Какви са идеите на кандидат-кметовете на София за пътната безопасност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какви са идеите на кандидат-кметовете на София за пътната безопасност

Петимата кандидати с най-големи шансове предложиха своите идеи за справяне с проблемите на пътя

Какви са идеите на кандидат-кметовете на София за пътната безопасност

Йорданка Фандъкова, Мая Манолова, Борислав Игнатов, Борис Бонев и Ангел Джамбазки направиха предложения за намаляване на произшествията

Анина Сантова
3651 прочитания

Петимата кандидати с най-големи шансове предложиха своите идеи за справяне с проблемите на пътя

© Институт за пътна безопасност


Одит на проектите за изграждане на инфраструктура, отваряне на данните за пътнотранспортните произшествия, изтласкване на автомобилите от центъра, камери за следене на средната скорост, включване на експерти в малката транспортна комисия към Столичната община. Това са част от мерките, които петимата кандидати за кметове с най-големи шансове предложиха в петък на дискусията за транспорта в столицата, организирана от Института за пътна безопасност.

За по-малко произшествия

Дебатът започна с настоящия кмет Йорданка Фандъкова, която побърза да припомни успехите си досега - Столичната община е първата, възложила външен одит и обследване на кръстовища, както и анализ на инфраструктурата, повдигнати пешеходни пътеки, които "в началото не бяха както трябва, но после се въведоха стандартите".

Според кандидата, подкрепен от БСП, Мая Манолова този одит обаче не е достатъчен - трябва да има и такъв на проектно ниво, засягащ изграждането на инфраструктурата, както и отворени данни за ПТП чрез координация с КАТ.

Тези две предложения бяха подкрепени и от другите кандидати за позицията. Към тях този на "Демократична България" - арх. Борислав Игнатов, добави, че ще следва идеята да приложи европейските практики за нулеви нарушения в градска среда, както и осъвременяване на генералния план за организация на движението. "Шофьорите не са виновни. Виновен е кметът, който позволява да се пропускат знаци, защото не е осигурил добра видимост", заяви той.

На изказването му се противопостави Ангел Джамбазки от ВМРО, според който шофьорите са отговорни, защото са "необразовани" и шофират в нетрезво състояние.

Неговото предложение за справянето с този проблем е засилването на контрола чрез колаборация между общината и КАТ. Съвместната работа ще включва поставянето на камери в близост до пешеходни пътеки и светофари и глоби при нарушения.

Кандидатът на гражданската организация "Спаси София" също вярва, че отговорът е в контрола на пътя. "Столичната община трябва буквално да "зависне" в офиса на СДВР и да настоява да има полицаи и да се поставят и камери, които да следят средната скорост, не само моментната.

"Спаси София" като организация вече много години работи в сферата за подобряване на пътната безопасност. Ние сме членове на Консултативния съвет по пътна безопасност към общината", припомни той, като уточни, че много от предложенията, които се дават в него, не са били реализирани.

Мисията "достъпен обществен транспорт"

Сякаш за да припомни успехите си като омбудсман, Мая Манолова предложи една доста различна идея - за по-добър транспорт да се подобрят условията на труд и квалификацията на шофьорите. Вероятно това е начинът ѝ да припомни за протестите на шофьорите в началото на годината, зад чиито интереси Манолова застана и това й донесе допълнителни бонус точки.

Други приоритети, които тя си поставя, са свързаност между велоалеите и бус ленти в центъра на пътното платно. "Задължително е в транспортната комисия да бъдат включени граждански експерти и неправителствени организации, които да участват в решенията", заяви още тя, като добави, че "трудността не е в осъществяването на самата идея, а в преценката кои точно да са тия граждани".

Разделянето на ЦГМ

Кандидатите на "Демократична България" и "Спаси София" се обединиха около една идея - преструктуриране на Центъра за градска мобилност, което включва разделяне на многото му функции в други области на общината.

Предложението на Борислав Игнатов за въвеждането на часовници, засичащи времето за паркинг на зелена и синя зона, обаче предизвика спор. Докато според Игнатов паркиралите коли за по-малко от 10 минути не трябва да се таксуват, Бонев е на мнение, че така се губи смисълът от зоните, който е в дестимулирането на паркирането в центъра. Кандидатът на "Спаси София" разчита, че проблемът с паркирането ще бъде решен чрез изграждането на многоетажни паркинги в кварталите, а Игнатов заяви, че не е съгласен с това, тъй като "тези паркинги не са евтини".

Кой какво обеща

Всеки кандидат разполагаше с една минута, в която да обобщи какви ще са приоритетите му, когато стане кмет. За Фандъкова това са инфраструктурният контрол, обучението и образованието за пътната безопасност. Според Манолова - ремонтът на тротоари в центъра и другите квартали, който тя планира да направи в рамките на четири години, и буферните паркинги. Джамбазки обеща реформа в общинската администрация, училищен транспорт, повече "ред и твърда ръка", Борислав Игнатов - мерки, прилагани в други европейски държави, за нулева смъртност, а Борис Бонев - фокус върху пешеходците и велосипедистите и бърз градски транспорт с повече бусленти.

В края на дискусията експертът от Института за пътна безопасност Джана Русинова одобри почти всички предложения на кандидатите и отбеляза колко е важно изпълнението им за гражданите на столицата. Според нея един от големите ангажименти, с които новият кмет трябва да се заеме, е създаването на нов транспортен модел на града. "Това е нещо, което отнема много време и е трудно, затова трябва да се почне работа по него още от първия ден на новия мандат", коментира тя.

Одит на проектите за изграждане на инфраструктура, отваряне на данните за пътнотранспортните произшествия, изтласкване на автомобилите от центъра, камери за следене на средната скорост, включване на експерти в малката транспортна комисия към Столичната община. Това са част от мерките, които петимата кандидати за кметове с най-големи шансове предложиха в петък на дискусията за транспорта в столицата, организирана от Института за пътна безопасност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234

    всеки говори за наказания, увеличения на таксите и т.н. глупости.
    Истината е че градския транспорт е гаден, бавен, скъп за издръжка, пълен с дотраки пътуващи гратис и на всичко отгоре и скъп за общитата.
    Там е заровено кучето. Да чакам 1.5 часа да стигна до работа - не мерси, качвам се на бангията и това е.

    Оправете транспорта първо изчистете трошките от кварталите и тогава мислете за наказания, високи цени и други глупости.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "kiro1234":

    Половината от тези проблеми са точно, защото всеки се качва на бангията. Мен трамваите и метрото са ми достатъчно бързи. Не се чудя, къде да паркирам. В повечето случаи даже има къде да седна.

    Ако работи на някои места, може да работи навсякъде. Ето, трамвай 7-ца колко е приятен и удобен. С повече пътници може да се помисли и за по-ефективно таксуване. С по-малко коли ще е и по-бързо.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK