С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 11 окт 2019, 10:25, 11764 прочитания

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Голямата софийска интрига

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Пътища от стотинки, наредени по пода, миниатюрни пътни знаци и колички. Така изглежда градът, който Борис Бонев управлява, когато е на шест години. Без да подозира, че някой ден тази детска игра ще излезе от стаята му и може да придобие реални очертания.

Днес градът се казва София. Автомобилите са над 1 млн., знаците невинаги се спазват заради натоварения трафик, въздухът е мръсен, а управлението - в едни и същи ръце вече повече от 10 години. Хората тук винаги бързат, особено като вали, както се случи сутринта на 4 октомври. За да се скрие от дъжда, екипът на гражданската организация "Спаси София" е в подлеза на Софийския университет и раздава флаери. Кандидатът за кмет Борис Бонев също участва и се опитва да си говори с хората. Някои се спират и го питат конкретен въпрос, други не искат и да чуват, трети пожелават успех. Често се чува и едно съжалително "ще ви е трудно".


Един от най-известните упреци към организацията е именно, че идеите в предизборната му програма са повече в сферата на мечтите - те трудно могат да бъдат изпълнени, защото струват много пари или изискват прекалено големи промени. "Капитал" прекара един ден с Бонев, за да разбере повече за него, плана му за София и дали зад кандидатурата му стои сянката на политическа конспирация. Вероятно най-голямото предимство на "Спаси София" е, че идеите им за града са събрани от хора, които десет години дишат във врата на общината. Основателите на организацията са четирима души, които се запознават в онлайн форума SkyscraperCity. Първоначално ги събира идеята да се "спаси метрото" и през 2013 г. създават организация, която носи това име.

Първата среща за деня е с архитектите, автори на плана за модерно училище в гр. Берковица

Първата среща за деня е с архитектите, автори на плана за модерно училище в гр. Берковица

Фотограф: Цветелина Белутова
След като виждат успеха на инициативата, екипът решава да даде шанс на повече идеи с основаването на "Спаси София". Преди да се изправят срещу Фандъкова, те успяват да я убедят в смисъла на някои от своите предложения - нощния градски транспорт, промените в наредбата за изграждане на бус ленти, облагородяване на монумента "Камбаните". "Спаси София" спечели и конкурса на общината за разработването на единен стандарт за аудио-визуална информация в метрото като част от големия проект за стандарт за аудио-визуална концепция за градския транспорт в София.

Кмет Борис разединител



Борис Бонев беше първият кандидат, който официално обяви, че ще се бори за кметското място в най-големия български град. В софийската градска десница това беше посрещнато с комбинация от подозрения и обвинения. По това време коалицията "Демократична България" все още не беше издигнала свой кандидат. Един десен кандидат можеше да има реални шансове да стигне до балотаж срещу Йорданка Фандъкова, където вероятността за успех е голяма. Включването на Бонев обаче беше разчетено като начин да се разбият десните гласове, което в крайна сметка да увеличи шансовете на Мая Манолова за втория тур.

Причината за разминаването му с "Демократична България" според самия Бонев е в разногласията за формата на явяване, за целите на кампанията и разбиранията за независимата кандидатура. "За тях това е човек, който не е член на партията, а е издигнат от нея, докато според нас това е такъв, който независимо взима решения, които партията припознава и не поставя условия, за да припознае. Не искам да участвам в тактически схеми, за които да жертвам цялата тази енергия, труд и любов към София, за да може някой да си я закачи като значка на ревера", коментира Бонев. Затова и отказва да се припознае като "човека, разцепил дясното".

Из мръсния софийски въздух обаче се носят слухове. Вярно ли е, че "Спаси София" получава финансиране от австрийската компания "Щрабаг", както и че Бонев се е договорил с Мая Манолова за заместник-кметско място? Кандидатът е категоричен - не познава представители на фирмата и само веднъж е говорил с Мая Манолова - тогава тя предложила организацията да участва в инициативния ѝ комитет и той отказал. Според него неверните твърдения идват от едно място. "Оказа се, че част от тази компания е собственост на руския олигарх Олег Дерипаска, което автоматично значи, че ние сме комунисти. Договорката с Мая Манолова на практика цели да има същото внушение. Тоест връзката между тези два слуха е точно такава и мисля, че е ясно от кого са пуснати - от хора, които искат да привлекат антикомунистическия електорат", казва Бонев. Все пак екипът на "Спаси София" допълва, че съвместна работа с "Демократична България" в бъдеще е напълно възможна. Това важи и за всяка друга партия в управлението на общината, с която има допирни точки за приоритетите на София. А тъй като се очертава в следващия общински съвет никой да няма мнозинство, мисията става малко по-трудна. Бонев обаче е на мнение, че в един силно раздробен СОС би било по-лесно да управлява граждански кмет, отколкото партиен.

След раздаването на флаери в метрото предстои среща на ул. "Сердика" 20. Движим се по график и тръгваме в 9 ч. от подлеза, за да стигнем навреме. За целта използваме метрото. Борис Бонев има годишна абонаментна карта и споделя, че я намира за доста изгодна. Според него обаче няма нужда от метро там, където няма добре развит довозващ транспорт. "Щом на 7 минути обслужваш пътниците в час пик и на 12-13 мин. през другото време, си направил лоша инвестиция. Затова трябва да наблегнем на наземния транспорт. "Официалната статистика показва, че цялото метро в града обслужва общо 350-360 хил. души на ден, докато в Будапеща само две трамвайни линии превозват 450 хил. души на ден", разказва Бонев, докато подминаваме Централните хали. Именно изграждането на нови трамвайни трасета е заложено в предизборната програма на кандидата.

Кой е Борис Бонев

Малко след като пресичаме трамвайната линия, по която минават 20 и 22, стигаме до поставената цел - коуъркинга на Move.bg. На стената при входа пише, че тук се срещат дигитални предприемачи, зелени активисти, културни мениджъри, смели артисти и модерни мислители. "А Вие от кои сте", питаме Борис. "Май спадам към модерните мислители", е директният му отговор. Иначе за себе си той говори само когато бъде попитан. С усмивка признава, че не помни кога точно е завършил "Икономика и бизнес" в Сорбоната. Разказва, че в Париж е работил в счетоводния и продажбения отдел на General Electric и е управлявал големи проекти в Carrefour. Връща се в София през 2016 г., за да може да е по-близо до случващото се със "Спаси София".

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Фотограф: Цветелина Белутова
Докато събираме сили за следващата среща в един от кварталните ресторанти, си говорим за това колко е трудно да участваш в избори без партийна листа. "В много други държави има право за независима листа, както преди е било и в България, и ние ще работим да върнем това. Сега сме лишени от възможността да издигнем повече кандидати и имаме само двама, които обаче се явяват конкуренти. Системата е направена, за да ни се пречи максимално", обяснява той.

Повече въздух за бизнеса, повече данъци

Борис Бонев обсъди начините за дигитализация на процесите в общината с Българската стартъп асоциация BESCO

Борис Бонев обсъди начините за дигитализация на процесите в общината с Българската стартъп асоциация BESCO

Фотограф: Цветелина Белутова
Следва среща в друго коуъркинг място с представители на Българската стартъп асоциация (BESCO). Една от темите е как стартъпите и общината могат да си помагат взаимно. Бонев смята, че Столичната община може да създаде стартъп инкубатор. "Има три основни начина за набиране на средства - ефективно управление на сегашните пари, стимулиране на бизнес среда и бизнес, който плаща повече. Повишаването на някои местни данъци и такси също има своята роля - разрешителното за строеж е нереално ниско, пада се 10 лв. на кв.м, докато в Белград например е 400 лв. Има инвеститори, които искат да плащат повече за разрешително, при положение че инфраструктурата бъде добра", разяснява Бонев. Тук от асоциацията питат как се финансира "Спаси София". Отговорът е чрез лични средства и дарения - няколко по-големи (едно от 9400 лв., няколко по хиляда) и много с по-малки суми. "Цялата ни кампания струва по-малко от най-евтиния медиен пакет на Nova TV. Бюджетът, който сме си поставили, е между 20 хил. и 35 хил. лв. Именно защото не сме разчитали на пари, сме се научили да правим от нищо нещо", казва той.

Ново начало

Срещнахме се и с представители на културния сектор, с които Бонев се съгласи, че общината трябва да е партньор, не просто донор

Срещнахме се и с представители на културния сектор, с които Бонев се съгласи, че общината трябва да е партньор, не просто донор

Фотограф: Цветелина Белутова
По пътя за "Дом на киното", където той има уговорка с представители на културния сектор, си говорим за една от най-амбициозните идеи на Бонев - тази за Северна София. Идеята му е да се създаде изцяло нов квартал северно от Северната скоростна тангента, до кв. "Враждебна". Според кандидата за кмет общата площ от над 700 000 кв.м публична собственост е идеална за пренасочването на новото строителство и е алтернатива за собствениците на реституирани имоти в кварталите. Така би се решил и проблемът с презастрояването в "Младост", коментира Бонев на последната си среща за деня, на която бяха поканени граждани от квартала. От друга страна, според него общината трябва да си върне собствеността в Борисовата градина, където къпалнята "Мария Луиза" е затворена от години, а част от нея принадлежи на фирма на Румен Гайтански-Вълка.

Другият бизнесмен, с когото общината трябва да разчисти сметките си, е Христо Ковачки. Задлъжнялото дружество "Топлофикация" се ръководи именно от близки до него хора, а електроенергията, която то произвежда, се купува на минимална цена и се препродава от свързания също с Ковачки търговец на ток "Гранд енерджи дистрибюшън". Според Бонев фирмата е пример за излишен посредник, който трябва да бъде премахнат от веригата като част от преструктурирането на дружеството. План има и за "Витоша ски" - инвеститорът да премахне от планината неработещите и опасни съоръжения след заповед на РДНСК и да се работи Витоша да се утвърди като семеен ски курорт.

"Като малък аз самият съм се учил да карам ски на "Витошко лале", така че изпитвам и емоционална връзка към тази планина", казва той. Всъщност именно от "малък" той започва своята битка с общината, тъй като още тогава разбира, че ако иска да промени нещо, дори визията на улицата пред блока, трябва да е активен. "Обаждах им се всеки ден по три пъти, за да дойдат и да оправят улицата. И проработи. Тогава дойде най-голямото прозрение - разбрах, че мога да ги накарам да си свършат работата само като им досаждам." А това е принцип, на който разчита и до днес.

Капитал #41


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новата система на София за качеството на въздуха - скъпа и със спорен ефект 1 Новата система на София за качеството на въздуха - скъпа и със спорен ефект

Столичната община ще пусне мрежа от 22 сензора с онлайн система за данни, която струва 548 хил. лв., но не се различава много от гражданската AirSofia

12 дек 2019, 1177 прочитания

Прокуратурата ще търси изгубената вода от язовир "Студена" 5 Прокуратурата ще търси изгубената вода от язовир "Студена"

Графикът на водния режим ще се промени, няма ясен хоризонт кога ще се въведат алтернативните водоизточници, а институциите не знаят къде се изпари водата на Перник

11 дек 2019, 2283 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Градове" Затваряне
Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред институцията и възможните решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10