Мръсният въздух - първи сблъсък на кандидатите за кмет на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мръсният въздух - първи сблъсък на кандидатите за кмет на София

Мръсният въздух - първи сблъсък на кандидатите за кмет на София

Йорданка Фандъкова, Мая Манолова, Борис Бонев, Борислав Игнатов и Ангел Джамбазки спориха по темата след покана на AirBg

6447 прочитания

Петима от кандидатите за кметове на София се събраха вчера, за да обсъдят възможните решения за справяне с мръсния въздух в града. Йорданка Фандъкова, Мая Манолова, Борислав Игнатов, Борис Бонев и Ангел Джамбазки всъщност споделяха еднакво мнение по повечето въпроси, като всеки се бореше да докаже, че именно той ще се справи с проблемите на София по най-добрия начин. Към това Фандъкова често добавяше и какво е свършено досега по време на нейните мандати.

Всички те бяха поканени от ръководителя на гражданската организация AirBg Стефан Димитров и представиха своите възгледи по въпроса, като ги комбинираха с предизборната си програма. Проблемът със замърсяването на въздуха се допира до няколко от най-важните въпроси за бъдещето на столицата. Това са например развитието на градския транспорт, справянето с трафика (включително ограничаването на движението в центъра), създаване на зони с ниски емисии, спиране на старите автомобили, горенето на въглища за отопление, горенето на боклук и инсталирането на инсинератор за RDF.

Градският транспорт - винаги може повече

Фандъкова изтъкна как отдавна се работи за развиването на различните възможности за придвижване. "Вече има програма за ремонт на тротоари, но трябва да имаме предвид финансовите възможности за тях. Безспорен успех достигнахме с развитието на метрото, направихме 16 км трамвайни релси, приключихме със закупуването на дизелови автобуси и поръчахме електрически", заяви тя. Но не успя да отговори на въпроса на Борис Бонев от "Спаси София" дали има обяснение за все по-малкото пътници, които се возят в градския транспорт въпреки неговото подновяване.

Той има малко по-различна идея - за повече автобуси, които да свързват цяла София и които да не са на всяка цена електрически. Според него газовите съчлени автобуси са достатъчно добър вариант и са по-евтини, тоест могат да бъдат поръчани повече бройки. "Тролейбусният транспорт е загубил 20%. За нас решението е навсякъде да бъдат открити нови линии, като приоритетно бъдат изградени и тротоари", каза той.

Според Джамбазки пък има голяма необходимост от повече автобуси към кварталите Нови Искър и Панчарево. Другата цел, за която той ще се бори, е училищен транспорт за учениците от първи до седми клас. Всички кандидати обаче се обединиха около идеята годишните технически прегледи да са по-стриктни, тъй като сега са "само една формалност". Една от идеите за справянето с димящите автомобили е на Борислав Игнатов от "Демократична България", който заяви, че трябва да бъдат извършвани физически проверки на място заедно с КАТ. А Бонев напомни, че Столична община е подарила на пътната полиция девет газ анализатора още преди девет години, но досега не са спирани автомобили с тяхна помощ.

Ще има ли нискоемисионни зони?

Единствено кандидатът на ВМРО заяви категорично, че няма да предприема мерки за ограничаване на трафика в определени зони. Фандъкова напомни само стореното досега - въведените синя и зелена зона по време на нейното управление, като добави, че все още са ефективни. Бонев също залага на платеното паркиране, като предлага обособяването на зона за нискоемисионни автомобили, след като се направи анализ как тя да бъде прилагана и контролирана, като един от възможните начини е с т. нар. ековинетка. Тук се включи и независимият кандидат, подкрепен от БСП - Мая Манолова, която е на мнение, че нискоемисионните зони биха могли да се въведат, ако гражданите имат такова желание, и затова ще се допита до тях с референдум. Тогава Бонев отбеляза, че това е работа на експертите.

В програмата на Борислав Игнатов рестрикциите за навлизането на автомобили в определени зони е предвидено да стават поетапно.

Двете дами на кметските избори - Йорданка Фандъкова и Мая Манолова, дадоха своите идеи за извеждането на трафика от центъра. Според сегашния кмет за това помага работещата система за контрол на трафика, развитието на Южната дъга и вътрешния ринг, както и построяването на кръстовища на две нива. Фандъкова се похвали и с плана за зеления ринг, който беше задействан преди около две седмици, но реално няма изгледи скоро да бъде осъществен.

Мая Манолова пък припомни за оскъпяването на системата за електронно таксуване в градския транспорт, която ще надхвърли 88 млн. лв., като заяви, че ще постави на преден план въпроса за изразходването на средствата. Според нея извеждането на трафика ще става чрез рингови трасета и градската железница с интегрирани спирки, както и изграждането на буферни паркинги. Но за това също не е ясно откъде ще се намери финансиране.

Сблъсъкът за RDF

Манолова беше остра и когато стана дума за сметопочистването на столицата и горенето на RDF отпадъци. Тя обвини Йорданка Фандъкова в това, че "системата за управление на отпадъци е сбъркана". "RDF се загробва. Проверила съм и смея да твърдя, че за миналата година 110 хил тона RDF е загробен в Долни Богров, 150 до 170 хил. тона се произвеждат от сегашния завод, една част се изгаря в циментови заводи, а другата се транспортира до сметището в Долни Богров", заяви тя.

Само Фандъкова защити плановете за изграждане на инсинератор, който да изгаря RDF на площадката на "Топлофикация София". За него се говори от много години, но има екологични спорове. Тя се аргументира с това, че Европейската комисия е оценила, че проектът отговаря на всички норми и е съвсем безопасен.

Всички кандидати дадоха обещание, че ще се борят за нулеви отпадъци през следващия мандат.

Другия проблем, който дискутираха кандидатите за кметския стол, беше за горенето на въглища и неизсъхнали дърва за отопление, които са най-големият замърсител с фини прахови частици в града. Според повечето кандидати доверието в "Топлофикация София" трябва да бъде върнато, но нито един от тях не спомена, че дружеството се ръководи от близки до Христо Ковачки хора, а електроенергията, която то произвежда, се купува на минимална цена и се препродава от свързания също с Ковачки търговец на ток "Гранд енерджи дистрибюшън".

Петима от кандидатите за кметове на София се събраха вчера, за да обсъдят възможните решения за справяне с мръсния въздух в града. Йорданка Фандъкова, Мая Манолова, Борислав Игнатов, Борис Бонев и Ангел Джамбазки всъщност споделяха еднакво мнение по повечето въпроси, като всеки се бореше да докаже, че именно той ще се справи с проблемите на София по най-добрия начин. Към това Фандъкова често добавяше и какво е свършено досега по време на нейните мандати.

Всички те бяха поканени от ръководителя на гражданската организация AirBg Стефан Димитров и представиха своите възгледи по въпроса, като ги комбинираха с предизборната си програма. Проблемът със замърсяването на въздуха се допира до няколко от най-важните въпроси за бъдещето на столицата. Това са например развитието на градския транспорт, справянето с трафика (включително ограничаването на движението в центъра), създаване на зони с ниски емисии, спиране на старите автомобили, горенето на въглища за отопление, горенето на боклук и инсталирането на инсинератор за RDF.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Проблемът с мръсния въздух няма как да бъде решен само на общинско ниво. Тук трябва и държавата да се намеси. Нужни са 3 неща:

    (1) акциз върху въглищата

    (2) субсидия за ток - напр. да премахнат ДДС върху тока за битови потребители през зимните месеци.

    (3) програма за безплатна замяна на нафтова печка с електрическа или с климатик

    Общината евентуално може да организира (3). Останалото следва да се реализира на национално ниво.

    Ако и 3-те неща бъдат реализирани - до максимум 2 години домакинствата ще престанат да бъдат източник на ФПЧ.

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Един от недостатъците на Софийското метро е, че интервалът между влаковете е доста голям - стига до 8-9 минути. Така ако сменяш линия спокойно може да се получат почти 20 минути чакане. И заедно с вървенето от перон до перон стават почти половин час.

    Това е много.

    Един от основните аргументи на метрото е бързината. Ако бързаш и очакваш да загубиш близо половин час в чакане и прехвърляне просто ще се качиш на такси.

    В големите градове на Запад интервалът е много по-къс - напр. в Лондон е 2-3 минути през основната част от деня.

    Не знам каква е причината в София интервалът да е толкова голям. Предполагам няма достатъчно влакове.

    Според мен е смислено интервалът да бъде сведен до макс. 5 минути през основната част от деня.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Как може Игнатов да си замълчи за Ковачки? Ако ДБ отсега се готвят да са безгласни букви, будните им избиратели просто ще ги игнорираме оттук нататък.

  • 6
    radost.petrova avatar :-|
    radost.petrova

    Борис Бонев от Спаси София даде много добър пример от Полша - контрол върху материалите изгаряни в домакинствата да става с дронове мониториращи пушещи комини. В комбинация с адекватно законодателство, такава мярка работи чудесно.
    Много добро цялостно представяне, уверено присъствие и конкретика в отговорите на Бонев.
    #БорисезаСофия

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#5] от "Георги Георгиев":

    Ако има някоя политическа сила, която да се занимава с подвизите на Ковачки в Топлофикация и цяла България, то това е Демократична България. Другите партии бягат по темата като хлебарки на светната лампа.

  • 8
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#5] от "Георги Георгиев":
    Обещанията са едно, а реалностите съвсем друго. Включително и темата Ковачки.
    Единствено Фандъкова е 100% наясно, какво може да се обещае и после да се изпълни, ако не изцяло, то поне в по-голямата си част. Всички останали са просто безотговорни в обещанията и ангажиментите, които се опитват да поемат. И това е така освен всичко друго и защото самите те не очакват някой да им търси сметка след изборите.

  • 9
    ahj21578679 avatar :-|
    ahj21578679


    До коментар [#] от "
    radost.petrova
    ":

    Радост, няма логика ТЕЦ-ове, циментови заводи и разни общини да внасят и да горят хиляди тонове промишлени и битови отпадъци, а държавато да се съсредоточава в моя комин. Освен това няма законово ограничение да горя и трупове. Не се прехласвайте по предизборни дебати. Пилотната програма по темата нагербаджийския СОС е да се заменят печките на въглищо с печки на ...пелети. И това за след години.

  • 10
    tonystoy avatar :-|
    Васил Гешев

    Как пък всички мрънкат и заекват бре?!
    Възрастни хора...
    Бонев от Спаси София беше най-адекватвн от всички. Конкретни отговори и решения.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK