът за растеж в този сектор е огромен. В момента има близо 200 компании, които произвеждат автомобилни части и постоянно се обявяват нови инвестиции. Ако има повече разработени индустриални зони в страната, лесно могат да се удвоят. Вече сме готови и за по-сериозна инвестиция като автомобилен производител или ключов доставчик. Защо не и два. Такава инвестиция ще се случи без съмнение. Въпросът е кога.
Трябва ли да бъде изградена единна стратегия за развитие на индустриални зони, ако да - на какво ниво и от кого би било най-удачно тя да дойде?
Само българското правителство може да води такъв процес и да даде приоритети. Доколкото знам, вече се работи в тази посока. Такава стратегия би помогнала много както за регионалните профили и специализация, така и за увеличаване на инвестициите. Когато работим по привличането на даден чужд инвеститор, се конкурираме с индустриални зони в различни страни, а не помежду си в България. Ако имаме повече възможности, които да предложим като държава, това би помогнало. Пловдив вече е скъп за някои производства, но редица други региони биха приели такава инвестиция и биха я спечелили, ако имат подготовка.
Още по темата
България в новата индустриална вълна
Дигиталната трансформация на производството и развитието на автомобилния сектор ще са основните теми на конференцията Industry 4.0
3 сеп 2019България бележи ръст в дигиталната икономика, но той е заради ниската база
Анализи на McKinsey показват, че компаниите се притесняват за сигурността на данните при дигитализацията на процесите
17 окт 2018Защо си тръгват западните инвеститори
Причините за продажба на българските им компании са две - или размерът на местния пазар и маржовете вече не ги привличат, или държавата ги гони чрез натиск
11 май 2018БВП расте с 3.6% през последното тримесечие на 2017 г. Почти всички индикатори са нагоре, но за бурно развитие са нужни повече инвестиции
16 фев 2018
Бойко Борисов се размина с Венецианската комисия за това как трябва да се гарантира независимост на процедурата
6 дек 2019, 175 прочитания

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира
6 дек 2019, 616 прочитания
6 дек 2019, 2594 прочитания
5 дек 2019, 2496 прочитания
6 дек 2019, 2449 прочитания
5 дек 2019, 1508 прочитания
6 дек 2019, 1335 прочитания
Нинова: БСП ще внесе закон, който налага съдебен контрол върху актовете на главния прокурор и на прокуратурата