Правителството отпусна извънредно 51 млн. лв. за неуточнени пътни проекти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството отпусна извънредно 51 млн. лв. за неуточнени пътни проекти

Правителството отпусна извънредно 51 млн. лв. за неуточнени пътни проекти

Кабинетът дава 45 млн. лв. за ремонти и 5.5 млн. лв. за отчуждения по трасето на обходния път на Бургас

Мила Чернева
3566 прочитания

© Надежда Чипева


Нови близо 51 млн. лв. отиват в бюджета на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), а оттам - в пътната агенция. Това реши Министерският съвет на заседанието си на 2 октомври.

От цялата сума около 45 млн. лв. ще се инвестират в пътни ремонти. Те са допълнителен разход и се възлагат на компаниите, избрани да поддържат републиканската пътна мрежа. Точно за това проектите са с неизвестни параметри.

Преди година по същата схема кабинетът отпусна 150 млн. лв. по същия начин, като някои от пътищата сега се повтарят (например Карнобат - Бургас), но е възможно да става дума за ремонти на други отсечки от тях.

През 2015 г. така бяха дадени 100 млн. лв. за ремонт на магистралите "Тракия" и "Хемус", a през април 2016 г. - други 100 млн. лв. от бюджета за пътни ремонти в Северна и Северозападна България, както и за рехабилитация на няколко тунела и виадукта на "Хемус", два участъка от магистралата до Бургас и Аспаруховия мост.

Какво ще се ремонтира

В съобщението на правителството са изброени отсечки само от няколко направления:

  • Монтана - Лом
  • Пазарджик - Пловдив
  • Велинград - Сърница
  • Сливен - Стара Загора
  • Добрич - Албена
  • Карнобат - Бургас

"Капитал" отправи запитване към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за кои точно отсечки са предназначени въпросните 45 млн. лв., каква дължина и стойност имат те.

"Пълният списък на обектите, които ще се обезпечат с осигурените от Министерския съвет средства ще бъде публикуван при обнародването на постановлението в Държавен вестник", уточниха от АПИ.

Вeроятно всички тези ремонти вече са в изпълнение, тъй като МРРБ трябва да изхарчи парите до края на годината, т.е. да ги плати на строителните фирми. Ако това не се случи, министерството трябва да ги върне в бюджета. От АПИ обясниха за "Капитал", че изпълнението на някои проекти предстои да започнат.

Проблемът с тези средства е, че не се харчат прозрачно. Парите се дават на избраните поддържащи фирми, като търговете, които те печелят, са с прогнозна стойност от около 10 млн. лв. за четири години, но в рамките на договорите те получават и десетки милиони. допълнително за ремонтите на участъци.

Още 5.5 млн. лв. за отчуждения

През май месец започна процедура по отчуждаване на терени за обходния път на Бургас в посока Варна. Днес Министерският съвет отпусна и 5.5 млн. лв. за изплащането на обезщетенията на собственици на отчуждени имоти, които попадат в сервитута на обекта.

Според публикация в dariknews.bg от 2016 г. Националния експертен съвет по устройство на територията и регионалната политика на Министерството на регионалното развитие и благоустройството е одобрил проекта за обходния път още тогава. Идеята е да се изведе трафикът от магистрала "Тракия" в посока Слънчев бряг и Несебър извън града. Обходът ще е четирилентов път, свързващ пътищата София - Бургас и Бургас - Варна, изнесен в територията, разположена северно от бургаския комплекс "Изгрев".

Има и европейски пари

Отделно по оперативна програма "Региони в растеж" има договорени близо 395 млн. лв. за ремонт на пътната инфраструктура. Справка в системата за контрол на еврофондовете ИСУН сочи, че досега на България са изплатени близо 260 млн. лв. за пътни ремонти, т.е. са усвоени близо 70% от договорените средства по тази приоритетна ос.

До края на годината трябва да приключат 14 ремонта. Най-скъпите от тях са работите по близо 40 км от пътя Стара Загора - Раднево за 27.4 млн. лв., както и разширението на 10 км от пътя Пловдив - Асеновград за 23.8 млн. лв.

Нови близо 51 млн. лв. отиват в бюджета на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), а оттам - в пътната агенция. Това реши Министерският съвет на заседанието си на 2 октомври.

От цялата сума около 45 млн. лв. ще се инвестират в пътни ремонти. Те са допълнителен разход и се възлагат на компаниите, избрани да поддържат републиканската пътна мрежа. Точно за това проектите са с неизвестни параметри.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK