Правителството отпусна извънредно 51 млн. лв. за неуточнени пътни проекти

Правителството отпусна извънредно 51 млн. лв. за неуточнени пътни проекти

Кабинетът дава 45 млн. лв. за ремонти и 5.5 млн. лв. за отчуждения по трасето на обходния път на Бургас

Мила Чернева
4143 прочитания

© Надежда Чипева


Нови близо 51 млн. лв. отиват в бюджета на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), а оттам - в пътната агенция. Това реши Министерският съвет на заседанието си на 2 октомври.

От цялата сума около 45 млн. лв. ще се инвестират в пътни ремонти. Те са допълнителен разход и се възлагат на компаниите, избрани да поддържат републиканската пътна мрежа. Точно за това проектите са с неизвестни параметри.

Преди година по същата схема кабинетът отпусна 150 млн. лв. по същия начин, като някои от пътищата сега се повтарят (например Карнобат - Бургас), но е възможно да става дума за ремонти на други отсечки от тях.

През 2015 г. така бяха дадени 100 млн. лв. за ремонт на магистралите "Тракия" и "Хемус", a през април 2016 г. - други 100 млн. лв. от бюджета за пътни ремонти в Северна и Северозападна България, както и за рехабилитация на няколко тунела и виадукта на "Хемус", два участъка от магистралата до Бургас и Аспаруховия мост.

Какво ще се ремонтира

В съобщението на правителството са изброени отсечки само от няколко направления:

  • Монтана - Лом
  • Пазарджик - Пловдив
  • Велинград - Сърница
  • Сливен - Стара Загора
  • Добрич - Албена
  • Карнобат - Бургас

"Капитал" отправи запитване към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за кои точно отсечки са предназначени въпросните 45 млн. лв., каква дължина и стойност имат те.

"Пълният списък на обектите, които ще се обезпечат с осигурените от Министерския съвет средства ще бъде публикуван при обнародването на постановлението в Държавен вестник", уточниха от АПИ.

Вeроятно всички тези ремонти вече са в изпълнение, тъй като МРРБ трябва да изхарчи парите до края на годината, т.е. да ги плати на строителните фирми. Ако това не се случи, министерството трябва да ги върне в бюджета. От АПИ обясниха за "Капитал", че изпълнението на някои проекти предстои да започнат.

Проблемът с тези средства е, че не се харчат прозрачно. Парите се дават на избраните поддържащи фирми, като търговете, които те печелят, са с прогнозна стойност от около 10 млн. лв. за четири години, но в рамките на договорите те получават и десетки милиони. допълнително за ремонтите на участъци.

Още 5.5 млн. лв. за отчуждения

През май месец започна процедура по отчуждаване на терени за обходния път на Бургас в посока Варна. Днес Министерският съвет отпусна и 5.5 млн. лв. за изплащането на обезщетенията на собственици на отчуждени имоти, които попадат в сервитута на обекта.

Според публикация в dariknews.bg от 2016 г. Националния експертен съвет по устройство на територията и регионалната политика на Министерството на регионалното развитие и благоустройството е одобрил проекта за обходния път още тогава. Идеята е да се изведе трафикът от магистрала "Тракия" в посока Слънчев бряг и Несебър извън града. Обходът ще е четирилентов път, свързващ пътищата София - Бургас и Бургас - Варна, изнесен в територията, разположена северно от бургаския комплекс "Изгрев".

Има и европейски пари

Отделно по оперативна програма "Региони в растеж" има договорени близо 395 млн. лв. за ремонт на пътната инфраструктура. Справка в системата за контрол на еврофондовете ИСУН сочи, че досега на България са изплатени близо 260 млн. лв. за пътни ремонти, т.е. са усвоени близо 70% от договорените средства по тази приоритетна ос.

До края на годината трябва да приключат 14 ремонта. Най-скъпите от тях са работите по близо 40 км от пътя Стара Загора - Раднево за 27.4 млн. лв., както и разширението на 10 км от пътя Пловдив - Асеновград за 23.8 млн. лв.

Нови близо 51 млн. лв. отиват в бюджета на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), а оттам - в пътната агенция. Това реши Министерският съвет на заседанието си на 2 октомври.

От цялата сума около 45 млн. лв. ще се инвестират в пътни ремонти. Те са допълнителен разход и се възлагат на компаниите, избрани да поддържат републиканската пътна мрежа. Точно за това проектите са с неизвестни параметри.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Пътят към Шумен

Пътят към Шумен