С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 1 окт 2019, 17:32, 7406 прочитания

Ново платно на "Струма" през Кресна ще има най-рано 2025 г.

Засега е сигурно еврофинансиране от 500 млн. лв., останалите над 700 млн. лв. може да са от българския бюджет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сигурно е: магистрала "Струма" няма да мине през Кресненското дефиле преди 2025 г., а над половината от сметката може да се плати от българския данъкоплатец.

Това става ясно от искането на България до Европейската комисия (ЕК). На 9 август Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е подала апликационната форма, в която кандидатства за 267.6 млн. евро, или 523 млн. лв., по оперативна програма "Транспорт". "Капитал" видя документа, като Министерството на транспорта и пътната агенция потвърдиха, че това е реалната сума. Срокът, в който ЕК трябва да отговори на апликационната форма, е три месеца.


Два дни преди АПИ да подаде формата, на 7 август, Министерският съвет (МС) взе решение и "пое ангажимент" да отпусне до 741 млн. лв. за "Струма". България кандидатства само за част от парите по оперативната програма, тъй като до края на 2023 г. ще може да се завърши само част от лот 3.2. Това е срокът, в който трябва да бъдат завършени проектите в настоящия програмен период 2014-2020 г. Със своето решение МС пое ангажимент, че ще плати от държавния бюджет дострояването на "Струма", ако няма еврофинансиране занапред.

Общата стойност на двете поръчки за проектиране и строителство на източното платно в посока София, които в момента са в ход, е над 1.05 млрд. лв. с ДДС, като това не включва други разходи като отчуждения, строителен надзор и т.н. Сумата от над милиард обаче вероятно поне леко ще се понижи, тъй като цената е критерий в търга, съответно строителните компании ще подадат оферти с по-ниски стойности, за да се състезават.

Цялата отсечка между Крупник и Кресна, включително и реконструкцията на път Е-79, който правителството иска да ползва в посока София, трябва да е готова до края на 2025 г., твърди Министерството на транспорта в отговори до "Капитал".



Откъде ще дойдат останалите пари

От АПИ уточниха, че финансовият ангажимент, който МС пое през август, е съответно за 661 млн. лв. за довършване на работи по пътя, който ще се строи на изток от дефилето, след 2023 г., както и още 80 млн. лв. за реконструкцията на съществуващия път Е-79.

Така държавата подсигурявала бъдещето на "Струма". Все още не е ясно дали през следващия програмен период ЕК ще осигури финансиране. "Към настоящия момент все още няма приети официални документи от ЕК, с които да се регламентира начинът за кандидатстване за следващия програмен период 2021-2027 г. Намеренията са през следващия програмен период да се кандидатства за европейско финансиране за останалата част от стойността за завършване на лот 3.2 от АМ "Струма", отговориха от АПИ на въпросите на "Капитал".

Същевременно още не е ясно какви преговори са водени за цялото финансиране на останалата част от магистралата за 1 млрд. лв. и дали България няма да се наложи да връща европейски средства, които са инвестирани досега. Причината: тя няма да е готова до 2023 г. Вече е сигурно, че този срок няма да се спази, но не е ясно дали ЕК и България са се договорили да се раздели финансирането и последната част от "Струма" все пак да премине към следващия период.

Защо се забавихме

Проектирането и строителството на трасе в посока Кулата, което се намира източно от дефилето, е разделено в две обществени поръчки. Те бяха обявени съответно на 30 и 31 август 2018 г. Офертите бяха отворени през февруари 2019 г. В петък ще се отварят ценови оферти в единия търг. "По план работата на комисиите трябва да приключи в следващите месеци и до края на 2019 г. да бъдат подписани договорите за проектиране и строителство и за консултантски услуги", съобщиха от пътната агенция за "Капитал".

АПИ казаха, че няма връзка между забавянето в прегледа на офертите по двете обществени поръчки с кандидатстването и преговорите за финансиране на проекта. Въпреки това работата по офертите продължава доста дълго. За сравнение, оценителните комисии в агенцията избраха изпълнители на търгове за северната част на път Е-79 при Видин в рамките на по-малко от три месеца. Там става дума за по-малко кандидати и по-лесно строителство, но все пак разликата е огромна.

Трябва ли цялото движение да е извън дефилето

В момента планът е съществуващият път Е-79 да е частта от магистралата, която се ползва в посока Кулата. Той минава през Кресненското дефиле, където се нанасят сериозни вреди на биоразнообразието, стана ясно от изследване на учени през лятото.

Според природозащитната коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" "Струма" трябва да бъде изнесена на изток - където предстои да се строи само едното платно, посока София.


"Безспорно е, че пътят Е-79 представлява най-съществения натиск за тези "Натура 2000" зони, тъй като интензивният трафик причинява висока смъртност за европейските защитените видове и влошава състоянието на "Натура 2000" зоните. В допълнение, от съществена важност е изграждането на лот 3.2 на автомагистрала "Струма" да избегне всякакво бъдещо увреждане или сътресения на защитените хабитати и видове", пише в свое писмо до коалицията Кармену Вела, евромисар по околната среда. То е отговор на допълненията на жалбите на природозащитниците. Според екоорганизациите има реален риск от наказателна процедура срещу България, ако не се предвидят сериозни мерки за опазването на местностите в "Натура 2000", в които попада и пътят Е-79.

ЕК няколко пъти вече предупреждава България, че не е определила териториите по "Натура 2000" и какви мерки предвижда за тях.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Инвеститорите в сгради вече ще си връщат ДДС при изграждане на улици 1 Инвеститорите в сгради вече ще си връщат ДДС при изграждане на улици

Търговията с акции на компании с имоти няма да се облага с ДДС, реши бюджетната комисия при второ четене на данъчните закони

14 ное 2019, 1783 прочитания

Развитието на Велико Търново зависи пряко от адекватните инфраструктурни решения 2 Развитието на Велико Търново зависи пряко от адекватните инфраструктурни решения

Общините в региона се нуждаят от привличане на големи чуждестранни инвеститори, стана ясно на срещата "Капитал Градове"

14 ное 2019, 1990 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Правителството отпусна извънредно 51 млн. лв. за неуточнени пътни проекти

Кабинетът дава 45 млн. лв. за ремонти и 5.5 млн. лв. за отчуждения по трасето на обходния път на Бургас

Още от Капитал
Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10