С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 13 сеп 2019, 10:43, 6950 прочитания

Щастливецът Су-25

Ремонтът на щурмовата ни авиация се извършва с ускорено темпо въпреки ведомствената съпротива на няколко нива

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Военното министерство бърза с изпращането на Су-25 в Беларус, вероятно защото се опасява от реакция на ЕС.
Широко известен факт е, че през последните години модернизацията на българската армия се движи с мъчително бавно темпо. Парадоксално обаче може да се окаже, че изненадващият голям печеливш от това е... щурмовата ни авиация и в частност бойните машини Су-25, опериращи от авиобазата за предно разполагане "Безмер".

Докато поне 5 години ни делят от приемането на въоръжение на модерните щатски изтребители F-16 Block 70, то само след около година, за пръв път от около 30 години, армията ни най-вероятно ще разполага с няколко напълно боеспособни самолета за поддръжка на пехотата. И то такива, които ще може да използва до края на следващото десетилетие. През следващите няколко месеца осем броя Су-25 ще бъдат ремонтирани в "558-ми авиоремонтен завод" в Барановичи, Беларус.


Така изведнъж 2020 г. може да е годината, в която българската щурмова авиация ще избегне да бъде тотално маргинализирана или дори закрита. Големият късмет на Су-25 беше, че проектите за нов тип натовски изтребител и за модулни патрулни кораби не успяха да тръгнат в рамките на 2018 г., което изненадващо освободи около 400 млн. лв. непохарчени средства за отбрана в края на миналата година. Така за Министерството на финансите не представляваше никакъв проблем да пренасочи 82.51 млн. лв. от тях (99 млн. с ДДС) за удължаване летателната годност на щурмовиците, без да ощети твърде много управляващата партия при "подмасовото" разпределяне на бюджетния излишък около Коледа. Размерът на сумата също не е случаен, защото всички подобни сделки над 100 млн. лв. трябва да минават за одобрение през парламента.

Ремонт - веднага и на всяка цена

По всичко личи, че по някакви не много ясни причини ремонтът на самолетите Су-25 е може би най-важния приоритет за Министерството на отбраната под ръководството на Красимир Каракачанов. През последните месеци всички процедури около възстановяване на летателната годност на бойните машини се случваха форсирано, като че ли на всяка цена, а когато е необходимо – и с личната протекция на премиера Бойко Борисов.



А намесата на министър-председателя често беше нужна, защото сделката за Су-25 през последните месеци премина през най-разнообразни перипетии и интриги, като първата машина отпътува за Беларус след неколкомесечно отлагане едва в края на август. Според Каракачанов ремонтът му ще продължи максимум 11 месеца. "Въпреки забавянето, което се случваше по незнайни за мен причини, или по-скоро не желая да ги коментирам, ще успеем да се включим в графика и когато пристигнат първите два самолета, няма да се наложи да приземяваме щурмовата авиация", коментира военният министър.

По-интересното в случая е, че Министерството на отбраната като че ли допълнително пришпорва всички действия около ремонта. Според договора с Беларус страната ни трябва да изпраща за поправка по един Су-25 на всеки 40 дни, тоест следващата машина трябваше да отпътува в началото на октомври.

По информация на "Капитал" обаче военното ведомство вече е изпратило не един, а четири самолета накуп. Това е направено дори след като премиерът Борисов изрично разпореди на всички държавни институции да съдействат за изпълнение на сделката. "Очаквам в кратки срокове компетентните органи да подготвят самолетите за транспортиране и ремонтът да започне. Това ще позволи възстановяване на летателната годност на самолетите Су-25 и запазване на придобитите отбранителни способности в периода до придобиване на новия тип боен самолет", обяви министър-председателят в своя фейсбук профил след изненадващата инспекция в авиобаза "Безмер" на 24 август. Съдейки по действията на МО, явно и премиерската дума не звучи като достатъчна гаранция.

Тихо да не чуе ЕС

Причината Каракачанов и екипът му да се разбързат толкова много най-вероятно е спешно свикана междуведомствена среща по темата "Су-25", проведена четири дни преди директивата на Бойко Борисов по въпроса. На нея се събират висши представители на военното, вътрешното и външното министерство, както и на ДАНС. Според зам. външния министър Георг Георгиев страната ни е получила неофициално питане по повод ремонта на щурмовиците в Беларус от страна на Европейската служба за външна дейност (ЕСВД), която изпълнява функциите на своеобразно дипломатическо ведомство на ЕС.

От МвнР изразяват опасение, че договорът за ремонт може да нарушава ограничителните мерки спрямо режима на Лукашенко. Подобна позиция изразяват и представителите на ДАНС. Според източници на "Капитал" зам.-министър Георгиев предупреждава, че има риск не само да се накърни политическият образ на страната ни, но и да бъде започната наказателна процедура срещу България и да бъде заведено дело пред съда на ЕС. Той добавил, че оръжейните санкции на ЕС имат пряко правно действие и предимство пред националното ни законодателство, така че промените в закона за оръжейния експортен контрол и постановлението за прилагането му, вадещи ремонта на оръжейната техника от ембарговия режим, няма да попречат на евросъюза да ни накаже, ако реши.

Зам.-министърът на отбраната Анатолий Величков от своя страна възразява, че всичко около ремонта на Су-25 е прозрачно и че Полша, Чехия и Унгария също ремонтират своя бойна техника в Беларус. В крайна сметка се решава да се отговори на ЕСВД в неофициална и максимално лаконична форма, като се добави покана за евентуална среща по темата със служители на европейската служба в Брюксел. За момента няма информация дали подобна среща реално е провеждана.

Ембарго или не

Бързането на отбранителното ведомство с изпращането на машините в Беларус обаче косвено показва, че хората от екипа на Каракачанов вероятно не са напълно уверени в силата на правните си аргументи. Затова по всяка вероятност военният министър иска да постави евроинституциите пред свършен факт, надявайки се, че те няма да ескалират казуса, след като изпълнението на ремонтните дейности вече е започнало. В случая обстоятелствата работят в полза на българското Министерство на отбраната, тъй като в момента тече процедурата по сформирането на новата Европейска комисия. Така настоящият върховен представител по въпросите на външните работи и политиката на сигурност Федерика Могерини в момента сдава поста, а нейният приемник – испанецът Жозеп Борел, все още реално не е встъпил в длъжност. Твърде вероятно е при тези обстоятелства никой да не обърне твърде сериозно внимание на в общи линии почти безобидния казус с българските Су-25 и техния ремонт. Още повече аргументът на военното ни министерство, че разглобените ни щурмови самолети няма как да бъдат използвани от Лукашенко за репресия на политическите му опоненти, по-скоро наистина е валиден.

Иначе, от практическа гледна точка, едва ли има голяма вероятност страната ни реално да бъде наказана от евросъюза заради щурмовите самолети. Санкциите срещу Беларус са наложени с решение на държавите членки (Съвета на ЕС), като тяхното спазване се съблюдава от самите страните. Тоест, ако някой нарушава оръжейното ембарго, някоя друга страна членка трябва да повдигне въпроса пред съвета, където да се приеме политическо решение. То обаче може да се вземе само с единодушие, тъй като това е външнополитически въпрос.

На практика най-често се стига до консултации между държавите членки, които да принудят виновника да спре нарушението. Разчита се на принципа blame and shame ("порицаване и засрамване"). В Министерството на отбраната пък явно разчитат на fait accompli ("свършен факт"), т.е., ако платим авансово парите, вече не можем да спрем сделката, а само да си оскубем косите публично и да си направим самокритика.

Подобен подход обаче би оставил мазно петно върху имиджа на страната ни, каквото явно е притеснението на МВнР. Когато обаче става дума за отбрана и национална сигурност, повечето държави са оперирани от излишна сантименталност.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Първият Су-25 отпътува за Беларус с благословията на Борисов Първият Су-25 отпътува за Беларус с благословията на Борисов

Според външното министерство обаче ремонтът на щурмовите самолети можел да ни навлече наказателна процедура от ЕС

29 авг 2019, 3099 прочитания

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход" 4 Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

16 авг 2019, 8737 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Отбрана" Затваряне
Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Още от Капитал
Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10