Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 12 сеп 2019, 16:40, 2441 прочитания

Износът на България към Германия и Турция се понижава

Общите продажби на български стоки зад граница продължават да растат, но с по-бавен темп

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българският износ на стоки продължава да расте към края на юли, но темпът видимо се забавя. Продажбите на български продукти в държави от ЕС от началото на годината се увеличават с едва 4.7% спрямо същия период на 2018 г., а в трети страни - с 3%. Така общата стойност на експорта през периода януари - юли достига 33.1 млрд. лв., като 22.6 млрд. се дължат на продажби в ЕС, показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ).

Вносът на стоки от чужбина също отбелязва по-умерен растеж. Докато към март годишното увеличение беше 6.2%, към края на полугодието темпът се понижава до 0.6%, а през юли отчита спад от 0.4% спрямо същия месец на 2018 г. Отрицателните стойности идват от по-слаби продажби на продукти от трети страни в България.



Спад от Европа

Ако към средата на 2018 г. увеличението на износа на български стоки към ЕС беше над 10%, през периода януари - юни тази година ръстът се забавя до 5.1%.

Големият двигател на растежа е експортът на горива и масла - сумата на продажбите в ЕС се удвоява спрямо първото полугодие на миналата година до 941 млн. лв., като увеличението идва основно от по-големи количества. Друг голям стимул за растежа идва от продажбите на машини и части. Износът на електрически машини се повишава 10.8% до 2.3 млрд. лв. към края на юни на годишна база, а при авточастите уеличението е 17.6% до 886 млн. лв.



От друга страна, значителен спад идва от намаляващите продажби на мед и медни стоки. Износът на продукти от цветния метал се понижава с една трета спрямо първото полугодие на миналата година, което се равнява на разлика от близо 550 млн. лв. Тук отново роля играят количествата, но по-ниската цена на медта на международните пазари вероятно също оказва влияние. Минус идва и от по-слаби продажби на семена и плодове, пилешко месо, масла.

Червена лампа светва и по отношение на търговията на България с Германия, която е най-големият пазар за местни стоки. Стойността на износа към най-голяма европейска икономика през първото полугодие на годината е с 0.5% по-малка спрямо отчетената през 2018 г. Разликата на пръв поглед не изглежда голяма, но е значителна на фона на двуцифрения темп на растеж на експорта към западноевропейската държава, който националната статистика отчита към през последните три години. Подробната разбивка показва, че продажбите на машини и части продължават да нарастват и тази година, но не достатъчно, за да компенсира напълно понижението на износа на стоки от мед, облекла и продукти от чугун, желязо и стомана.


Слаб ръст към трети страни

Износът на български стоки към трети страни отчита слаб ръст от 2.2% през юли спрямо същия месец на миналата година. Това е относително добра новина на фона на регистрирания спад от близо 15% през юни.

Числата на НСИ показват, че и тук двигател са продажбите на горива, които се увеличават с 36% до 390.9 млн. лв. през юли на годишна база. Плюс идва и от износа на житни растения и торове. Същевременно продажбите на продукти от категорията "Специфични стоки", където влизат стоки от типа на канцеларски материали, картини и оръжия, намаляват със 72% до 58.8 млн. лв. спрямо юли 2018 г., което се отразява върху растежа с минус от 9.2 процентни пункта.

Износът към най-големият пазар на България извън ЕС - Турция, също намалява. През първите седем месеца на годината продадените стоки са на стойност 2.2 млрд. лв., което е с 8.2% под сумата от същия период на миналата година. Добра новина е, че експортът към други големи пазари за български стоки като Китай, Русия и Сърбия нараства с двуцифрен темп.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новите извънредни правила Новите извънредни правила

Най-важните промени в Закона за извънредното положение, обнародвани днес в Държавен вестник

9 апр 2020, 668 прочитания

Вечерни новини: Борисов уволни директора на ББР Стоян Мавродиев, безработните растат бързо 2 Вечерни новини: Борисов уволни директора на ББР Стоян Мавродиев, безработните растат бързо

И още: Черни рекорди за жертви на коронавируса в САЩ и Франция; земеделският министър с ново антипазарно решение към веригите

8 апр 2020, 4854 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: ЕЦБ с нови стимули срещу рецесия, кои са кандидат-кметовете на ГЕРБ

И още: Българският износ расте по-бавно; БСП - Варна, изненадващо предлага да подкрепят лидера за "Възраждане" за кмет; Журналистът от БНР Силвия Великова е свалена от ефир

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10