София купува 52 нови електроавтобуса и 5 дизелови втора ръка
17 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София купува 52 нови електроавтобуса и 5 дизелови втора ръка

София купува 52 нови електроавтобуса и 5 дизелови втора ръка

Това лято общински транспортни дружества обявиха търгове за 200 млн. лв., но без осигурено финансиране

Мила Чернева
6196 прочитания

© Анелия Николова


След като в последните месеци преди изборите Столичната община задвижи обществени поръчки за 600 млн. лв., и общинските дружества също се активизираха. В последните месеци "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт" обявиха търгове за близо 200 млн. лв. без ДДС. Само през тази седмица автотранспортното предприятие обяви две поръчки за близо 30 млн. лв. за покупката на автобуси - както електрически, така и дизелови.

Във всички тези процедури обаче има една особеност: финансирането за тях не е осигурено, независимо дали става въпрос за европейски пари или собствени бюджети. Което пък повдига въпроса дали цялата тази инициативност не е само предизборна.

Поръчки за 30 млн. лв. през септември

Едната нова обществена поръчка на "Столичен автотранспорт" е за общо 52 малки електрически автобуса и зарядни станции към тях, които ще се ползват като довеждащ транспорт до основните градски линии в кварталите. Тя е разделена на две обособени позиции, като първата е за 30 превозни средства с дължина 5.5-7.5 метра, а другата - за 22 с дължина 7.6 - 9.6 метра. Тук цената е водещ критерий с 55% тежест от крайната оценка на офертите, а останалите са технически показатели.

Общата прогнозна стойност на поръчката е 27.6 млн. лв. без ДДС, а крайният срок за подаване на оферти е 21 октомври 2019 г. Покупката вероятно ще се финансира по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС). Парите обаче още не са осигурени.

Другият търг е за 1.2 млн. лв. без ДДС за пет употребявани дизелови автобуса с екостандарт за емисии Евро 6 и произведени не по-рано от 2015 г. Те трябва да са на максимум 300 хил. км и да са с капацитет от поне 60 места. Крайният срок за подаване на оферти е 14 октомври 2019 г.

Финансирането на тази поръчка е от бюджета на "Столичен автотранспорт", но отново не е осигурено. Според финансовия отчет на дружеството за 2018 г. то има 64.7 млн. лв. приходи и 1.29 млн. лв. печалба.

Още електробуси, тролеи, трамваи

В края на август "Столичен електротранспорт" обяви търг за още 30 нови нископодови бързозарядни електробуса, както и 10 зарядни станции към тях, за 38.5 млн. лв. без ДДС, които обаче ще се закупят при осигурено финансиране. Цената е с 56% тежест, а другите показатели са свързани с гаранционни срокове и технически характеристики.

През май "Столичен електротранспорт" обяви търгове за над 130 млн. лв. за нови тролеи и трамваи, като финансирането пак не беше осигурено. "Търси се финансиране, наближава краят на периода за договаряне на средства по различни европейски програми и трябва да сме готови, тъй като знаете колко време отнема една обществена поръчка", коментира Евгени Ганчев, директор на "Столичен електротранспорт", тогава пред "Капитал". Той не изключи възможността парите да дойдат по линия на държавата, общината или банков заем.

Всички тези обществени поръчки освен тази за дизеловите автобуси втора ръка са част от 218-те млн. лв. по ОПОС, за които Столична община кандидатства по приоритетната ос за въздуха за по-чист градски транспорт.


3 коментара
  • 1
    lji25617358 avatar :-|
    simChо

    Че то електро "втора ръка" е физически невъзможно

  • 2
    bobyys avatar :-?
    Димитър Мачев

    В почти цяла Европа са забранени МПС с дизел в градски условия, квалитетни коли се продава на килограм. Нищо не разбирам...

  • 3
    lji25617358 avatar :-|
    simChо

    До коментар [#2] от "Димитър Мачев":

    Ами има и резултати от забраните ,
    СО2 , азотните окиси и наночастиците се УВЕЛИЧИХА ..

    Явно в София еколозите са по-умни от зеленистите/затоплисти в Европа, четат изследвания , статии, публикации от научни симпозиуми ...

    П.П
    .. и не са в "Почти цяла Европа" , слава на Бога.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK