С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 28 сеп 2019, 10:00, 3919 прочитания

Защо тъгуват автогарите

Бумът на споделеното пътуване по маршрута София - Пловдив показва как превозвачите изостават от потребителските търсения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Със своите близо 54 хил. членове фейсбук групата за споделено пътуване между Пловдив и София е може би най-голямата подобна в интернет. А фактът, че на всеки половин час в нея се публикуват по няколко оферти за пътуване в двете посоки, говори, че тя е и една от най-активните. Това би трябвало да е изненадващо, предвид че на най-натоварената дестинация в България има автобуси на всеки час и немалко влакове. Но не е.

Вместо с рейса пътуваме с фейса


"Утре в 9 ч. тръгвам за Пловдив от ИЕЦ. Имам 3 места и място за багаж. При интерес - ЛС, коментар или на телефон хххххх." "Някой за София до 30 минути?" "Колата е с климатик, не се пуши и не се слуша чалга." С подобни съобщения се намират търсещите и предлагащите превоз, като с най-голяма честота се появяват предложенията през почивните дни, когато пътуват повече студенти и туристи. Могат да се намерят възможности за пътуване и през нощта и ранните сутрешни часове, а от постовете на английски език се вижда, че споделеното пътуване е ползвана опция и от чужденци.

Първото предимство е цената - 7-8 лв. при 12-14 лв. на автобусните превозвачи и 9 лв. за билет втора класа с влака. Но има и други позитиви: конвенционалните превозвачи не дават възможност на потребителите да използват мобилния си телефон за организиране на пътуването; няма индвидуални опции за качване от удобни спирки и в удобно време. Освен това не се предлагат преференциални цени или намаления за десетките хора, които вземат разстоянието ежедневно, защото живеят в Пловдив, но работят в София или обратно.

Групите за споделено пътуване, с две думи, са в настоящето, а превозвачите са още в миналото.



Рисковете на евтиния превоз

Естествено, с качването си в колата на непознат пътникът поема риск да не стигне навреме там, закъдето е тръгнал, да аварира по пътя или дори да катастрофира. Тъй като споделеният транспорт не е регулиран, никой не следи дали колите са в изрядно техническо състояние и с уредени документи. Няма гаранция, че водачът е опитен или че не сяда зад волана преуморен. Ако се стигне до инцидент и неизпълнение на уговорката, пътуващият не може да потърси компенсация и няма пред кого да се оплаче освен във фейсбук групата, където профилът на шофьора може да бъде изхвърлен от администратора.

"Може би най-неприятното, което ми се е случвало, е да попадна в кола, в която се пуши или климатикът е развален. Случвало се е и да се окажем трима на задната седалка, при което почва караница кой да не е по средата", разказва почитател на споделеното пътуване. Според него рисковете от неприятни случки могат да се ограничат, ако човек проучи профила на предлагащия транспорт и попита предварително за всички условия на пътуването. Ако не го устройват, не е задължен да тръгне въобще. Освен това фактът, че обикновено в кола се събират по няколко пътникци, които имат едни и същи интереси, оказва натиск върху водача да се съобразява с претенциите им.

Друг потребител, който често взима разстоянието с автомобила си, е на мнение, че рисковете се подценяват. "Чувал съм истории за водачи, които карат с 200 км в час, за гонки с полицията, наркотици в багажника и иди обяснявай после, че нямаш нищо общо и си се качил на споделено пътуване." Според него обаче фактът, че групи като тази са толкова успешни, говори за ниша на пазара, която традиционните превозвачи не успяват да запълнят.

Бързо и с нови познати

Бързината на пътуването от час и половина, за колкото обикновено се взема разстоянието от 130 км по магистралата, също е нещо, което се харесва на потребителите, още повече съпоставено с пътуването с влака. В най-добрия случай то излиза 2 часа и половина. Най-големият плюс на споделения транспорт е комуникацията с непознати в колата, което прави от пътуването преживяване. Това според членове на групата е и водещият повод за шофьорите да предлагат транспорт - за да не скучаят сами по пътя.

"Не бих казала, че да си помогна с разходите е първата ми причина да предлагам превоз", разказва активна в групата потребителка, която прави сметката, че с 24 лв., колкото би взела от трима пътници, човек би могъл да покрие основна част от горивото, ако приемем, че една кола в най-лошия случай има разход от 8 литра на 100 км пробег. Към това обаче се добавят разноските за техническо обслужване на колата, застраховки, винетка. "Забелязах също, че откакто качвам хора, ми се налага много по-често да ходя на автомивка, което също се добавя към разноските", споделя потребителката, която предпочита да не бъде споменавана с име.

Тихо, че ще ни закрият

Тя се притеснява, че засегнати от конкуренцията на групата, автобусни превозвачи биха могли да лобират за затварянето й и с това да си отиде едно от най-хубавите неща, които технологиите са донесли в ежедневието. "Запознала съм се с толкова много и интересни хора, които като ми разказват с какво се занимават, силно ме впечатлява. Интелигентни млади хора, които работят и пътуват по света. Хора с отношение към природата, които намират, че с личния си пример спомагат да няма трафик и помагат да не пътуват колите с празни седалки", разказва потребителката.

Според нея групите за споделено пътуване се саморегулират достатъчно добре и винаги има възможност, ако някой не се чувства добре с шофирането на водача или с компанията в колата, да слезе на някоя бензиностанция и да намери друг в групата да го вземе от там и да го закара до Пловдив или София.

"Има дупка в закона. Лицензи се издават за автомобили с над 9 места, което е автобус. Ако искате да извършвате превоз с леки коли, тогава искат да сте регистриран като такси - с жълти автомобили, стикери. Да, но заводите искат да им се посрещне някой важен инженер или шеф на летището и да се доведе с луксозен автомобил, небрандиран, шофьорът да е с костюм, да говори езици. Няма как да предлагаш такова нещо законно в България", смята събеседникът. Той намира, че има умисъл в липсата на регламент, защото ако държавниците изработят такъв, ще отворят пътя на компании като Uber, които на свой ред бързо биха изтласкали от пазара конвенционалните автобусни фирми.

Защо скучаят рейсовете

"Безспорно се отчита спад в потока от пътуващи с автобусен транспорт при нарастване на неформалните групи за споделено пътуване", коментира Иван Добрев, мениджър направление "Вътрешни линии" в "Юнион Ивкони". Той държи да се конкретизира терминът споделено пътуване, което според него е вид пътуване с нестопанска цел, при което разходите за гориво и амортизацията на превозното средство са пропорционално разпределени между пътуващите. "В по-голямата си част пътуванията не са споделени, а със стопанска цел, което за бизнеса е криминално и икономическо престъпление", смята експертът.

Той си обяснява спада при пътуващите с официалните автобусни линии по направление Пловдив - София с няколко фактора. Първият са групите за споделен транспорт, следвани от групите за организиран нелегален превоз и на трето място - самите фирми. "Точките за отпътуване от Пловдив за София са три. Това създава объркване в пътуващите за кой час, коя автогара е отправна за автобусният превоз. Например часовете на превозвача "Хеброс бус" по линията, възложени от квотата на община Пловдив, се обслужват от "Автогара Юг", часовете на превозвача "Карат С" се обслужват от жп гарата, а всички останали превозвачи с междинна спирка Пловдив и пътуващи до София обслужват часовете си от "Автогара Север".

От "Карат С" също смятат, че намалението на пътниците от последните години се дължи отчасти на групите за споделено пътуване. По думите на собственика Миролюб Столарски средно спадът е с около 20%, като прави уточнението, че събитията в програмата "Пловдив - столица на културата" са спомогнали за омекотяване на удара през последната година. Според него по-голям е проблемът за превозвачите по дългите маршрутни линии. "В този сезон автобусите до морето бяха пълни. Сега са сигурно на 50% от капацитета си."

Но успехът на тези пътувания обещава проблеми и за още линии. Според Столарски споделеното пътуване започва да се намества и в международните превози.

Капитал Градове: Пловдив

Текстът е часът от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив". Изданието се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 20 - 26 септември.

Какво ще прочетете в "Капитал Градове: Пловдив":

- Пловдив расте икономически и демографски, но е инфраструктурно неподготвен за това

- Буумтаун или как изглеждат икономическите характеристики на Пловдив

- Как се развива пазарът на имоти в града

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Другият Югозапад 1 Другият Югозапад

Благоевград често остава в сянката на столицата в статистически най-богатия район в България

6 дек 2019, 3110 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 1008 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Стефан Стоянов: По-добре да организираш град, когато расте, отколкото когато се празни

Заместник кметът "Oбразование, бизнес развитие, европейски политики и международно сътрудничество" на община Пловдив пред "Капитал"

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10