С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 окт 2019, 12:22, 8689 прочитания

Шест години по-късно: обходът на Габрово трябва да е готов през ноември

Обектът се строи от обединение с участник "Хидрострой" и струва над 90 млн. лв. Част от европейското финансиране за него беше изгубено още през 2015 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Обходът на Габрово - проект, който започна да се строи още през 2013 г., ще бъде готов тази есен. Или поне това е планът. Според първоначалния срок строителството трябваше да приключи през септември 2015 г., но няколко пъти той бе удължаван по различни причини и непредвидени обстоятелства. Затова и България изгуби част от еврофинансирането за този проект.

Последно това се е случило през август 2019-а, когато срокът е удължен с нови 130 дни заради открити археологически находки в района на трасето, сочи обявление в страницата на обществената поръчка. Най-новият зададен срок за завършване на обекта е 26 ноември 2019 г. Проектирането и строителството струват 92.9 млн. лв. с ДДС, като се финансират с европейски средства по оперативна програма "Транспорт". Но заради забавянето отвъд миналия програмен период беше усвоено само частично.


Изпълнител на поръчката е обединение между "Хидрострой" на Велико Желев, "Пътни строежи - Велико Търново" и "Пътиженерингстрой – Т", които са с почти равни дялове.

Един дълъг обход

Проектът беше разделен на две фази, като първата, която започна през 2013-а и се изпълнява и в момента, включва 20 км заедно с връзката на обхода с път I-5, която е дълга 3.1 км. Към този етап спада и разработването на разширен идеен проект за тунел под Шипка.



По време на заседание на Комитета за наблюдение на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) 2014 - 2020 г. през юни тази година Златка Петева, директор на дирекцията, която отговаря за координацията на проектите, каза, че освен археологическите разкопки са установени проблеми, свързани с изкопните работи в редица участъци. Става дума за наличие на земни маси с потенциал за обрушване и свличане. По думите й към юни физическото изпълнение на проекта е било 83.2%.

Когато през 2015 г. бившият регионален министър Лиляна Павлова обяви, че България губи част от еврофинансирането за проекта заради края на миналия програмен период, тя посочи като причини и "недовършени отчуждителни процедури и обжалване в съда за голяма част от проекта".

Колко пари са изплатени

Справка в сайта на ОПТТИ за миналия програмен период сочи, че за обхода на Габрово са усвоени 24.9 млн. лв. от ЕС до 2015 г. Дотогава са инвестирани 6.2 млн. лв. от националния бюджет като съфинансиране. След това вече държавата покрива довършването на обекта, тъй като програмният период е приключил.

През септември 2018 г. Министерският съвет отпусна над 36 млн. лв. на регионалното министерство, под чиято шапка е АПИ, за да се разплати както за строително-монтажните работи, така и за надзора и за разширения идеен проект на тунел под връх Шипка. През декември 2019 г. са отпуснати още над 9.7 млн. лв. с решение на правителството.

Към юни разплатените средства са били 72.57 млн. лв., или около 76% от договорените, каза Петева пред Комитета за наблюдение на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Прокуратурата ще търси изгубената вода от язовир "Студена" 2 Прокуратурата ще търси изгубената вода от язовир "Студена"

Графикът на водния режим ще се промени, няма ясен хоризонт кога ще се въведат алтернативните водоизточници, а институциите не знаят къде се изпари водата на Перник

11 дек 2019, 310 прочитания

Гражданите няма да влизат в затвора, ако горят отпадъци 2 Гражданите няма да влизат в затвора, ако горят отпадъци

ГЕРБ внесе допълнение на съществуващите текстове в Наказателния кодекс, което се отнася най-вече за юридически лица

10 дек 2019, 1951 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Брюксел е недоволен от състоянието на тунелите в България

Съоръженията не се поддържат според минималните изисквания по директива, твърди Европейската комисия

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10