Разделение на регистрирани и на нерегистрирани търговци ще се получи в сектор горива. Това очакват големите компании, членове на Българската петролна и газова асоциация, след като на 9 октомври депутатите гласуваха срокът за регистрация на търговците на горива, който изтичаше на 26 октомври, да бъде удължен с 3 месеца. Предложението дойде официално от лидера на НФСБ Валери Симеонов. А парламентът го гласува по неясни причини, през промени в преходните и заключителните разпоредби на Закона за тютюна и тютюневите.
Ходът не беше изненада, тъй като по секторния закон за горивата от месеци текат дебати между Министерството на икономиката и различни представители на браншовете, потребяващи по един или друг начин горива. Резултатът от това са множество предложения за промени, които силно изменят замисъл на закона. Така например за търговците на дребно се връща възможността обектът да е преместваем, т.е. модулен. А за строителните компании - да снабдяват с горива както собствените и наетите от тях, така й превозните средства на подизпълнителите си.
В момента ресорното министерство пише доклад по становищата и се очаква да го входира в Министерския съвет. Така удължаването на срока на регистрация, от една страна, печели време за прокарване на промените в закона през парламента, а от друга, тушира напрежението преди изборите и елиминира възможността да се стигне до протести.
Усещане за умисъл
От Българската петролна и газова асоциация все още се надяват, че регистрацията ще приключи на 28 януари 2020 г. Според тях тя вече е била стартирала, но поредното удължаване било обезкуражило много от търговците.
От организацията изчисляват още, че регистрацията би елиминирала поне 15% от сивия сектор, който по сметки на Министерството на финансите е 30% от пазара.
Съществува обаче "шизофреничното усещане, че някой иска този закон да не бъде приложен", каза председателят на БПГА Живодар Терзиев, след като от началото на миналата година той е постоянно отлаган по различни причини и начини.
Тези и други проблеми
Браншът има и други проблеми. Компаниите са завели дело пред Върховния административен съд срещу изискването да се посочва покупната цена на едро на касовата бележка, което е заложено в Наредба Н-18. От бизнеса смятат, че това може да доведе до проблеми между самите играчи в сектора не само в България, но и на целия балкански пазар. Всеки например ще може да вижда на каква цена купува конкурентът му от даден дистрибутор на едро. И ако някой ползва отстъпка от даден доставчик, всеки друг ще има основание да поиска същото. Фирмите в бранша смятат, че това ще доведе до изравняване на покупната си цена на едро, от което ще загуби конкуренцията.
Проблем е и това, че някои от търговците на горива не осигуряват задължителните запаси по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти, като си намаляват разходите и получават една по-конкурентна позиция спрямо останалите.
Разделение на регистрирани и на нерегистрирани търговци ще се получи в сектор горива. Това очакват големите компании, членове на Българската петролна и газова асоциация, след като на 9 октомври депутатите гласуваха срокът за регистрация на търговците на горива, който изтичаше на 26 октомври, да бъде удължен с 3 месеца. Предложението дойде официално от лидера на НФСБ Валери Симеонов. А парламентът го гласува по неясни причини, през промени в преходните и заключителните разпоредби на Закона за тютюна и тютюневите.
Ходът не беше изненада, тъй като по секторния закон за горивата от месеци текат дебати между Министерството на икономиката и различни представители на браншовете, потребяващи по един или друг начин горива. Резултатът от това са множество предложения за промени, които силно изменят замисъл на закона. Така например за търговците на дребно се връща възможността обектът да е преместваем, т.е. модулен. А за строителните компании - да снабдяват с горива както собствените и наетите от тях, така й превозните средства на подизпълнителите си.
1 коментар
Мисля, че е напълно нормална цялата ситуация - имаме лобистки закон, който ограничава целия бранш - строителство, минна индустрия, земеделие, изграждане на пътища, комуникации, генератори и т.н.
Чрез закона, няма как да изграждаме пътища, нямаме как да зареждаме техниката в мините, няма как да се изграждат големи строителни площадки. Антените на телекомуникациите имат малки генератори - при спиране на тока, те работят на дизел - как да стане зареждането ? да ги сваляме всеки път, и айде на Лукойл за 5 литра дизел.
Законът е абсурден, а и авторът(забравил да си скрие името) на закона повече от ясно показа чии е интересът от него.