С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 11 окт 2019, 10:24, 14838 прочитания

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Голямата софийска интрига

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Бяхме отвикнали. В продължение на десет, а може би и повече години в изборите за кмет на София нямаше никаква интрига. Още от далечното време, когато Стефан Софиянски беше отстранен от длъжност и за неговото място се кандидатира Бойко Борисов, кметът на най-големия български град се избираше без никаква интрига. Дори и през шестте години преди това изборите бяха до голяма степен предрешени. Досега.

За пръв път от много време изходът от гласуването за градоначалник в София не е ясен. Ефектът от всичко това е, че в момента между основните кандидати се води истинска битка с идеи, които трябва да привлекат конкретни гласоподаватели. Най-ценната валута на тези избори са гласовете на т.нар. градска десница, която, по всичко личи, ще реши резултата от балотажа. В София някои от най-популярните инструменти за постигане на победа от други места не работят. Тук трудно могат да се купуват гласове, а дори и да има, ефектът им в големия град ще е минимален. Контролираният вот през работещите в държавната администрация и големите компании също не върши много работа. Ефектът от всичко това е, че в момента в София се случва нещо невиждано от много време - истински политически кампании.


На следващите страници ще видите описани моменти от някои от тях. Екипи на "Капитал" прекараха по няколко изтощителни дни на терена на предизборната надпревара за София, за да чуят от първо лице идеите на кандидат-кметовете за развитието на града и как смятат да ги реализират, ако влязат във властта. Обиколихме града заедно с Йорданка Фандъкова, Мая Манолова, Борислав Игнатов и Борис Бонев с кола, метро, трамваи и пеша от центъра към периферията и обратно. По тези маршрути ясно се видяха основните проблеми в града - задръстванията, презастрояването, некачествените ремонти, шумът и мръсният въздух. Искахме да видим как изглеждат те в огледалото на кандидатите, да усетим настроенията в щабовете им и да чуем какво ги питат гражданите.

Видяхме интересни неща. Кампанията в момента не е проформа и хората не чакат от дивана да получат информация кой какво предлага на предизборния пазар на идеи. Тонът и посланията на кампанията се задават отдолу, защото хората не само искат промяна, но и се борят за нея. Годините на политическо еднообразие родиха граждански активизъм, който в момента има шанс да се пребори за своите идеи.

Всъщност кампанията е катализатор на процеси, които отдавна кипят по квартали - общностите са живи, активни и готови да защитават всеки метър зелено пространство от строежи, автомобили и корупция.



Затова и предизборните дебати не се организират от големите медии (които с малки изключения в тази кампания са абдикирали от ролята си на питащи и предоставят единствено микрофони за платени предизборни съобщения) или от партийните централи, а от граждански организации, които очакват да чуят конкретни решения по наболели градски въпроси. AirSofia първи препитаха кандидатите как смятат да се справят с мръсния въздух, студентските съвети събраха кандидатите в аулата на Софийския университет, предстои дискусия за транспорта, организирана от Института за пътна безопасност, и т.н.

Това е първата кампания, в която ГЕРБ не само не могат да претендират за безалтернативност на управлението, но и са принудени да отговарят на въпроса как при десетгодишно управление на града, толкова силна подкрепа от централната власт и милиарди излят публичен ресурс общинските финанси са в критично лошо състояние, а фразата "ремонт на ремонта" се превърна в емблема на управлението на ГЕРБ.

Гражданите могат да избират между: Мая Манолова, която си гради образ на социалния кандидат, опитва се да събере протестния вот на недоволните, нечутите и маргинализираните. Но тя влиза в надпреварата за кмет с тежък багаж от политически негативи. Съучастието й в аферата "Костинброд", както и активната й защита на Пеевски и правителството на Орешарски по време на протестите срещу тях през 2013 г. са грехове, които градската десница трудно ще й прости.

Сега тя по-скоро бяга от конкретните отговори и ако все пак спечели, планира да управлява града като омбудсман - с граждански миниреферендуми по всички спорни въпроси.

Сходни по ценности и предложения са двамата кандидати с непартийни биографии, които досега са водили граждански битки с непрозрачната и тромава община - Борислав Игнатов като председател на Камарата на архитектите и Борис Бонев като активист в гражданската група "Спаси София". Градската десница ще се раздели в чуденето си кого да подкрепи, като първият има зад гърба си сериозна листа от общински съветници, с които би могъл да реализира идеите си на практика. Другият пък влиза в битката без обременеността на изстраданите събирания и раздели на дясното, но и с нулев политически опит.

И четиримата имат подробно разписани програми и предложения по ключови области за развитието на града. Много често и решенията, които предлагат, също са близки.

Всички говорят за дигитализация на процесите в общината и премахването на разнасянето на папки и листа между гишетата на общинската администрация. Всички говорят за отвоюване на междублоковите пространства по кварталите чрез разумни обезщетения на собствениците на частни терени. Всички (без по разбираеми причини Фандъкова) искат оздравяване на "Топлофикация" и премахване на схемите за източване на дружеството. Всички настояват за удобен, екологичен и умен градски транспорт, който да стимулира гражданите да слязат от автомобилите си.

Въпросът е кой от четиримата ще спечели доверието на гражданите. На кого те ще повярват, че има волята да изпълни обещанията си, че добрите му намерения няма да катастрофират в един шарен Столичен общински съвет с разнопосочни интереси и че действително може да накара администрацията да работи по-ефективно и прозрачно.

P.S.
Не включихме двамата националистически кандидати за кметове - Ангел Джамбазки и Волен Сидеров, поради една основна причина - няма смисъл. От техните кампании и изказвания е видно, че те не са ангажирани с решения за проблемите на София, а използват кандидатурите си за друго. Тяхната цел е да донесат повече гласове на листите си за общински съветници, така че по възможност те да са "балансьорът" в следващия градски парламент. В него ГЕРБ няма да има мнозинство и коалиционният им партньор ще има възможност директно да се включи в смазаните схеми на сегашната власт.

Капитал #41


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГЕРБ си осигури мнозинство в новия Столичен общински съвет 8 ГЕРБ си осигури мнозинство в новия Столичен общински съвет

Предложеният от партията Елен Герджиков бе избран с 33 гласа въпреки отсъствието на Волен Сидеров

12 ное 2019, 2735 прочитания

Правителството предложи правила за електрическите тротинетки 1 Правителството предложи правила за електрическите тротинетки

Максималната разрешена скорост за електрическите тротинетки по пътищата ще бъде 25 км/ч

12 ное 2019, 1011 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Градове" Затваряне
Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Още от Капитал
Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10