Държавата скоростно избра ПСТ да строи скоростен път към Видин за 300 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата скоростно избра ПСТ да строи скоростен път към Видин за 300 млн. лв.

Само два месеца и половина отне изборът за това трасе, което е рекордно бързо за пътната агенция

Държавата скоростно избра ПСТ да строи скоростен път към Видин за 300 млн. лв.

Дотук за трасето от Ботевград до Дунав АПИ е договорила да плати 682 млн. лв. за 63 км, или 110 млн. лв. над предвиденото за пътя Ботевград - Видин

Мила Чернева
11925 прочитания

Само два месеца и половина отне изборът за това трасе, което е рекордно бързо за пътната агенция

© Юлия Лазарова


Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) доказа, че в специални случаи август не е "отпускарски месец". Само в рамките на няколко седмици агенцията успя да прегледа и оцени офертите за голям проект за стотици милиони и да избере подходящ изпълнител. И това на фона на още много големи търгове, по които работи.

През юли АПИ обяви поръчка за половин милиард за разширение на 54 км от шосето между Видин и Ружинци. На 17 септември вече е избрала изпълнител за първата позиция от търга, за отсечка, дълга 30 км. Този път фаворит е обединение с основен участник "ПСТ Груп".

Освен че изпълнителят беше избран необичайно бързо, става ясно, че държавата ще плати много повече, отколкото е прогнозирала за този път. Търговете за пътя между Видин и Ботевград ще се финансират с държавни, а не европейски пари. При тях се прилага нова схема на плащане, при която АПИ ще плати чак когато проектът бъде завършен. Затова и прогнозните стойности не са пределни и всеки кандидат може да предложи и по-висока цена.

От възложитените досега участъци става ясно, че държавата ще плати 110 млн. лв. без ДДС повече, отколкото е прогнозирала първоначално. Дотук са договорени 63 км на обща стойност 682 млн. лв., т.е. по над 10 млн. лв. на километър за немагистрала.

В по-голямата част от участъка между Видин и Ружинци проектната скорост ще е 120 км освен в първите няколко километра при Видин, където е 80 км/ч.

Плащаме повече, каквото и да става

Първата обособена позиция от търга за пътя Видин - Ружинци - за 30 км от Видин до пътен възел "Макреш", е възложена на 17 септември. Победител е обединение с участници "Нивел строй", "ПСТ Груп" , "Пътинженеринг – М", "ПСТ Видин" и "ПСТ София. Тяхната оферта е 298 млн. лв. при прогнозна 250.7 млн. лв. без ДДС.

Офертите за тази позиция бяха четири, но само двама кандидати стигат до крайно класиране. На второ място е ГБС с оферта от 310 млн. лв. без ДДС.

Другите двама кандидати - "Трейс груп холд" и обединение между свързаните помежду си "Грома холд" и "Европейски пътища", са били отстранени. Първите не са стигнали до отваряне на ценовата оферта, а вторите са предложили с 80 млн. лв. над прогнозната цена - 330 млн. лв. Те са били отстранени, тъй като не изпратили разяснение по офертата си в срок.

В този търг има още две позиции. По втората с прогнозна стойност 94.1 млн. лв. без ДДС също вече са отворени ценовите оферти. И двете са по-високи от прогнозната - "Инжстройинженеринг" са предложили 139.8 млн. лв., а компаниите от групата на "Геотехмин" - 152 млн. лв.

Вторите - "Геострой" и "Пътстрой 92", вече спечелиха отсечка в друга поръчка за големия проект Видин - Ботевград. Те ще разширяват 20 км от пътя Мездра - Ботевград за 133 млн. лв. без ДДС при прогнозна стойност 123 млн. лв.

Фирми, близки до "Грома холд" (със старо име "Агромах"), пък ще работят по отсечка, дълга 13 км, с оферта, 50 млн. лв. над прогнозната.

Така дотук излиза, че пътят Видин - Ботевград може да струва поне 110 млн. лв. повече от предвиденото. Сметката ще се увеличи, когато бъдат възложени и другите отсечки. Обяснението на строителите за високите оферти е рискът, който поемат, тъй като плащането е чак след като строителството приключи. Въпреки това според източник от бранша оскъпяването може да е около 10% в рамките на няколко години.

Предизборно сме бързи

Поръчката за Видин - Ружинци беше обявена на 5 юли, а на 12 август бяха събрани офертите. Явно техническите предложения са разгледани и оценени за месец, и то през август, за да може ценовите оферти да бъдат отворени на 13 септември. Така се стига до решението за избор на изпълнител на 17 септември - едва четири дни по-късно.

Това прави този търг може би най-бързо развиващия се, и то скъп проект на агенцията - за два месеца и половина тя избра кой да получи 300 млн. лв.

За сравнение: търгът за 20 км от пътя Ботевград - Мездра беше обявен на 10 октомври миналата година, а ценовите оферти бяха отворени на 30 август тази година. Само 10 дни по-късно фирмите от групата на "Геотехмин" бяха избрани.

Това активизиране може да се обясни с предизборните трепети: Северозападният регион е изолиран откъм инфраструктура и сега е удобен момент властта да се похвали, че открива решения на проблема бързо.

В други ситуации обаче АПИ хич не е била толкова бърза. За връзката на Южната дъга с Околовръстното шосе на София (която ГБС спечели) беше необходима цяла година, докато се стигна до избор на изпълнител. Причината в дългия срок не беше забавяне заради обжалване в Комисията за защита на конкуренция.

За пътя до границата със Сърбия бяха нужни 10 месеца, за да се избере изпълнител, и цяла година докато се стигне до договор. Участъкът от магистрала "Струма" при тунел "Железница" също отне поне 10 месеца на оценителните комисии.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) доказа, че в специални случаи август не е "отпускарски месец". Само в рамките на няколко седмици агенцията успя да прегледа и оцени офертите за голям проект за стотици милиони и да избере подходящ изпълнител. И това на фона на още много големи търгове, по които работи.

През юли АПИ обяви поръчка за половин милиард за разширение на 54 км от шосето между Видин и Ружинци. На 17 септември вече е избрала изпълнител за първата позиция от търга, за отсечка, дълга 30 км. Този път фаворит е обединение с основен участник "ПСТ Груп".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Значи остават Ружинци-Монтана, Монтана-Враца и Враца-Мездра. Има още доста време докато се случи, иначе са на прав път. Част от участъците са в етап идеен проект.

    Видин-Ружинци е един от най-дългите участъци от пътя. Въпреки това остават почти 80 км. Обходния път на Монтана също е готов. Обходния път на Враца тепърва ще се разширява. Обходния на Видин е част от Видин-Ружинци.

  • 2
    bol1568839342621532 avatar :-|
    Georgi Georgiev

    Идеалка е цената, гарантирана продажба като на жилищна площ. Трилентов път, 8 квадрата на линеен метър по 660 евро на квадрат, прави 5 млн. и 200хл. евро на километър, или малко над 10 милона лева на км. Гарантирано.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK