С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 29 сеп 2019, 15:13, 4440 прочитания

Мръсният въздух - първи сблъсък на кандидатите за кмет на София

Йорданка Фандъкова, Мая Манолова, Борис Бонев, Борислав Игнатов и Ангел Джамбазки спориха по темата след покана на AirBg

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Петима от кандидатите за кметове на София се събраха вчера, за да обсъдят възможните решения за справяне с мръсния въздух в града. Йорданка Фандъкова, Мая Манолова, Борислав Игнатов, Борис Бонев и Ангел Джамбазки всъщност споделяха еднакво мнение по повечето въпроси, като всеки се бореше да докаже, че именно той ще се справи с проблемите на София по най-добрия начин. Към това Фандъкова често добавяше и какво е свършено досега по време на нейните мандати.

Всички те бяха поканени от ръководителя на гражданската организация AirBg Стефан Димитров и представиха своите възгледи по въпроса, като ги комбинираха с предизборната си програма. Проблемът със замърсяването на въздуха се допира до няколко от най-важните въпроси за бъдещето на столицата. Това са например развитието на градския транспорт, справянето с трафика (включително ограничаването на движението в центъра), създаване на зони с ниски емисии, спиране на старите автомобили, горенето на въглища за отопление, горенето на боклук и инсталирането на инсинератор за RDF.


Градският транспорт - винаги може повече

Фандъкова изтъкна как отдавна се работи за развиването на различните възможности за придвижване. "Вече има програма за ремонт на тротоари, но трябва да имаме предвид финансовите възможности за тях. Безспорен успех достигнахме с развитието на метрото, направихме 16 км трамвайни релси, приключихме със закупуването на дизелови автобуси и поръчахме електрически", заяви тя. Но не успя да отговори на въпроса на Борис Бонев от "Спаси София" дали има обяснение за все по-малкото пътници, които се возят в градския транспорт въпреки неговото подновяване.

Той има малко по-различна идея - за повече автобуси, които да свързват цяла София и които да не са на всяка цена електрически. Според него газовите съчлени автобуси са достатъчно добър вариант и са по-евтини, тоест могат да бъдат поръчани повече бройки. "Тролейбусният транспорт е загубил 20%. За нас решението е навсякъде да бъдат открити нови линии, като приоритетно бъдат изградени и тротоари", каза той.




Според Джамбазки пък има голяма необходимост от повече автобуси към кварталите Нови Искър и Панчарево. Другата цел, за която той ще се бори, е училищен транспорт за учениците от първи до седми клас. Всички кандидати обаче се обединиха около идеята годишните технически прегледи да са по-стриктни, тъй като сега са "само една формалност". Една от идеите за справянето с димящите автомобили е на Борислав Игнатов от "Демократична България", който заяви, че трябва да бъдат извършвани физически проверки на място заедно с КАТ. А Бонев напомни, че Столична община е подарила на пътната полиция девет газ анализатора още преди девет години, но досега не са спирани автомобили с тяхна помощ.

Ще има ли нискоемисионни зони?

Единствено кандидатът на ВМРО заяви категорично, че няма да предприема мерки за ограничаване на трафика в определени зони. Фандъкова напомни само стореното досега - въведените синя и зелена зона по време на нейното управление, като добави, че все още са ефективни. Бонев също залага на платеното паркиране, като предлага обособяването на зона за нискоемисионни автомобили, след като се направи анализ как тя да бъде прилагана и контролирана, като един от възможните начини е с т. нар. ековинетка. Тук се включи и независимият кандидат, подкрепен от БСП - Мая Манолова, която е на мнение, че нискоемисионните зони биха могли да се въведат, ако гражданите имат такова желание, и затова ще се допита до тях с референдум. Тогава Бонев отбеляза, че това е работа на експертите.

В програмата на Борислав Игнатов рестрикциите за навлизането на автомобили в определени зони е предвидено да стават поетапно.

Двете дами на кметските избори - Йорданка Фандъкова и Мая Манолова, дадоха своите идеи за извеждането на трафика от центъра. Според сегашния кмет за това помага работещата система за контрол на трафика, развитието на Южната дъга и вътрешния ринг, както и построяването на кръстовища на две нива. Фандъкова се похвали и с плана за зеления ринг, който беше задействан преди около две седмици, но реално няма изгледи скоро да бъде осъществен.

Мая Манолова пък припомни за оскъпяването на системата за електронно таксуване в градския транспорт, която ще надхвърли 88 млн. лв., като заяви, че ще постави на преден план въпроса за изразходването на средствата. Според нея извеждането на трафика ще става чрез рингови трасета и градската железница с интегрирани спирки, както и изграждането на буферни паркинги. Но за това също не е ясно откъде ще се намери финансиране.


Сблъсъкът за RDF

Манолова беше остра и когато стана дума за сметопочистването на столицата и горенето на RDF отпадъци. Тя обвини Йорданка Фандъкова в това, че "системата за управление на отпадъци е сбъркана". "RDF се загробва. Проверила съм и смея да твърдя, че за миналата година 110 хил тона RDF е загробен в Долни Богров, 150 до 170 хил. тона се произвеждат от сегашния завод, една част се изгаря в циментови заводи, а другата се транспортира до сметището в Долни Богров", заяви тя.

Само Фандъкова защити плановете за изграждане на инсинератор, който да изгаря RDF на площадката на "Топлофикация София". За него се говори от много години, но има екологични спорове. Тя се аргументира с това, че Европейската комисия е оценила, че проектът отговаря на всички норми и е съвсем безопасен.
Всички кандидати дадоха обещание, че ще се борят за нулеви отпадъци през следващия мандат.

Другия проблем, който дискутираха кандидатите за кметския стол, беше за горенето на въглища и неизсъхнали дърва за отопление, които са най-големият замърсител с фини прахови частици в града. Според повечето кандидати доверието в "Топлофикация София" трябва да бъде върнато, но нито един от тях не спомена, че дружеството се ръководи от близки до Христо Ковачки хора, а електроенергията, която то произвежда, се купува на минимална цена и се препродава от свързания също с Ковачки търговец на ток "Гранд енерджи дистрибюшън".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ЕК предлага да падне мониторингът за България, арести в Несебър преди местния вот Вечерни новини: ЕК предлага да падне мониторингът за България, арести в Несебър преди местния вот

И още: Хърватия ще получи покана за Шенген; Увеличават се държавните разходи за здраве и пенсии

22 окт 2019, 1197 прочитания

Дни преди изборите кметът на Несебър може да бъде арестуван Дни преди изборите кметът на Несебър може да бъде арестуван

Специализираната прокуратура иска още четири задържания на участници в местния вот в града. Акцията може да помогне на конкурентите от ГЕРБ и партията на Диневи

22 окт 2019, 1247 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Уикенд новини: СЕМ поиска оставката на шефа на БНР; Берлин купува 6000 жилища, за да спре ръста на наемите

И още: САЩ обмислят да блокират американските инвестиции в Китай; държавата отново ще изкупува частни гори

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10