С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 27 сеп 2019, 12:09, 4969 прочитания

Последното пътуване на Thomas Cook

Най-старата туристическа компания в света Thomas Cook обяви фалит при световен бум в туризма

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Най-старата туристическа компания в света Thomas Cook обяви фалит при световен бум в туризма
  • Крахът идва заради огромния дълг, силната конкуренция от нискотарифните авиокомпании и онлайн платформи и лошото корпоративно управление.
  • Германската TUI става едноличен хегемон на пазара на организирани ваканции, но този бизнес е залязващ.

Част от темата

Какво следва след фалита на Thomas Cook

На Томас-Куково лято

Фалитът на гиганта отвори дупка от минус 200 хил. туристи годишно по Черноморието и остави неплатена сметка от 60 млн. лв.


Томас Кук е считан от мнозина за пионера на днешната туристическа индустрия. Когато създава компанията си преди 178 години, идеята на британеца е далеч по-дребна - да предлага пътувания с влакове на британската общност на въздържателите. Постепенно едноименната група Thomas Cook се разраства и през XXI в. вече е гигант за милиарди със стотици дестинации, собствени хотели в цял свят и едноименна авиокомпания. Краят му обаче настъпи трагично тази седмица след десетилетие на финансови проблеми, като остави стотици хиляди клиенти блокирани по света. Така тотален лидер при организираните ваканции става германската туристическа група TUI, която обаче също има своите трудности.

Краят на една ера


Успехът на Thomas Cook през годините се дължи на налагането на модела на пакетни екскурзии, които включват полет, настаняване и храна. Така клиентът купува всичко от едно място - физическия обект на компанията, а негова грижа е само да стегне багажа си. Слоганът на групата е "Don't just book it, Thomas Сook it". Моделът възпитава поколения британци в този тип пътувания, а след Втората световна война компанията дори е национализирана до 1972 г., за да се защити "важна част от британската социална система". През последните десетилетия постепенно британското дружество се разшири към други пазари, като изкупи международни оператори, стотици хотели и дори създаде собствена авиофлотилия.

За потъването няма само една причина, а на съвкупност от фактори, които накрая се оказаха перфектната буря. И далеч не отразява ситуацията в цялата туристическа индустрия, която се радва на завишен интерес. Половината от британците, които пътуват в чужбина, го правят с туристически агенции, показват данни на секторната асоциация. За тях все още е по-евтино да купят пакетна семейна почивка, отколкото да резервират всяка част отделно. Анализаторите смятат, че все още Thomas Cook и големия конкурент - TUIq могат да използват своя мащаб за договаряне на по-ниски цени при резервиране на хотелски стаи и места в самолетите.

Един от ударите идва от онлайн платформи като Еxpedia и Skyscanner, които дават възможност на пътниците да резервират отделно полети и настаняване. Друг фактор е възходът на нискотарифните компании, които отказват да продават билетите си чрез туристически агенти, което също "премести" много клиенти. Платформи като Airbnb и booking също влошиха ситуацията, предлагащи достъпно настаняване навсякъде по света. По-рано през тази година Thomas Cook обвини и несигурността около Brexit за слабите резервации. Не помогна и топлото лято през миналата година, което накара много британци да останат на Острова.

Последното пътуване на Thomas Cook

Преглед на оригинала

Автор: Капитал

Неподготвеността на Thomas Cook да се адаптира бързо към променящата се технологична среда струваше загубата на по-платежоспособни клиенти. Вместо това за нея оставаха основно по-възрастните потребители с по-малко възможности, които обслужваше през скъп канал като магазините си на скъпи локации. Всичко това водеше до натрупване на дългове, които в течение на времето ставаха все по-трудни за поддържане. Основна цел на интернет икономиката е прескачането на посредниците, които в случая са туроператорите. Например в САЩ броят на агенциите в сектора е намалял от 124 000 през 2000 г. до 79 000 през 2018 г., показват данни на Федералното бюро за трудова статистика.



И не на последно място, а може би дори водещо по негативно отражение, бяха лошите бизнес решения на мениджмънта на компанията. Thomas Cook наследи големи дългове, когато се обедини с конкурентната MyTravel Group през 2007 г. Последваха поредица от необосновани придобивания и все по-високи разходи за поддръжката на мрежата от споменатите 560 физически обекти във Великобритания. Същевременно групата се задъхва и под огромните разходи за управление на над 200 хотела и курорта с 40 000 стаи, над 110 самолета и мрежа от 21 хиляди служители в цял свят (виж инфографиката). Дълговете й достигнаха над 1.24 млрд. паунда през първото полугодие на тази година и по последни неофициални изчисления на анализатори, цитирани от BBC, са 1.7 млрд. паунда в момента.



Ликвидацията като решение

Сега съвсем естествено на прицел е мениджмънтът на Thomas Cook. Под лупа са възнагражденията на директорите в компанията, които от 2014 г. досега са получили 20 млн. паунда по формата на заплати и бонуси, но пък всичко това е ставало с одобрението на акционерите. Фокусът е най-вече върху изпълнителния директор Питър Фенкхаузър и председателя на борда Франк Майсман. Ще е изключително трудно да се докаже умисъл в техните действия. Неоспоримо е обаче, че мениджмънтът не е направил достатъчно през последните години, за да промени и преструктурира дейността на групата - преди година например е имало възможност за продажба на част от самолетите, която е щяла да намали значително дълговете. Подобна сделка така и не се случва.
В момента най-големият акционер в Thomas Cook е китайският конгломерат Fosun, собственик на
курортите Club Med и на Cirque du Soleil.

Вторият по големина дял е на турския бизнесмен Несет Кочкар, който притежава туристическата група Anex Tour.


Само допреди седмици се смяташе, че компанията ще избегне ликвидация, след като през август се съгласи на спасителна сделка. Китайският конгломерат и най-голям акционер Fosun (собственик на Club Med и на Cirque du Soleil, държащ дял от 18% в Thomas Cook), който искаше да наложи марката и модела Thomas Cook в Азия, се договори с кредиторите на фирмата да осигурят финансова инжекция в размер на 900 млн. паунда. Така той щеше да получи 75% в британския оператор, и 25% в авиокомпанията, а кредиторите - 25% в Thomas Cook и 75% в превозвача. На 20 септември обаче основни кредитори на туристическата компания заплашиха да оттеглят подкрепата си, ако групата не успее да осигури допълнителни 200 млн. паунда финансиране. Никой обаче не беше подготвен за такъв ангажимент. Призивът за помощ към британското правителство също остана нечут. Големите губещи (освен акционерите на компанията) се оказаха 600 хил. туристи, блокирани в цял свят след колапса на групата. Вторият най-голям акционер в Thomas Cook след Fosun с дял от 8% e турският бизнесмен Несет Кочкар, собственик на туристическата група Anex Tour.

Нито един от тези фактори не обяснява защо неуспехът при намирането на средства за рефинансиране на дълговете означава незабавна ликвидация. Британското законодателство позволява съживяване на дружество чрез преструктуриране на задълженията, но досега никой не говори за подобна възможност. Купувачи на части от него почти сигурно ще бъдат намерени.

Ударените поделения

Неясна е ситуацията и с подразделенията в различните страни, които поне на хартия са отделни юридически субекти и могат да продължат да оперират самостоятелно, стига да разполагат с нужните финансови средства. Проблемът е, че те споделят важна инфраструктура, ресурси и системи с компанията майка, които не могат да използват след затварянето й. Само дни след колапса на британското дружество дъщерната германска Thomas Cook GmbH подаде молба за съдебна защита от кредитори, като съобщи, че ще се преструктурира, за да може да продължи да управлява бизнеса си сама. В същото време дъщерната авиокомпания Condor (която Thomas Cook купи преди години от Lufthansa) получи спасителен мостов заем от германското правителство в размер на 380 млн. евро, за да продължи да лети. Тази помощ обаче трябва да бъде одобрена от Европейската комисия. Полското подразделение Neckermann Polska също обяви, че не може да продължи да функционира нормално и сайтът му вече е офлайн.

Финландският бизнес Tjäreborg съобщи, че подновява полетите и предлаганите ваканции. Той е част от скандинавските операции на Thomas Cook заедно с компаниите Ving, Spies, Globetrotter и Thomas Cook Airlines Scandinavia (виж инфографиката). "Всички сме независима и печеливша част от бизнеса и можем да продължим да работим с помощта на нашите банки и кредитори", обяви пред местните медии Магнус Викнер, който ръководи цялата местна дейност.



Печелившите

Засега изглежда, че най-големият печеливш от колапса на Thomas Cook е основният конкурент - германската TUI, която е фаворит за пазарния дял от 30% на Thomas Cook във Великобритания и 10% в Германия. Неслучайно след новината за фалита акциите й се повишиха с над 6%. Компанията е далеч по-малко зависима от пакетните пътувания, колкото досегашния си голям съперник. Освен това има и далеч по-малък дълг и може да разчита на диверсифицирано портфолио като круизни кораби и строежа на хотели. В същото време TUI е изправена пред същите трудности - онлайн платформите и нискотарифните превозвачи. Което се доказва и от представянето й на борсата - за последната година акциите й са се обезценили с над 32%.

Сухите факти, обаче, остават... сухи. Свидетели сме на краха на една почти 200-годишна компания, но в бизнеса нищо не остава празно, особено в период на подем - млади и по-гладни конкуренти дебнат и са готови да се възползват от всяка възможност.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

КЗК мисли като държавата: Meridiam и Strabag трябва да вземат летище София 5 КЗК мисли като държавата: Meridiam и Strabag трябва да вземат летище София

Въпреки най-ниската инвестиционна оферта на победителя аргументите на четите обжалващи кандидата не са чути

16 ное 2019, 1182 прочитания

Патриотични игри в Столичния общински съвет 1 Патриотични игри в Столичния общински съвет

Общински съветник от "Атака" се присъедини към ВМРО и така "помогна" за сформирането на групата "Патриоти за София"

15 ное 2019, 2607 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бой с пешки в новия общински съвет в София

"Демократична България" може да се окаже с ключова роля при вземането на решенията за града

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10