Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 сеп 2019, 16:58, 3717 прочитания

Приходите от винетки достигнаха 325 млн. лв. до средата на септември

Близо 14 млн. лв. отиват в частни ръце, а предвидените 215 млн. лв. от тол-такси ги няма

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Към 18 септември приходите от електронни винетки вече са 325 млн. лв. Това обяви Олег Асенов, член на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). За сравнение, през цялата 2018 г. постъпленията са били 358 млн. лева.

"В летните месеци има съществен ръст в постъпленията от транзитния трафик и в резултат на завишения контрол", обяснява Асенов. В момента контролът се извършва от автомобили на тол-полицията, а винетките са електронни за разлика от миналата година, когато бяха стикери, залепени на автомобилите.


Въпреки това заради отложеното пускане на тол-системата приходите за тази година ще са по-малко от очакваното с 215 млн. лв. по сметки на пътната агенция.

Нови комисиони

Преди въвеждането на електронните винетки АПИ плащаше милиони за отпечатването на хартиените. Но и сега не цялата сума от отчетените 325 млн. лв. ще е за държавата. Част от винетките се продават от частни компании, които взимат комисиона от стойността им. До август имаше само един доставчик - "Интелигентни трафик системи" (ИТС). От тяхно изявление пред "Капитал" преди време ставаше ясно, че държаха 60% от пазарния дял. От два месеца има и втори доставчик - "Конкорд смарт инфраструктура".



Договорът на ИТС гласи, че комисионата им е 7%. Не е ясно за колко се е договорил вторият доставчик, както и дали пазарният дял за частниците все още е 60%, или е пораснал. През март АПИ и ИТС отказаха на "Капитал" точна информация колко винетки е продал частният доставчик и за колко пари, под предлог че това е "търговска тайна".

Ако обаче се приеме условно, че 60% от продажбите са на фирми, а не на АПИ, и комисионата е 7%, то значи, че поне 13.65 млн. лв. не са отишли в бюджета на държавата.

Има пари, но хич не достатъчно

От данни на АПИ през годините се вижда, че освен очакваното повишение на приходите от винетки тази година такова е имало и през 2016 г., когато бе повишена цената. "Прогнозата е, че с увеличението на винетните такси очакваните приходи ще се увеличат със 73.5 млн. лв. и ще достигнат около 300 млн. лв. през 2016 г.", прогнозираха тогава от агенцията и успяха да надминат очакванията с 26 млн. лв.


Приходите от винетки растат, но все пак далеч не са достатъчни, за да покрият нуждите на пътния сектор у нас. За следващите няколко години се планират и големи проекти, финансирани с държавни пари, като например разширението на пътищата Видин - Ружинци и Ботевград - Мездра, които прогнозно трябваше да струват общо 914 млн. лв. с ДДС, но поръчките се печелят на стойности, далеч по-високи от прогнозните. Това не включва и десетките милиони за текущо и зимно поддържане или скъпите ремонти на виадукти и мостове.

"В обществения съвет за въвеждане на тол-системата към министъра на регионалното развитие и благоустройството решихме да направим обществен борд, който да решава всяка година за ремонта на кои пътни участъци ще се използват средствата от тол-таксите", каза Олег Асенов вчера. Тоест още не е ясно кой и как точно ще решава за какво ще се харчат повечето пари за пътища.

Няма тол - няма милиард

Постъпленията от тол-такси щяха да увеличат бюджета за изграждане и ремонти на пътища, но те се отложиха за 2020 г. В края на 2019 г. държавата все още се надяваше, че тол-системата ще заработи през август, както беше по план, но това не се случи.

"Приходите за 2019 г. са разписани в бюджета. Заложените прогнозни приходи от винетки са приблизително 360 млн. лв., а приходите от тол-такси – около 215 млн. лв. Следва да се има предвид, че календарната и бюджетната 2019 г. ще обхване само 4 месеца и половина тол-таксуване (тол-таксуването започва от 16 август 2019 г.) и че реалните приходи са зависими от нормативно определеното решение за размера на таксите", отговори на АПИ до "Капитал" от декември 2019 г.

Дълго време се лансираше идеята, че годишният приход от тол-такси за тежкотоварни автомобили ще е 1 млрд. лв. заради големия обхват на пътната мрежа, който ще е платен, както и високите стойности на таксите. След като започнаха закъснели преговори с превозвачите, стана ясно, че обхватът и таксите ще са по-малко, а приходите паднаха на 550-600 млн. лв. годишно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Започва приемът на документи по схемата за заетост; Навън - само с маска Вечерни новини: Започва приемът на документи по схемата за заетост; Навън - само с маска

И още: Петролът продължава да се срива, срокът за чакалнята на еврозоната за България се изтегля за следващата година, а кабинетът обсъжда актуализация на бюджета

30 мар 2020, 608 прочитания

Утре изтича срокът за становища по общия устройствен план на Царево Утре изтича срокът за становища по общия устройствен план на Царево

Той предвижда застрояване на нови 835 декара в парк "Странджа", от които 678 декара са по крайбрежието

30 мар 2020, 390 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10