Новият брой:
Служебната президентска република

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Темата накратко
  • Ако в състава на спешната помощ се включат хеликоптери, ще бъдат спасявани над 180 човешки живота на година.
  • Последната частна въздушна линейка беше продадена преди месец.
  • Изграждането на държавна мрежа от медицински вертолети е напълно постижимо, но не се случва заради липса на капацитет в здравното министерство.

В горещия неделен следобед над центъра на София шумно прелита хеликоптер и всеки, който е следил новините през деня, знае кой се вози в него. По-рано през деня шофьорите на Националната служба за охрана след вероятно изпреварване на забранен участък са участвали в катастрофа близо до Шумен, при която е пострадала председателката на парламента Цвета Караянчева. Тя е сравнително леко пострадала, но се взима решение за незабавно транспортиране до София. Мобилизиран е хеликоптерът на "Авиоотряд 28", който да я откара в правителствена болница.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    marulio avatar :-(
    Darulio
    • - 1
    • + 11

    "всичко опира до разбирането на държавата каква е стойността на човешкия живот", добавя Емил Нешев, директор на Планинската спасителна служба"

    0 лв. 0 ст. Това е, нямам какво повече да добавя.

    Нередност?
  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 1
    • + 7

    БВП обаче уж расте. И банани има.

    Нередност?
  • 3
    ahj21578679 avatar :-|
    ahj21578679
    • + 13

    За фрактурата на Цвета е изпратен въртолет София-Шумен-София. Тя дори не взема със себе си раненото от нейните гавази дете, а го зарязва в местната болница, където без проблем можели да оправят и нея.
    Но когато става дума за средностатистически пострадал българин, възможност няма. Ама никаква...

    Нередност?
  • 4
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • + 9

    Всичко опира до колко населението ще търпи да го шибат отзад, като циганка на магистралата. Те ромките поне 20-тина лева изкарват. За населението - само ебане.

    Нередност?
  • SML
    • + 12

    "Причината тук да няма спешна въздушна помощ не е липсата на пари. Организирането на такава система изисква първоначални разходи, които са изключително малка част от големия бюджет за здравеопазване. В същото време спасените човешки живота имат не само морална, но и съвсем конкретна икономическа цена, като дори само тя оправдава инвестицията. Истинската причина в системата за спешна помощ да няма хеликоптери е изцяло в ниското качество на държавното управление - слаба мотивация и практически никаква организация."

    Толкова е вярно и жалко.... това трябва да е на заглавната страница на всяка медия в България. И другото - Хели Ер са продали хеликоптерите в Грузия?! Грузия която има точно два пъти по нисък БВП на глава от населението от България.

    Нередност?
  • 6
    chichka avatar :-|
    chichka
    • + 9
  • beky
    • + 18

    Пиянстващата цяла нощ в Силистра Пекинска патица и горилите й, последвалата катастрофа, заплашването на жертвата и офейкването на патицата със специално изпратен й хеликоптер без и през ум да й мине да вземе и пострадалото дете, не говори - крещи - че гербаджиите са същото зло като комунистическите бонзи!

    Време е да ги пратим при тях!

    Нередност?
  • 8
    arax avatar :-|
    arax
    • + 10

    От цялата статия разбрах, че Грузия е повече държава от България и, че там човешкия живот е по-ценен отколкото тук ;)

    Нередност?
  • 9
    4epi avatar :-|
    marine eng

    До коментар [#7] от "beky":

    нормално е да са повече, все пак са техни деца и внуци

    Нередност?
  • 10
    b_mitov avatar :-|
    b_mitov
    • + 1

    Когато държавата няма политика се освобождават нови бизнес ниши. Явно един застраховател пролет не прави. Може би е време за нова по-широка частна и инициятива, тел. 113, за спешна хеликоптерна помощ и застрахователна услуга покриваща се от широк кръг застрахователи. Ясни правила, кога застрахователя трябва да плати изцяло или частично и кога не, лесно могат да се прилагат. Гарант за тях да са парамедиците и лекарите в болницата. Така например, ако искате да се поглезите заради счупена ръка ще си доплатите, ако въпросът е бил животозастрашаващ ще се покрие изцяло от застраховката или вас самия (ако нямате това). Сигурен съм, че дори човек да няма застраховка много биха платили сами тези 10-15хил. за часа, който е границата между живота и смъртта на техен близък. Услугата може да се предлага заедно с автокаското и да застрахова всички пътници и т.н.

    Поздравления за г-н Спасов и дългогодишните му усилия. Сигурен съм, че книгата с тази история още не е дописана.

    Нередност?
Нов коментар