ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява

По-големите програми дори не могат да започнат и да приключат при едни и същи управляващи, показва анализът на одитните доклади

ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява

Всеки втори лев на данъкоплатците е похарчен не съвсем законно или нехайно

Вера Денизова
3202 прочитания

По-големите програми дори не могат да започнат и да приключат при едни и същи управляващи, показва анализът на одитните доклади

© Цветелина Белутова


Когато става въпрос за парите на данъкоплатците, държавата е лош стопанин и работи неефективно. А в години на парламентарни избори делът на недобре изразходваните средства дори се увеличава. Това показва последната оценка на Института за пазарна икономика (ИПИ) за работата на администрацията, направена въз основа на одитните доклади на Сметната палата.

Това е шести подобен преглед, като той допълва предишните издания с нови 65 одитни доклада. Така изследването вече е на база 966 одитни доклада, публикувани от Сметната палата, които обхващат около 149 млрд. лв. бюджетни средства за периода 1998 – 2017 г. Около половината от тях (или 413 случая, възлизащи на 77.6 млрд. лв.) могат да се определят като "провал", т.е. има неизпълнение на поставените цели, необосновани харчове или незаконосъобразност на сключени договори и безотговорно управление на ресурсите.

Като "успех" са определени 242 случая (възлизащи на 34.4 млрд. лв.), а "некласифицирани" са 311 (36.9 млрд. лв.).От ИПИ уточняват, че в анализа са включвани единствено разходите за програми, проекти и издръжка на ведомствата, финансирани от държавния бюджет, без еврофондове и дейността на общините.

Май няма значение кой управлява, все е зле

Според икономистите е притеснително, че делът на провалите не намалява през последните години. "Разглеждането на данните по години показва, че делът на "успехите" и на "провалите" като цяло се запазва след 2001 г. Това означава, че администрацията е неефективна независимо кой управлява и независимо от фазата на бизнес цикъла – подем или спад на икономическа активност", посочват от института.

Периодите на политическа криза в страната обаче имат значение за това доколко ефективно се харчи общественият ресурс. Част от новодобавените доклади анализират периода от 2014-2017 г., когато правителствата и отговорните лица за всяка програма и дейност се променят относително често. "По-големите програми дори не могат да започнат и да приключат при едни и същи управляващи. В голяма част от докладите на Сметната палата ясно се вижда как това води до размиване на отговорностите и безотчетност на резултатите, въпреки че парите обикновено се харчат по план", е едно от заключенията в доклада.

На какво се дължат слабите резултати

Основните слабости на администрацията не се променят значително през годините. В някои случаи "провалът" е заради недостатъчен административен капацитет, липса на средства и външни фактори. "Много са и случаите обаче, в които се констатира незаинтересованост към управлението на публичния ресурс или умишлени злоупотреби", посочват от ИПИ.

Източник: ИПИ

Когато става въпрос за парите на данъкоплатците, държавата е лош стопанин и работи неефективно. А в години на парламентарни избори делът на недобре изразходваните средства дори се увеличава. Това показва последната оценка на Института за пазарна икономика (ИПИ) за работата на администрацията, направена въз основа на одитните доклади на Сметната палата.

Това е шести подобен преглед, като той допълва предишните издания с нови 65 одитни доклада. Така изследването вече е на база 966 одитни доклада, публикувани от Сметната палата, които обхващат около 149 млрд. лв. бюджетни средства за периода 1998 – 2017 г. Около половината от тях (или 413 случая, възлизащи на 77.6 млрд. лв.) могат да се определят като "провал", т.е. има неизпълнение на поставените цели, необосновани харчове или незаконосъобразност на сключени договори и безотговорно управление на ресурсите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Bramasole avatar :-|
    Bramasole

    От началото на века ИПИ предлага всяка година алтернативен бюджет, в който показва възможности за ефективно разходване на фиска. Бюджетът на ИПИ, като правило, не предлага драконовски мерки в разходната част, реформиран е в раздутата администрация и издръжка, субсидиите към определени сектори и капиталовите разходи в края на годината.Редовно се предлагат мерки за финансова децентрализация.
    Правителството на ОДС се е съобразявало с препоръките на икономистите от ИПИ. В този смисъл не приемам

  • 2
    Bramasole avatar :-|
    Bramasole

    продължавам - В този смисъл не приемам констатацията, че "Май няма значение кой управлява, все е зле".

  • 3
    chardo avatar :-(
    Чардо

    До коментар [#2] от "Bramasole":


    [quote#2:"Bramasole"] В този смисъл не приемам констатацията, че "Май няма значение кой управлява, все е зле".[/quote]

    Така е , но нали знаеш приказката :
    - Свят широк - всеки се смята за по-умен. . . . .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK