С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 11 сеп 2019, 13:41, 4722 прочитания

Компании от групата "Геотехмин" ще строят пътя Ботевград-Мездра за 160 млн. лв.

Това е първа голяма пътна поръчка за холдинга от години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Двете строителни компании от групата на "Геотехмин" на Цоло Вутов - "Геострой" и "Пътстрой-92", печелят първата си голяма поръчка от три години насам. Въпреки че активно участват в големите търгове на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) от 2015 г., те не са печелили неин голям търг. Последният голям договор на групата беше за депо "Земляне" на столичното метро от 2016 г.

Сега "Геострой" и "Пътстрой-92" са спечелили обществената поръчка за 20 км от пътя Ботевград - Мездра, който от двулентов ще стане четирилентов. Обединението печели с оферта от 10 млн. лв. над индикативната стойност, т.е. цената им е почти 133 млн. лв. без ДДС, или близо 160 млн. лв. с ДДС. Това е възможно, тъй като при четирите поръчки за пътя Видин - Ботевград АПИ прилага нова схема, според която плаща чак когато обектът е завършен и прогнозните стойности не са пределни. Затова и кандидатите могат да печелят на по-високи цени.


Поръчката беше обявена през октомври 2018 г., а ценовите оферти бяха отворени само 10 дни преди решението за избор на изпълнител - на 30 август. Класирането е отнело шест работни дни. След подписване на договора проектът трябва да бъде завършен за три години, т.е. възможно е в края на 2022 г. да е готово.

Ден след избора на изпълнител, в сряда, Министерският съвет одобри изграждането на скоростния път Ботевград-Мездра, като финансовият ангажимент на пътната агенция е максимум 419 млн. лв.
Победителите "Геострой" и "Пътстрой-92"

Оборотът на "Геострой" за 2017 г. и 2018 г. е съответно над 156 и над 165 млн. лв., а печалбите са от порядъка на около 27 млн. лв. Според отчета за дейността през 2018 г. компанията е завършила ремонт на Американския колеж в София, депо от столичното метро "Земляне", където е лидер на консорциум, за 60 млн. лв. с ДДС и лот от магистрала "Струма" в консорциум с водещ партньор ГБС между Кресна и Сандански. Работили са и по ремонти в рудния комплекс Елаците, който отново е на Цоло Вутов.

През 2016 г. приходите на "Пътстрой - 92" се свиват рязко от над 93 млн. лв. на 10.7 млн. лв., а печалбата се превръща в загуба. За миналата година оборотът е 41 млн. лв.

Кой как се справи в състезанието

В началото имаше девет кандидата, сред които повечето големи строителни компании. До отваряне на ценовите оферти бяха допуснати само четири - ГБС, "Джи Пи груп", обединение на "Грома Холд" (бившето "Агромах") и победителят.



Цената е била с тежест 60% от оценката, като е разделена на три показателя - за проектиране, за строителство и за единични цени.

Единствено ГБС са дали по-ниска от прогнозната цена - малко над 122 млн. лв., но почти равна на нея. Те обаче са отстранени, тъй като не са представили обосновка за ниските си цени в срок. Това, разбира се, е необичайно - неясно защо някой би участвал в търг, би вложил време и усилия в оферта, а след това не би завършил процедурата. Финансовата обосновка на обединението на "Грома холд" пък не е приета от АПИ и те са отстранени. Тяхната оферта беше и най-висока - над 168 млн. лв. без ДДС.

До крайното класиране са стигнали само компаниите от групата на "Геотехмин" и "Джи Пи", която е на второ място с над 167 млн. лв. без ДДС.

Не за първи път се случва победата да отиде при някой с по-висока от индикативната цена. В началото на септември обединение между две фирми от орбитата на "Грома холд" (бившето "Агромах) - "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград", заедно със словашки партньор спечелиха с оферта 50 млн. лв. над прогнозната стойност - 222 млн. лв. без ДДС за 13 км път. Това е втората отсечка от пътя между Ботевград и Мездра. Там схемата на плащане е същата.

Играта с единичните цени - мистерия

Един бърз преглед и сравнение на над 400 предложени единични цени за дейности на четиримата кандидати може да предизвика объркване. Разликите в цените са, меко казано, странни, тъй като понякога са над 10 пъти, което няма много пазарна логика.

Победителят на няколко места има необичайно високи цени. Например подложен пясък с дебелина 5 см. "Джи Пи", които са на второ място, предлагат 1.46 лв. на куб. м, а "Геострой" и "Пътстрой - 92" - 55.45 лв. Разликата е над 50 пъти, а отстранените са давали оферти от 33 лв. и 100 лв.

Цената на укрепване на нови нестандартни пътни знаци на победителя е цели 2576 лв., като на "Джи Пи" е 969 лв. ГБС пък са били предложили 50 лв., която е също необяснимо.

Отделно в офертата на един участник машинен изкоп с багер на 1 куб. м струва 4 лв., при други двама (сред които и победителя) - около 12 лв., а при последния - цели 53 лв.

Подобни разлики се наблюдаваха и в другия търг за лот между Ботевград - Мездра.

От единичните цени става ясно, че на пътя ще се монтират и портални рамки (които се използват за тол-системата), като "Геострой" ще ги постави за 17 500 лв.

Един голям проект за Северозапада

Разширяването на пътя от Ботевград до Мездра е част от по-големия проект, който трябва да осигури скоростно трасе до Видин и Дунав мост 2.

Пътната агенция скоро събра и оферти за разширение и модернизиране на шосето между Видин и Ружинци, като общата стойност е почти 460 млн. лв. без ДДС.


Предвижда се и рехабилитация на съществуващото трасе по Е-79 от Враца до Мездра. За участъка Монтана – Враца е изготвен само идеен проект.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Цената на петрола е рекордно висока, араби ще строят "Български поток" 1 Вечерни новини: Цената на петрола е рекордно висока, араби ще строят "Български поток"

Инфлацията през август се задържа под 3%, Борисов видя "саботаж" в скандала с БНР

16 сеп 2019, 1939 прочитания

ДПС предлага да отпадне по-строгият режим за шума от заведенията 2 ДПС предлага да отпадне по-строгият режим за шума от заведенията

Поправките включват спазването на тишина само между 23 и 7 часа сутринта, а глобите да бъдат намалени

16 сеп 2019, 799 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Парламентът дава полицейски правомощия на общински служители

Общински звена по охрана на обществения ред ще могат да искат лични документи, да задържат до идване на полицията и т.н.

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг