С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 окт 2019, 12:22, 9406 прочитания

Шест години по-късно: обходът на Габрово трябва да е готов през ноември

Обектът се строи от обединение с участник "Хидрострой" и струва над 90 млн. лв. Част от европейското финансиране за него беше изгубено още през 2015 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Обходът на Габрово - проект, който започна да се строи още през 2013 г., ще бъде готов тази есен. Или поне това е планът. Според първоначалния срок строителството трябваше да приключи през септември 2015 г., но няколко пъти той бе удължаван по различни причини и непредвидени обстоятелства. Затова и България изгуби част от еврофинансирането за този проект.

Последно това се е случило през август 2019-а, когато срокът е удължен с нови 130 дни заради открити археологически находки в района на трасето, сочи обявление в страницата на обществената поръчка. Най-новият зададен срок за завършване на обекта е 26 ноември 2019 г. Проектирането и строителството струват 92.9 млн. лв. с ДДС, като се финансират с европейски средства по оперативна програма "Транспорт". Но заради забавянето отвъд миналия програмен период беше усвоено само частично.


Изпълнител на поръчката е обединение между "Хидрострой" на Велико Желев, "Пътни строежи - Велико Търново" и "Пътиженерингстрой – Т", които са с почти равни дялове.

Един дълъг обход

Проектът беше разделен на две фази, като първата, която започна през 2013-а и се изпълнява и в момента, включва 20 км заедно с връзката на обхода с път I-5, която е дълга 3.1 км. Към този етап спада и разработването на разширен идеен проект за тунел под Шипка.



По време на заседание на Комитета за наблюдение на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) 2014 - 2020 г. през юни тази година Златка Петева, директор на дирекцията, която отговаря за координацията на проектите, каза, че освен археологическите разкопки са установени проблеми, свързани с изкопните работи в редица участъци. Става дума за наличие на земни маси с потенциал за обрушване и свличане. По думите й към юни физическото изпълнение на проекта е било 83.2%.

Когато през 2015 г. бившият регионален министър Лиляна Павлова обяви, че България губи част от еврофинансирането за проекта заради края на миналия програмен период, тя посочи като причини и "недовършени отчуждителни процедури и обжалване в съда за голяма част от проекта".

Колко пари са изплатени

Справка в сайта на ОПТТИ за миналия програмен период сочи, че за обхода на Габрово са усвоени 24.9 млн. лв. от ЕС до 2015 г. Дотогава са инвестирани 6.2 млн. лв. от националния бюджет като съфинансиране. След това вече държавата покрива довършването на обекта, тъй като програмният период е приключил.

През септември 2018 г. Министерският съвет отпусна над 36 млн. лв. на регионалното министерство, под чиято шапка е АПИ, за да се разплати както за строително-монтажните работи, така и за надзора и за разширения идеен проект на тунел под връх Шипка. През декември 2019 г. са отпуснати още над 9.7 млн. лв. с решение на правителството.

Към юни разплатените средства са били 72.57 млн. лв., или около 76% от договорените, каза Петева пред Комитета за наблюдение на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пътната агенция дава 40 млн. лв. за археологически проучвания Пътната агенция дава 40 млн. лв. за археологически проучвания

Обичайният изпълнител на тези търгове е Националният археологически институт с музей при БАН

28 яну 2020, 535 прочитания

Около 51% от водопроводите на ВиК - Бургас, са от азбестов материал 5 Около 51% от водопроводите на ВиК - Бургас, са от азбестов материал

ВиК - Бургас, обяви поръчка за 24 млн. лв. за реконструкция на 13 км водопроводи и 17 км канализационна мрежа

26 яну 2020, 4458 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Брюксел е недоволен от състоянието на тунелите в България

Съоръженията не се поддържат според минималните изисквания по директива, твърди Европейската комисия

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10