Едва 20% от бюджетите на малките градове идват от местни данъци и такси
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Едва 20% от бюджетите на малките градове идват от местни данъци и такси

При възприемане на идеята за преотстъпване на една пета от постъпленията от данък общ доход се очаква собствените приходи на община Правец да нараснат с 401 хил. лв. Това е увеличение с 16% спрямо сегашните 2.5 млн. лв.

Едва 20% от бюджетите на малките градове идват от местни данъци и такси

Институтът за пазарна икономика (ИПИ) започва информационна кампания за промяна на данъчната система

3523 прочитания

При възприемане на идеята за преотстъпване на една пета от постъпленията от данък общ доход се очаква собствените приходи на община Правец да нараснат с 401 хил. лв. Това е увеличение с 16% спрямо сегашните 2.5 млн. лв.

© Анелия Николова


През миналата година в бюджета на община Правец са постъпили 11.3 млн. лв., от които едва 22% идват от собствени приходи като местни данъци и такси. Същевременно работещите в общината тази година ще платят данък върху доходите си за малко над 2 млн. лв., но парите ще постъпят не в местния, а в държавния бюджет. За останалите 78% от годишните си приходи общината разчита на трансфери от централната власт.

Казусът на Правец представя силната зависимост от държавните трансфери, в която се намират много от общините в страната. Собствените приходи са минимални, а разходите за инвестиции са почти изцяло зависими от европейските фондове, където проектите зависят от наличните програми, а не от местните приоритети за развитие.

Това мотивира Института за пазарна икономика (ИПИ) да стартира информационна кампания "2% в твоята община", която предлага преотстъпване на една пета от приходите от подоходното облагане към общините. "Така 2% от доходите на българските граждани, или около 800 млн. лв. за 2019 г., биха останали в общинските бюджети. Вярваме, че това е най-правилната стъпка в посока към реална фискална децентрализация", пишат от института в новия сайт на кампанията dvenasto.bg, където всеки може да види информация за бюджета на всички 265 общини в страната и за ефекта от преотстъпването на част от приходите от подоходен данък на местно ниво.

Кой финансира общините?

Според данните на ИПИ две трети от бюджетите на общините се финансират от държавните трансфери. Очаквано, ситуацията е различна за отделните региони. Така например бюджетът на столицата е съставен от 60% постъпления от местни данъци и такси (в резултат на фактори като повече имуществени данъци от сделки с имоти например), което дава на София относително по-голяма самостоятелност спрямо други местни власти. От друга страна, в областните градове собствените приходи съставляват едва 40% от бюджета за годината, а в малките градове делът пада до една пета.

Решенията за трансферите към бюджетите на общините идват от централното управление. "Общината е заложник на трансферите и субсидиите, които ще получи, в направленията, за които ще ги получи", казва Петър Ганев от ИПИ. Тези пари се дават по предназначение, което се задава от държавата. Ако дебатът за развитието на регионите продължи да се води на жълтите павета от няколко души, условно казано, той няма да може и в бъдеще да обхване всички проблеми, които има България на местно ниво. "Никой няма капацитет да взима решения за 265 сложни казуса", подчертава Ганев.

"Когато общините имат повече ресурс и повече свобода, те могат по-добре да съдействат за икономическото развитие на България", казва Лъчезар Богданов.

Идеята е, че повече финансова свобода би позволила на местната власт да провежда собствени политики за развитие. Така например в момента общините до голяма степен разчитат на европейски средства за инвестиции, като пречиствателни станции например. Наличието на парите от европейски фондове обаче зависи от програмния период - в началото средствата са малко, а към края на периода рязко започват разплащания. Също така приоритетът се задава от програмата, а не от местната власт. Когато програмата е за градинки например - всички строят градинки.

Дългият път към децентрализация

Това, което Институтът за пазарна икономика (ИПИ) и самите общини предлагат от години, е споделянето на една пета от приходите от данъка върху доходите на работещите с общините. По този начин общините щяха да получат около 800 млн. лв. повече приходи през тази година, без да увеличават местните данъци и такси. Така в община Раднево например собствените средства в бюджета биха нараснали със 72% (или 6.2 млн. лв.), в Лом - с 32% (1.2 млн. лв.), в Русе - с 40% (16.3 млн. лв.).

Зависимостта от приходите от подоходен данък създава стимул за общините по-усилено да привличат инвеститори, за да повишат заетостта и съответно постъпленията към бюджета. Допълнително политическата зависимост на местната власт от централната ще се понижи, докато в същото време се отваря възможност за участие на гражданското общество в процеса при определянето на икономическите политики. Промяната обаче трябва да бъде осъществена успоредно с подобряване на ефективността и прозрачността както на местните финанси, така и на общинските собственост и предприятия, подчертават от ИПИ.

През миналата година в бюджета на община Правец са постъпили 11.3 млн. лв., от които едва 22% идват от собствени приходи като местни данъци и такси. Същевременно работещите в общината тази година ще платят данък върху доходите си за малко над 2 млн. лв., но парите ще постъпят не в местния, а в държавния бюджет. За останалите 78% от годишните си приходи общината разчита на трансфери от централната власт.

Казусът на Правец представя силната зависимост от държавните трансфери, в която се намират много от общините в страната. Собствените приходи са минимални, а разходите за инвестиции са почти изцяло зависими от европейските фондове, където проектите зависят от наличните програми, а не от местните приоритети за развитие.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Чудесна идея!

    "Зависимостта от приходите от подоходен данък създава стимул за общините по-усилено да привличат инвеститори, за да повишат заетостта и съответно постъпленията към бюджета."


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK