И споделени скутери се предлагат вече в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И споделени скутери се предлагат вече в София

През карта в мобилното приложението потребителят вижда къде се намират свободните скутери

И споделени скутери се предлагат вече в София

Потребителите могат да ги наемат през мобилно приложение за време, ден или седмица

10139 прочитания

През карта в мобилното приложението потребителят вижда къде се намират свободните скутери

© Надежда Чипева


Алтернативните методи за придвижване в София продължават да се увеличават. След навлизането на електрическите споделени автомобили и тротинетки вече са достъпни и споделени скутери. Shareascoot пусна под наем в столицата 30 бензинови скутера, които се таксуват на минута използване или могат да бъдат наети за цял ден или една седмица при фиксирани тарифи.

Как работи и колко струва

Подобно на конкурентните споделени алтернативи за придвижване и Shareascoot работи през мобилно приложение. В него потребителите си създават профил и въвеждат личните си данни, шофьорска книжка и кредитна или дебитна карта. Скутерите могат да се управляват със стандартната категория Б.

През карта в приложението потребителят вижда къде се намират свободните скутери, а след резервирането на един от тях разполага с 10 минути, за да стигне до него. При доближаване на скутера той се отключва отново през смартфона. Всеки разполага с две каски – една в багажника и една под седалката, в случай че се возят двама души.

Потребителите не заплащат първоначална такса, а цената на една минута е 0.29 лв., която включва и горивото. В случай че решат да паркират скутера, без да прекратят наема му, една минута престой струва 0.09 лв. Shareascoot предлага и целодневен наем с фиксирана тарифа от 59 лв. или едноседмичен на стойност 280 лв.

Шофирането и временното паркиране на скутерите е възможно в цяла София. При прекратяване на наема обаче те трябва да бъдат оставяни в рамките на широкия център. Зоните за целта са обозначени на картата в мобилното приложение на Shareascoot.

Управителят на фирмата, предлагаща услугата Shareascoot, Красимир Димитров коментира пред "Капитал", че за първите дни от началото й вече има регистрирани близо хиляда потребители. "Най-често скутерите се наемат за период до 15 мин. или за цял ден", допълва той. Към момента са достъпни само бензинови скутери, но в идните месеци от компанията ще пускат и три електрически. По думите на управителя на фирмата цялата инвестиция в лансирането на Shareascoot до момента надхвърля 250 хил. лв.

Още скутери следващия сезон

Карането на скутерите зависи силно от климатичните условия. Използването им е възможно основно между март и ноември, като по думите на Димитров активните месеци са от април до октомври. Затова през 2020 г. от Shareascoot искат да разраснат услугата си, като целта на компанията е до края на следващия сезон броят им да достигне 100 в София. "Планираме тогава 60% от скутер парка да бъде съставен от електрически скутери", казва Димитров. "Опитът ни показва, че голяма част от потребителите освен за работа ги използват и за извънградски разходки, а за съжаление технологията на електрическите скутери позволява максимум 60 км пробег с една батерия. Затова и залагаме също на стандартните бензинови скутери."

Освен в София компанията планира да лансира услугата и в Пловдив, а след това поетапно във Варна и Бургас.

Кой предлага Shareascoot

Услугата Shareascoot се предлага от компанията "Рентаскут". Освен споделени скутери фирмата се занимава и с традиционно отдаване под наем, както и с продажба на нови скутери. Вносител е на марката SYM, каквито са и споделените модели, както и на марката NIU, каквито ще бъдат електрическите скутери. Собственик на "Рентаскут" пък е медийната агенция "Делта медиа консултинг", в която участие имат освен Красимир Димитров и Пламен Златков, Евгени Русев и Стоян Стоянов.

Цените в Румъния

Подобна услуга има и в Букурещ, където се предлага от полската компания blinkee.city. Там обаче се отдават под наем единствено електрически скутери, които са малко по-скъпи от българската алтернатива. За една минута клиентите плащат 0.79 румънски леи, което се равнява на близо 0.33 лв. и 0.09 румънски леи за минута паркинг или 0.04 лв. Максималната сума за един ден, която потребителите могат да платят в Букурещ, пък е 99 румънски леи (41 лв.). Цените за студенти са по-ниски единствено за минута наем, която струва 0.67 румънски леи (0.28 лв.).

Алтернативните методи за придвижване в София продължават да се увеличават. След навлизането на електрическите споделени автомобили и тротинетки вече са достъпни и споделени скутери. Shareascoot пусна под наем в столицата 30 бензинови скутера, които се таксуват на минута използване или могат да бъдат наети за цял ден или една седмица при фиксирани тарифи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    peni_nikol.53. avatar :-?
    Peni Nikol

    За скутерите изисква ли се шофьорска книжка за да се наемат?

  • 2
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Много добре. Сега остават само велосипеди да се появят и ще имаме всички опции, конкуренция и надявам се оптимални цени. Предимство за мен ще са български публични компании. Другото е да има добри връзки със станциите на метрото. В идеалния случай градското придвижване би трябвало да става със споделен транспорт, по възможност електрически.

  • 3
    antonalex avatar :-|
    OMUNVINGE

    Супер, ще ги ползваме!

  • 4
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    И кое точно им е "споделеното"? Просто скутери под наем.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK