Индустриалният бум в Пловдив изисква все повече инвестиции в инфраструктура
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Индустриалният бум в Пловдив изисква все повече инвестиции в инфраструктура

От ляво надясно: Пламен Панчев, изпълнителен директор на "Тракия икономическа зона"; Надя Данкинова, представител на "Фонд за устойчиви градове" и изпълнителен директор на фонд ФЛАГ; Стефан Стоянов, зам.-кмет на Пловдив; Здравко Димитров, областен управител; Красен Кръстев, управител на "Мекалит България"; Георги Стоев, управител на "Тракия тех"

Индустриалният бум в Пловдив изисква все повече инвестиции в инфраструктура

Отварянето на трудовия пазар е ключово за бъдещия икономически растеж, стана ясно на срещата "Капитал Градове"

Мария Иванова
4558 прочитания

От ляво надясно: Пламен Панчев, изпълнителен директор на "Тракия икономическа зона"; Надя Данкинова, представител на "Фонд за устойчиви градове" и изпълнителен директор на фонд ФЛАГ; Стефан Стоянов, зам.-кмет на Пловдив; Здравко Димитров, областен управител; Красен Кръстев, управител на "Мекалит България"; Георги Стоев, управител на "Тракия тех"


Необходима е целенасочена държавна политика за отваряне на трудовия пазар за внос на работници от страни извън Европейския съюз, за да се гарантира продължаването на икономическия растеж и привличането на големи международни инвеститори в производства с висока добавена стойност. Това е един от основните призиви на бизнеса, очертан по време на годишната дискусия "Среща на бизнеса в Пловдив и региона" на "Капитал Градове".

"В момента индустрията продължава да има растеж благодарение на преквалифицирането на работници от други, по-неперспективни сектори, но нито тя, нито икономиката могат да продължат да се развиват с наличните човешки ресурси", смята Красен Кръстев, управител на компанията за производство на детайли за бяла техника и за автомобилната индустрия "Мекалит България". По думите му поддържането на темп на растеж на възнагражденията е важно и трябва да продължи, за да се повиши жизненият стандарт и да се спре нетната миграция на работна ръка извън страната, но това трябва да се случва паралелно с развитието на индустриалната база. Това от своя страна минава през привличането с целенасочена политика на правителството на достатъчно големи инвестиции на зелено от т.нар. ОЕМ (производители на оригинално оборудване), които да гарантират пазари и за по-малките компании и по този начин да им позволят да запазят и темповете на растеж на доходите. "В момента вакуумът на работна ръка прави така, че растежът на възнагражденията изпреварва два пъти растежа на производителността на труда", отбеляза още Кръстев.

Инфраструктурни предизвикателства

Същевременно бързото икономическо развитие на Пловдив и превръщането на региона в привлекателна инвестиционна дестинация изправят града пред все по-належаща необходимост да отговори с адекватни инфраструктурни решения. А действия са необходими както по отношение на оптимизирането на трафика, така и по линия на подобряване на качеството на живот и градската среда, коментираха участниците в дискусията.

"Последните две години според НСИ Пловдив е най-бързо растящият град в страната", посочи заместник-кметът на общината Стефан Стоянов. По думите му през 2018 г. броят на хората, които са се заселили в града, е бил с 2400 повече спрямо година по-рано. За сравнение, числото за София е било 3600 души, но разликата в размерите на двата града е четири пъти, изтъкна той. При това близо 90% от тях са в активна възраст (25 - 54 г.), т.е. това са хора, които идват да работят тук, посочи Стоянов. Любопитен момент е и това, че за разлика от други растящи областни градове, където миграцията е главно от съседни области, при Пловдив през последните 1-2 години се наблюдава подчертан интерес от страна на хора, които идват или се завръщат в града от София или от чужбина, отбеляза икономистът Георги Стоев, който сега е управител на платформата "Тракия тех".

Индустриалният бум води със себе си и необходимостта от подобряване на инфраструктурата в града, така че да се отговори на очакванията на бизнеса, отчитат представителите на местната власт, като обръщат внимание и на свързаните с това рискове. "Както знаете, Пловдив е община, която е от табела до табела – това създава проблеми. Пловдив има възможност да се презастрои, което не трябва да се допуска", коментира областният управител Здравко Димитров. Той очерта няколко инфраструктурни проекта, по които вече се работи или предстои да започне работа в скоро време и които биха подпомогнали бизнеса или облекчили трафика в града – сред тях са кръговото кръстовище на "Голямоконарско шосе", което ще свърже индустриалната зона в Радиново с магистрала "Тракия", изграждането на кръгово кръстовище и локални платна на силно натовареното "Асеновградско шосе" и свързването му с пътен възел "Скобелева майка".

"Всъщност Пловдив няма завършен външен ринг и всички МПС, които идват от Асеновград и искат да отидат до магистралата, предпочитат да минат през града – защото околовръстното на югозапад също е тясно, там също се препроектира", отбеляза Димитров. За облекчаването на трафика вътре в града според него е нужно да се мисли в посока изграждане на кръстовища на две нива (например при Водната палата, Сточна гара, Аграрния университет), превръщане на бул. "Марица" в скоростна отсечка и завършване на бул. "Северен".

И по-добра градска среда

Друга посока, в която трябва да се работи целенасочено, е допълнителното подобряване на градската среда, смятат участниците в дискусията. "Освен демографската картина и цената на труда и на земята много, много важна тема за всеки инвеститор е и качеството на живот", отбеляза Георги Стоев.

В тази посока от общината например вече отчитат натиск върху някои публични услуги, сред които и образователната инфраструктура. "Вече имаме проблем с детските градини от тази година, със сигурност до две години ще имаме проблем и с училищата – затова вече говорим за усилено инвестиране в нови социални услуги", обяви зам.-кметът Стефан Стоянов. Той посочи, че през тази година в областта са били открити 17 нови паралелки за дуално обучение, зад които стоят над 40 компании от региона.

В осигуряването на средства за подобряването на градската среда и качеството на живот местните власти и бизнесът могат да разчитат и на финансиране от т.нар. фондове за градско развитие. "За да дойде индустрията, все повече е важно каква е средата – ето защо финансираме абсолютно целенасочено спортна инфраструктура, културна инфраструктура и зони за релакс и развлечения", посочи изпълнителният директор на фонд ФЛАГ и на единия от двата фонда за градско развитие Надя Данкинова. Тя съобщи, че по тази линия градовете в Южна България могат да се възползват от общо 300 млн. лв. до 2023 г., като за първата година вече са договорени проекти за около 60 млн. лв. Освен това фондът преговаря с Европейската инвестиционна банка и Фонда на фондовете за създаването на нова инвестиционна платформа, която да покрие проектите, които досега не попадат в обхвата на допустимите за финансиране населени места и дейности.

Местни шампиони

На събитието бяха връчени и награди на две от най-динамичните малки и средни компании в региона – пловдивският търговец на индустриални лепила "Агроден" и смолянското бутилиращо предприятие ТПК "Михалково".

Необходима е целенасочена държавна политика за отваряне на трудовия пазар за внос на работници от страни извън Европейския съюз, за да се гарантира продължаването на икономическия растеж и привличането на големи международни инвеститори в производства с висока добавена стойност. Това е един от основните призиви на бизнеса, очертан по време на годишната дискусия "Среща на бизнеса в Пловдив и региона" на "Капитал Градове".

"В момента индустрията продължава да има растеж благодарение на преквалифицирането на работници от други, по-неперспективни сектори, но нито тя, нито икономиката могат да продължат да се развиват с наличните човешки ресурси", смята Красен Кръстев, управител на компанията за производство на детайли за бяла техника и за автомобилната индустрия "Мекалит България". По думите му поддържането на темп на растеж на възнагражденията е важно и трябва да продължи, за да се повиши жизненият стандарт и да се спре нетната миграция на работна ръка извън страната, но това трябва да се случва паралелно с развитието на индустриалната база. Това от своя страна минава през привличането с целенасочена политика на правителството на достатъчно големи инвестиции на зелено от т.нар. ОЕМ (производители на оригинално оборудване), които да гарантират пазари и за по-малките компании и по този начин да им позволят да запазят и темповете на растеж на доходите. "В момента вакуумът на работна ръка прави така, че растежът на възнагражденията изпреварва два пъти растежа на производителността на труда", отбеляза още Кръстев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ако в България имахме достатъчно кадри, събрани от чужбина - инвестициите щяха да растат изпреварващо и това щеше да си личи. По време на най-голямото дъно и безработица от 12%, заплатите пак си растяха.

    Така или иначе няма такава огромна вълна хора, мечтаещи да работят тук. Защо да им пречим?

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Освен това, Пловдив спешно трябва да си помисли за метро, защото икономическият растеж бързо ще ги постави в ситуацията на София.

  • 3
    aussie avatar :-|
    aussie

    ОЕМ производителя вече го изпуснахме, отлетя за Турция. Сега чакаме следващия нераклия :)

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Заплатите в Украйна и в Молдова са достатъчно ниски, за да привличаме хора от там. Защо продължаваме да него правим?! Тези хора ще се адаптират много лесно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK