С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 окт 2019, 16:46, 3489 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Близкият до Делян Пеевски "Канал 3" се оказа най-предпочитаната телевизия за политическа реклама за местния вот, като засега тя е топ изборът, разбира се, на ДПС, но също и на БСП, а по-голямата част от останалите водещи партии са вложили също значителни средства в нея, включително и ГЕРБ. Въпреки обещанието на Бойко Борисов, че партията му този път няма да плаща на медии в предизборната кампания, тя е подписала няколко договора, включително с телевизията, близка до депутата от ДПС.

Все пак партиите като цяло са спазили обещанието да не работят с кафявия сайт ПИК след случая с изключително нечистоплътната атака по личния живот на кандидата на "Демократична България" арх. Борислав Игнатов. Изключение е "Атака".


Иначе най-големите медийни инвестиции са направили ВМРО, ДПС и БСП, докато управляващите от ГЕРБ са на едва четвърто място, а общите похарчени средства засега са сравнително скромни. Прави впечатление също, че предимство е дадено на регионалните медии за сметка на частните национални телевизии.

Това показват данните дотук, подадени от партиите към Сметната палата, за сключените договори за медийно отразяване на кампаниите им и индивидуалните дарители, които подкрепят предизборните им публични инициативи. Кампанията за местни избори 2019 г официално започна на 27 септември и, считано оттогава, политическите партии, движения и независими кандидати започнаха да подават информацията, тъй като са задължени от Изборния кодекс.

Кой колко и на кого



Данните на Сметната палата, както и информацията от публикуваните от самите медиите договори с политически партии и инициативни комитет сочат, че до момента ВМРО–БНД е похарчила най-много средства – над 167 хил. лв. Най-голяма сума партията е инвестирала в bTV – над 60 хил. лв., следва ги "Канал 3" - 35 хил. лв., БНТ с над 24 хил. лв., ТВ "България 24" (известна като "телевизията на ВМРО" – бел. ред) – 20 хил. лв., и проправителствената "ТВ Европа" – 10 хил. лв. Партията е сключила договори още и с "24 часа", "Стандарт", "Дарик радио", телевизия BG On Air, уебсайта Vesti.bg и регионалните вестници "Утро" и "Струма".

На второ място по инвестиции в политическа медийна реклама е ДПС с разходи дотук 105 хил. лв. Най-много – 30 хил. лв., партията е дала на "Канал 3", почти 20 хил. лв. са отишли в БНТ, 15 хил. лв. – в "24 часа", също толкова в "Епицентър" и информационната агенция "Фокус". На общественото БНР са дадени 6 хил. лв.

Трети по направени инвестиции в политическа реклама са от от "БСП за България", която е похарчила над 96 хил. лв. за медийно отразяване. Най-много партията е дала на "Канал 3" – 14 700 лв., "Дарик радио" – 20 333 лв., "Епицентър" – 13 500 лв., и "ТВ Евроком" – 10 080 лв. БСП е дала пари и на собствения си тв канал БСТВ, но в публикувания на сайта на телевизията договор сума не е посочена, а в графата "обща стойност" пише "безвъзмезден".

Преди старта на предизборната кампания премиерът Бойко Борисов каза, че "на евроизборите сме дали на огромен брой медии от партийната субсидия, сега не даваме на никой". Въпреки това политическа партия ГЕРБ е вложила дотук близо 75 хил. лв. (без ДДС), което я нарежда на четвърто място по разходвани средства. Към момента ГЕРБ не е декларирала суми от индивидуални дарители.

От справката в Сметната палата прави впечатление, че партията има сключени договори за медийно отразяване с много регионални медии, като от централните са предпочели БНТ – 12 хил. лв., БТА, "Дарик радио" – 9 хил. лв., "24 часа" – 10 хил. лв. В "Канал 3" са инвестирани над 9 хил. лв., в близката до управляващите "ТВ Европа" – 3300 лв., както и по-малки суми във "Фокус", "Епицентър", "Стандарт", "Клуб Z", Offnews и др. Въпреки че не е обявен, сайтът "Блиц" очевидно също има договор за политическа реклама с ГЕРБ, тъй като на сайта му има агитационно каре с кандидата на ГЕРБ-Пловдив.

От сайта на Сметната палата се вижда, че Инициативен комитет за издигане на Мая Манолова има 47 индивидуални дарители, които досега са подкрепили кандидата за столичен кмет с общо над 30 хил. лв. Тя е сключила договор за политическа реклама с "24 часа" (10 800 лв.), "Дарик радио" (7200 лв.), dir.bg (10 хил. лв.) "Епицентър" (3500 лв.) и др. На базата на публикуваните договори в сайтовете на медиите излиза, че до момента Мая Манолова е похарчила общо над 33 хил. лв. за политическа реклама.

НФСБ са дали общо 58 250 лв. за политическа реклама, като най-голяма част от сумата са инвестирали в собствената си телевизия СКАТ (32 хил. лв.), регионалния вестник "Марица" (14 100 лв.), "Канал 3" (7 хил. лв.) БНТ (2150 лв.) и в сайта "Епицентър" (3 хил. лв.). Партията на Валери Симеонов е обявила четирима дарители в Сметната палата, които са дали общо 2850 лв. в полза на предизборната кампания.

От началото на кампанията до сега политическа партия "Атака" е инвестирала общо 31 330 лв. Към момента най-голяма сума е дадена на "24 часа" (13 хил. лв.), следвана от в. "Стандарт" (7400 лв.), "Нова тв" (5 хил. лв.), БНТ (4 хил. лв.), "ТВ Европа" (2400 лв.) и др. Партията на Волен Сидеров има сключени договори и с кафявите сайтове ПИК и "Блиц" според публикуваното на сайта на Сметната палата, но не са известни сумите, тъй като договорите не са публикувани от сайтовете, така както законът изисква.

Партия "Възраждане" на Костадин Костадинов е инвестирала досега в предизборна медийна агитация над 37 хил. лв. В Сметната палата са обявени три договора. Най-много пари са дадени на "ТВ Евроком" – 25 хил лв., сайта "Епицентър" – 5 хил. лв., и "Канал 3" – 3 хил. лв. В още три медии са вложени по-малки суми.

На базата на публикуваните в медиите договори става ясно, че до момента "Воля" е инвестирала около 32 хил. лв. в политическа реклама. Справка в сметната палата показва, че партията на Веселин Марешки има като дарител едно юридическо лице – пловдивският производител на велосипеди "Макском", който е дал на партията 25 хил. лв. Най-много пари "Воля" е дала също на "Канал 3" – 15 хил. лв., и "24 часа" – 10 хил. лв. Малки суми са дадени на БНТ и БНР, както и на няколко регионални медии.

Политическа партия СДС (в някои населени места се явява заедно с ГЕРБ – бел. ред.) е дала за политическа реклама 15 800. В "Дарик радио" са отишли 6000 лв., във вестник "Утро" в Русе – 5200 лв., а останалите суми за са БТА и БНТ. Тази информация е от сайтовете на медиите, но в Сметната палата партията още няма подадени договори.

"Демократична България" е инвестирала общо над 12 хил. лв. за политическа реклама в медии. Справката в Сметната палата показва, че партията има и 44 индивидуални дарители. Най голям дарител е Георги Бончев Павлов, който е дал 10 хил. лв. за кампанията в кв. "Лозенец". От големите национални медии са предпочетени БНТ и БНР, пари са дадени на "Дарик радио" и сайта vesti.bg, в който е отишла и най голямата инвестиция от близо 5 хил. лв.

Големите частни телевизии – на заден план

Прави впечатление, че партиите и движенията инвестират основно в регионални медии, но малки суми и това е логично предвид факта, че става дума за местни избори. В тази кампания в двете най-големи и гледани частни телевизии "Нова" и bTV на този етап почти нямат приходи от политическа реклама. Например до момента bTV е обявила на сайта си само един договор – с ВМРО, за 60 хил. лв. А "Нова тв" има договор само с партията на Волен Сидеров за малко над 5 хил. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента 8 Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента

Висшият съдебен съвет очаквано прегласува решението си за нов главен прокурор със същото мнозинство от 20 гласа срещу 4

14 ное 2019, 2066 прочитания

Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя

И още: Първият ден от болничните няма да се плаща от никой, патриотите "вдигнаха" минималната пенсия и осигуриха безплатна детска градина за социално слаби, подготвя се нова концесия на летище Пловдив

14 ное 2019, 1079 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите

И още: Гръцката църква първа призна автокефалността на украинската; Предстои важна седмица за Brexit и европейското бъдеще на Северна Македония и Албания; Полша избира парламент с предизвестена победа за управляващите националисти

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10