Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 окт 2019, 12:22, 10210 прочитания

Шест години по-късно: обходът на Габрово трябва да е готов през ноември

Обектът се строи от обединение с участник "Хидрострой" и струва над 90 млн. лв. Част от европейското финансиране за него беше изгубено още през 2015 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Обходът на Габрово - проект, който започна да се строи още през 2013 г., ще бъде готов тази есен. Или поне това е планът. Според първоначалния срок строителството трябваше да приключи през септември 2015 г., но няколко пъти той бе удължаван по различни причини и непредвидени обстоятелства. Затова и България изгуби част от еврофинансирането за този проект.

Последно това се е случило през август 2019-а, когато срокът е удължен с нови 130 дни заради открити археологически находки в района на трасето, сочи обявление в страницата на обществената поръчка. Най-новият зададен срок за завършване на обекта е 26 ноември 2019 г. Проектирането и строителството струват 92.9 млн. лв. с ДДС, като се финансират с европейски средства по оперативна програма "Транспорт". Но заради забавянето отвъд миналия програмен период беше усвоено само частично.


Изпълнител на поръчката е обединение между "Хидрострой" на Велико Желев, "Пътни строежи - Велико Търново" и "Пътиженерингстрой – Т", които са с почти равни дялове.

Един дълъг обход

Проектът беше разделен на две фази, като първата, която започна през 2013-а и се изпълнява и в момента, включва 20 км заедно с връзката на обхода с път I-5, която е дълга 3.1 км. Към този етап спада и разработването на разширен идеен проект за тунел под Шипка.



По време на заседание на Комитета за наблюдение на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) 2014 - 2020 г. през юни тази година Златка Петева, директор на дирекцията, която отговаря за координацията на проектите, каза, че освен археологическите разкопки са установени проблеми, свързани с изкопните работи в редица участъци. Става дума за наличие на земни маси с потенциал за обрушване и свличане. По думите й към юни физическото изпълнение на проекта е било 83.2%.

Когато през 2015 г. бившият регионален министър Лиляна Павлова обяви, че България губи част от еврофинансирането за проекта заради края на миналия програмен период, тя посочи като причини и "недовършени отчуждителни процедури и обжалване в съда за голяма част от проекта".

Колко пари са изплатени

Справка в сайта на ОПТТИ за миналия програмен период сочи, че за обхода на Габрово са усвоени 24.9 млн. лв. от ЕС до 2015 г. Дотогава са инвестирани 6.2 млн. лв. от националния бюджет като съфинансиране. След това вече държавата покрива довършването на обекта, тъй като програмният период е приключил.

През септември 2018 г. Министерският съвет отпусна над 36 млн. лв. на регионалното министерство, под чиято шапка е АПИ, за да се разплати както за строително-монтажните работи, така и за надзора и за разширения идеен проект на тунел под връх Шипка. През декември 2019 г. са отпуснати още над 9.7 млн. лв. с решение на правителството.

Към юни разплатените средства са били 72.57 млн. лв., или около 76% от договорените, каза Петева пред Комитета за наблюдение на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Скачай, вълчо, върху релсите 3 Скачай, вълчо, върху релсите

Надлез за животни на магистралата за Сърбия ще свършва над трасето на бъдеща жп линия, като ще им се налага да скачат директно в нищото

24 май 2020, 3718 прочитания

Може ли трансформацията на бул. "Патриарх Евтимий" да покаже бъдещето на София? 3 Може ли трансформацията на бул. "Патриарх Евтимий" да покаже бъдещето на София?

Кметът Йорданка Фандъкова подкрепи проекта за велосипеден булевард с по-малко места за паркиране и бус лента

23 май 2020, 4750 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Брюксел е недоволен от състоянието на тунелите в България

Съоръженията не се поддържат според минималните изисквания по директива, твърди Европейската комисия

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10