ГБС ще получи над 140 млн. лв. за Околовръстното от "Младост" до "Тракия"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ГБС ще получи над 140 млн. лв. за Околовръстното от "Младост" до "Тракия"

По три ленти за движение между "Младост" и магистрала "Тракия" ще има най-рано през 2023 година

ГБС ще получи над 140 млн. лв. за Околовръстното от "Младост" до "Тракия"

Правителството отпусна първите 14 млн. лв. от сумата, с които ще започне проектирането на 6-километровото трасе

Ивайло Станчев
7649 прочитания

По три ленти за движение между "Младост" и магистрала "Тракия" ще има най-рано през 2023 година

© Георги Кожухаров


Повече от два месеца след като "ГБС - Инфраструктурно строителство" подписа договор за довършването на Южната дъга на околовръстния път на София, правителството реши да осигури финансирането на проекта. По бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за тази година са отпуснати близо 14 млн. лв., с които ще може да започне проектирането на 6-километровото трасе от "Младост" до връзката с магистрала "Тракия". Самото строителство обаче ще се забави, тъй като тепърва предстоят археологически проучвания на обекта.

По принцип договорът на ГБС е за 142.7 млн. лв. с ДДС при срок на изпълнение 910 дни. Според разпространената от правителствената пресслужба информация обаче "в продължение на четири години ще са необходими общо до 144 598 366 лева" за този участък на Околовръстното. Разминаването идва от това, че в общите разходи и срокове се включват и такива за археологически проучвания и надзор. Което означава, че най-рано трасето ще бъде завършено през 2023 година.

Решението на кабинета идва в навечерието на местните избори и освен друго е и жест към кмета на София Йорданка Фандъкова (ГЕРБ). В понеделник тя обяви, че ще се бори за четвърти мандат, а основният й опонент Мая Манолова също обяви кандидатурата си няколко часа по-късно. Фандъкова тогава дори акцентира колко важен е този проект за града, а след решението на правителството днес написа във Фейсбук страницата си, че "завършването на Софийския околовръстен път е стратегически приоритет за София, по който работата задължително трябва да продължи".

Какво ще се строи

Новият участък от околовръстното ще бъде с по 3 ленти за движение в посока плюс две локални, средна разделителна ивица, разделителни ивици между локалите и директното трасе, както и тротоари. Ще има четири пътни възела - "Стар Лозенски път", "Патриарх Герман", "Самоковско шосе" и "Младост" (при ул. "406").

Ще бъдат изградени три пешеходни надлеза и мостови съоръжения на реките Искър и Кална. Предвидена е и реконструкция на водопроводи, канализация и газоразпределителна мрежа, както и изместване на електрически съоръжения, телекомуникации и др.

Парите - колкото толкова

На пръв поглед цената 142.7 млн. лв. изглежда висока за участъка от малко над 6 км път, което прави по около 23 млн. лв. на км. За сравнение - при Западната дъга километър грубо струваше 16 млн. лева.

Според източници на "Капитал" от строителния бранш обаче повечето разходи изглеждат оправдани. От една страна, те са определени на база предварителен проект - тук няма технически проект (ГБС трябва да го изготвят), няма конкретни количества, съответно няма и ясна стойност на дейностите. От друга - повечето пътни възли, пресеченият терен и необходимостта от съпътстваща инфраструктура значително усложняват проекта.

Надзорът и археологията липсват

Самото изграждане на пътя ще може да започне чак като бъде избрана надзорна фирма и се извършат задължителните археологически проучвания. Обществената поръчка за последното бе обявена на 13 август, а оферти ще се събират до 19 септември. Най-рано археолози могат да бъдат наети през ноември, като срокът им на работа е една година.

Поръчката за надзора пък буксува от повече от година. Тя беше обявена на 1 юни 2018 г., но оттогава няма нова публична информация в профила на купувача на АПИ за нея. Справка в КЗК показа, че няма жалби, които да бавят поръчката. След като бъде избран изпълнител обаче, е вероятно това да се случи.

Милиони и за свлачища

Регионалното министерство ще осигури общо до 447.1 млн. лв за укрепване на републикански пътища, засегнати от свлачища, в следващите три години, реши кабинетът на заседанието си днес. До 31 млн. лв. се отпускат по бюджета на министерството за 2019 г., а останалите 416.1 млн. лв. ще бъдат осигурени от приходите от тол-такси в периода от 2020-2021 година, става ясно от решението.

Ремонтите ще покрият общо 74 засегнати участъка от пътна мрежа, а сред обектите, по които ще се работи, са отсечките Соколовци - Смолян - Средногорци; Кочериново - Рила - Рилски манастир - Кирилова поляна; Костенец - Радуил - Боровец - Самоков; Мизия - Оряхово и други.

Със средствата ще се изградят и контролно-измервателни системи за последващо наблюдение на засегнатите участъци, пише още в решението.

Повече от два месеца след като "ГБС - Инфраструктурно строителство" подписа договор за довършването на Южната дъга на околовръстния път на София, правителството реши да осигури финансирането на проекта. По бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за тази година са отпуснати близо 14 млн. лв., с които ще може да започне проектирането на 6-километровото трасе от "Младост" до връзката с магистрала "Тракия". Самото строителство обаче ще се забави, тъй като тепърва предстоят археологически проучвания на обекта.

По принцип договорът на ГБС е за 142.7 млн. лв. с ДДС при срок на изпълнение 910 дни. Според разпространената от правителствената пресслужба информация обаче "в продължение на четири години ще са необходими общо до 144 598 366 лева" за този участък на Околовръстното. Разминаването идва от това, че в общите разходи и срокове се включват и такива за археологически проучвания и надзор. Което означава, че най-рано трасето ще бъде завършено през 2023 година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK