С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 26 сеп 2019, 16:57, 2086 прочитания

ЕКИП: Малките областни центрове в страната изостават

Смолян няма пътна инфраструктура, финансите на община Кърджали са най-лоши, а Силистра и Ловеч стагнират

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Намаляващо население и слаба икономическа активност. Това са част от проблемите на осемте най-малки областни градове в страната, които Експертен клуб за икономика и политика (ЕКИП) извежда в свой доклад "Икономическо състояние и развитие на малките областни центрове в България". В него се разглежда икономическото развитие на Смолян, Ловеч, Кърджали, Кюстендил, Разград, Монтана, Търговище и Силистра през последното десетилетие. За този период нито една от областите не се откроява със силна икономическа активност.

Според ЕКИП, за да се обърне негативната тенденция в малките областни центрове, е нужна данъчна децентрализация, обособяването на икономически зони и подобряването на местната инфраструктура.


Монтана води, Силистра е на опашката

Монтана води по показателя размер на икономиката - БВП там е 1.16 млрд. лв. през 2017 г., докато Силистра е в другия край на класацията с произведени стоки и услуги на стойност 744 млн. лв. Икономиката на Ловеч пък на практика стагнира, съдейки по данните - увеличението на БВП през последните десет години е едва 14.2%, докато в Монтана например повишението е 48.2%. Слаб ръст отчита и област Кюстендил - 15.8%. Силистра остава на дъното на списъка и по показателя БВП на човек с 6.7 хил. лв., докато лидер е Смолян с 9.7 хил. лв. на човек от населението.

Видимо изпъква Търговище с капиталовложения от общо 2 млрд. лв. и 1.5 млрд. лв. чужди инвестиции през последните десет години.



Все по-малко хора

Най-драстично се свива населението на област Ловеч - в рамките на десетилетие жителите на общината намаляват с една пета до малко над 43 хил. души към края на миналата година. Останалите областни центрове не са много по-добре - и те отчитат двуцифрен спад на населението. Изключение е Кърджали, където спадът е минимален - едва 0.1% за десет години, и се дължи основно на необичайно високи нива на новозаселващи се хора в общината от други краища на страната. Обща черта навсякъде обаче е влошаващият се естествен прираст на населението.

Трудният път до Смолян

Кюстендил е с най-гъста пътна настилка - 20.6% миналата година, докато Търговище води по качество с 14.7% първокласни пътища. Смолян пък прави впечатление с липсата на каквито и да е първокласни и железопътни връзки. Това обаче до голяма степен се обуславя от изключително неравната география на областта. Същевременно обаче липсата на добра инфраструктура ограничава икономическото развитие на Смолян и затова една от препоръките на ЕКИП е да се разгледат възможностите за подобряване на пътните връзки в района.

От друга страна, по отношение на туризма регионът е безспорен лидер. Причината е, че община Смолян се намира един от най-големите зимни курорти в страната - Пампорово. Легловата база в община Смолян е по-голяма от тази на останалите седем областни центрове, взети заедно - 4860 легла. Общината е и единствената, в която са били реализирани над 100 хил. нощувки през 2018 г., докато в останалите региони броят не надвишава 37 хил.

Финанси на червено

ЕКИП прави преглед и на финансовото състояние на общините. Към 2018 г. община Смолян има най-високите нива на общински дълг от всички разглеждани общини - над 13 млн. лв., като се забелязва растеж с над 35% от 2015 насам. Сумата може да не изглежда голяма, но се равнява на почти 500 лв. дълг на човек от региона, което е над средните нива за страната. От друга страна, рентабилността на финансите в община Кърджали е в много по-лошо състояние от другите общини. През 2018 г. например допълнително поетите задължения за разходи са 42% от средногодишните разходи в местния бюджет, докато в останалите общини нивото е под 13%, а здравословната граница според Министерството на финансите е 15%.

"Общините като цяло трябва да се стремят към данъчна децентрализация и данъчна автономност от държавата. Само така ще могат по най-добрия начин да се възползват от специфичните дадености на всеки край и конкурирайки се помежду си, да подобряват икономическите си показатели", е мнението на Георги Вулджев от ЕКИП.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Инвеститорите в сгради вече ще си връщат ДДС при изграждане на улици 1 Инвеститорите в сгради вече ще си връщат ДДС при изграждане на улици

Търговията с акции на компании с имоти няма да се облага с ДДС, реши бюджетната комисия при второ четене на данъчните закони

14 ное 2019, 1772 прочитания

Развитието на Велико Търново зависи пряко от адекватните инфраструктурни решения 2 Развитието на Велико Търново зависи пряко от адекватните инфраструктурни решения

Общините в региона се нуждаят от привличане на големи чуждестранни инвеститори, стана ясно на срещата "Капитал Градове"

14 ное 2019, 1987 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Асфалт за милиарди

Големите инфраструктурни обекти в Северна България рязко се задвижиха, но с необичайни действия от страна на държавата

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10