Летният туризъм стагнира
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Летният туризъм стагнира

Ако миналата година туристите от най-големия пазар за България - Германия, са били 398 хил. през трите силни летни месеци, сега са с 37 хил. души по-малко

Летният туризъм стагнира

Националната статистика засече драстичен спад на посетители от Германия, Румъния и Русия

8690 прочитания

Ако миналата година туристите от най-големия пазар за България - Германия, са били 398 хил. през трите силни летни месеци, сега са с 37 хил. души по-малко

© Цветелина Белутова


Броят на чужденците в България, дошли с цел почивка през трите най-силни летни месеци от годината, отчита лек спад от 0.1%, показва официалната статистика на НСИ. Числата на пръв поглед не кореспондират с напрежението в черноморските курорти, където бизнесът сигнализира за между 10 и 20% по-малко туристи от основните пазари. Преглед на разбивката на националната статистика обаче също засича двуцифрен спад през юни, юли и август именно при посещенията от Германия, Румъния и Русия.

Разочароващият летен сезон

За първите осем месеца на тази година в България са пристигнали 4.55 млн. чужденци с цел почивка, което е с 0.6% над миналогодишното ниво. Само през месеците юни, юли и август броят е 3.2 млн. души, което е с 0.1%, или 2000 души, под броя през летния сезон на миналата година.

На пръв поглед спадът е незначителен. Подробната разбивка обаче показва, че посетители от основните пазари за българския туризъм губят интерес към страната. Ако миналата година туристите от най-големия пазар за България - Германия, са били 398 хил., сега са с 37 хил. души по-малко. От Русия и Румъния миналата година са дошли общо над 668 хил. души през лятото, а тази година намаляват с една пета. Спад от 9.1% има и на туристите от Полша. Ръст има на туристите от Украйна, където увеличението е с 26% до 295 хил. души, и Гърция - с 43% до 155 хил.

Тези числа са общи за цялата страна и не правят разграничение на отделните дестинации за почивка. Официалната статистика за юни и юли обаче показва, че реализираните нощувки от чужденци и приходите от тях намаляват в курортите Албена, Дюни, Златни пясъци, "Св. Константин и Елена", Слънчев бряг.

Сляпа ли е статистиката

Данните на националната статистика за туризма от години се подлагат под съмнение от работещите в бранша и трябва да се гледат с едно наум. Така например статистическият институт изчислява, че през май в Слънчев бряг е имало 112 хотела и места за настаняване (с над 10 легла), а само в търсачката на платформата booking.com излизат над 1200 обекта в курорта, без да е ясно каква част от хотелиерите са решили да предлагат нощувки в нея.

Друг пример има в последните данни. Някои държави изпъкват със значителен ръст на посетителите. Туристите от Холандия и Белгия например се увеличават със съответно 48% и 38% през летните месеци тази година спрямо същия период на миналата. Същевременно обаче числата от юни и юли (когато също има голям растеж) показват, че реализираните нощувки от посетителите на тези две държави намаляват на годишна база. Което може да означава, че част от тези посетители минават транзит през България и на практика не носят ползи за местния туристически бранш.

Броят на чужденците в България, дошли с цел почивка през трите най-силни летни месеци от годината, отчита лек спад от 0.1%, показва официалната статистика на НСИ. Числата на пръв поглед не кореспондират с напрежението в черноморските курорти, където бизнесът сигнализира за между 10 и 20% по-малко туристи от основните пазари. Преглед на разбивката на националната статистика обаче също засича двуцифрен спад през юни, юли и август именно при посещенията от Германия, Румъния и Русия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 2
    amd33615033 avatar :-|
    amd33615033

    Да работят върху рекламата.
    Авторе, учителката ми по български все казваше, че 'обаче' е паразитна дума и сега чак разбрах защо. Попрекалявате с употребата й.

  • 3
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894

    След апокалиптичните статии за "срив", "пусти плажове" и "бойкот" от началото на сезона, сега го докарахте до "стагнация". Има развитие. Но за каква стагнация може да става дума при ръст на туристите и приходите спрямо една рекордна за страната и Европа година и променена геополитическа обстановка? И къде изгубихте българските туристи? Или когато се увеличават не ги броим за живи, а само когато "бойкотират" заради "скъпите шезлонзи" и "масово избират Гърция" (каквито фалшиви новини се пускаха по-рано)?
    Броят на туристите по Черноморието расте, приходите също, а че от определени пазари намалявали, а от други се увеличавали, това са нормални неща. Няма как всички пазари да растат, защото капацитетът на леглата е ограничен.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "xfh59608894":

    Ако мерят статистиката на база на тези регистрирани хотели (очевидно под 10% от реалната бройка), тази статистика явно не е меродавна за това има ли или няма спад.

  • 7
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894

    До коментар [#5] от "Георги Георгиев":

    И кое точно е "очевидното"? Я пробвай да резервираш през букинг.ком за произволни дати от месец май и сравни броя на категоризираните обекти с тези от статията. Елементарни сте за внушения, затова и не си дават много зор.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK