Депутатите извадиха ББР от по-стриктните правила за публични дружества

Държавната банка няма да е обект на новия Закон за публичните предприятия въпреки съпротивата на финансовия министър

Преди Стоян Мавродиев (вдясно) да бъде назначен начело на ББР, банката беше взета от финансовия министър Владислав Горанов и прехвърлена към икономическия
Преди Стоян Мавродиев (вдясно) да бъде назначен начело на ББР, банката беше взета от финансовия министър Владислав Горанов и прехвърлена към икономическия    ©  Надежда Чипева
Преди Стоян Мавродиев (вдясно) да бъде назначен начело на ББР, банката беше взета от финансовия министър Владислав Горанов и прехвърлена към икономическия
Преди Стоян Мавродиев (вдясно) да бъде назначен начело на ББР, банката беше взета от финансовия министър Владислав Горанов и прехвърлена към икономическия    ©  Надежда Чипева

Новият Закон за публичните предприятия, който въвежда редица мерки за подобряване на управлението на държавните компании, няма да важи за Българска банка за развитие и дъщерните й дружества. Това решиха депутатите днес при гласуването на второ четене на законопроекта, който е част от ангажиментите на България за приемането й във валутния механизъм ERM II и банковия съюз.

Предложението беше вкарано между четенията от Десислав Чуколов и още четирима депутати от "Атака". От квотата на партията е принципалът на ББР, икономическия министър Емил Караниколов. Приемането на текста е по-скоро изненада, доколкото срещу него имаше негативно становище на Министерството на финансите.

На практика предложението на Чуколов ще освободи ръководената от Стоян Мавродиев ББР от допълнителни изисквания, които могат да затруднят сегашния противоречив стил на управление. В последните години банката все повече се отдалечава от замисъла си да подпомага малки и средни предприятия и канализира големи заеми за близки до властта едри бизнесмени. Последно - буквално преди дни ББР е отпуснала още 100 млн. лв. на свързана с Делян Пеевски компания, с което кредитите към корпоративната му империя вече са над 250 млн. лв. по консервативни оценки (повече по темата можете да прочетете в петъчния брой на "Капитал").

Поправката "Чуколов" и съпротивата срещу нея

Изключението в Закона за публичните предприятия е за всички кредитни институции, но реално засяга само ББР, тъй като тя е единствената държавна банка.

Мотивите на вносителите са, че има "търговски дружества с мажоритарно държавно участие, които подлежат на регулация на БНБ, КФН и други и попадането им в обхвата на закона би довело до дисбаланси и наличието на двойна и тройна отчетност, което би затруднило дейността им". Освен това се изтъква, че новите правила може да "влязат в дисбаланс" с някои от специфичните правила за финансовия сектор, а също и че отчетността при банките вече е синхронизирана с добрите практики в ЕС.

При тези аргументи обаче не става ясно защо предложението на "Атака" е от обхвата на закона да отпаднат само банките и в частност ББР, доколкото и други държавни компании са обект на регулация от КЕВР, КФН и други институции.

Срещу предложението имаше становище на Министерството на финансите, което е основен двигател на закона, тъй като той е част поетите от България ангажименти по пътя към влизането ѝ във валутния механизъм ERM II, а също и на желанието на правителството страната да стане част от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). За разлика от внесеното предложение в становището на ведомството на Владислав Горанов се говори открито за ББР. Според него такова третиране говори за селективен подход спрямо банката, което противоречи с основната цел на закона и създава предпоставки за отпадането и на други публични предприятия.

Финансовото министерство е поискало и мнението на ОИСР, с чиято подкрепа беше изготвен законопроектът и чиито насоки са в основата му. Оттам също са се произнесли против изключението за насърчителната банка. Според тях е възможно частично или изцяло изключване на ББР от обхвата на закона само ако тя изпълнява единствено функции по провеждане на обществена политика, но не и ако тя участва в обичайни банкови операции, каквито се предоставят и от търговските банки. По този повод екипът на Горанов припомня, че ББР има пълен банков лиценз и предлага услуги, каквито и другите банки.

Въпреки острата позиция на Горанов обаче депутатите от управляващото мнозинство не са се съобразили с мнението му. Поправката е приета с гласовете на ГЕРБ, "Обединени патриоти" и ДПС. Единствено против са гласували от БСП, като от парламентарната трибуна депутатът от левицата Христо Проданов нарича текста лобистки. "ББР е създадена да подпомага малкия и средния бизнес, а тя не изпълнява функциите, за които е създадена", заявява той, цитиран от БТА. По думите му банката е източник на "свежи" средства за четирима-петима души.

Какво (не) се променя

Изваждането на ББР от обхвата на публичните предприятия ще означава, че Мавродиев и неговият екип ще могат да продължат да управляват близо 3 млрд. лв. активи по същия непрозрачен и спорен начин, както досега. Макар сам по себе си новият закон да не може да наложи по-добро управление, той залага правила за избор на ръководни и експертни кадри, независими членове в бордовете и други мерки, които биха намалили възможностите за корупция и злоупотреби. В по-дългосрочен план се предвижда държавата да прехвърля отговорността за своите дружества от ресорните министерства към новата мегаагенция, която се създава със закона.

Не е ясно как модификациите в закона биха се изтълкували навън. Негативното становище на ОИСР със сигурност ще бъде обект на анализ и при оценяването на свършеното от България по пътя й към еврото и може да се ползва като аргумент, че не са покрити напълно всички ангажименти.