Решения за софийските проблеми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Решения за софийските проблеми

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

5086 прочитания

© Капитал


В началото на октомври журналисти от "Капитал" прекараха по един ден с четирима от водещи кандидати за кмет на София. Тук сме събрали отговорите им на някои от въпросите, които читателите на "Капитал" зададоха по ключови теми като замърсяването на въздуха, проблемите на градски транспорт, дълговете на "Топлофикация София", обещаната от всички дигитализация на Столичната община и презастрояването на града.

Замърсяване на въздуха

Каква програма ще въведат кандидатите за ограничаване на изгарянето на твърди и замърсяващи горива за битови нужди.

Фандъкова: "Защитили сме проект, с който може да подменим на 20 хил. домакинства отоплението с екологично такова - парно, газ, климатизация, пелети. При първото проучване обаче желание изявиха само 600 домакинства, при положение че всичко е напълно безплатно.Трябва желание и от хората."

Манолова: Липсата на интерес не е извинение. Общината трябва да проведе информационна кампания, "от врата на врата, ако трябва", за ползите от екологичните уреди за отопление. "Всички зони с високо замърсяване могат да бъдат проверявани от мултидисциплинарни екипи на Столичната община, общинска полиция, дори МВР. Там, където се горят дограма, дрехи, автомобилни гуми, да следват санкции."

Игнатов: "Трябва да се фокусират инвестиции в топлопреносната мрежа и съществуващи и нови съоръжения, като "Топлофикация" да се превърне от монополист в истинска комунална услуга, която да се ползва от повече хора. "Това е и единственият начин да спрем горенето на дърва и въглища, което води до замърсяване на въздуха в града."

Бонев: "Планът за отказване трябва да бъде дългосрочен и ясен, с цялата възможна подкрепа към хората, които се отопляват по този начин. Да се търсят възможности за нискоемисионни начини на отопление, включително чрез "Топлофикация", и разширяване на топлофикационната мрежа след преструктуриране на дружеството."

Градски транспорт

Какви планове имат кандидатите за оптимизиране на сегашната транспортна схема и развитие на по-достъпен и адаптивен градски транспорт.

Фандъкова: "Важна мярка, която изпълнихме, е подмяната на превозните средства на градския транспорт. Вече 90% от автопарка е обновен и продължаваме в тази посока с нови поръчки за електробуси. Разработихме и проект за довеждащ електротранспорт в кварталите, като постепенно съкращаваме и интервалите по натоварените линии. Също така разширяваме бус лентите, от които ефектът е видим, когато поставим камери."

Манолова: "Градският транспорт трябва да стане бърз, удобен и комфортен, с обмислени разписания и да е достатъчно начесто, за да се ползва от гражданите - сега само се говори за буферни паркинги на крайните спирки на метрото. Липсата на шофьори не може да бъде оправдание - вижте как изглеждат съблекалните на шофьорите на градския транспорт и в какви условия работят. Ще има хора при подобрени условия и възнаграждения." Също набляга, че трябва да се инвестира в трамвайния транспорт и градската железница.

Игнатов: За градския транспорт трябва да се прилагат умни градски системи. Това включва дигитална връзка и синхронизация между различните диспечерски системи, така че, когато човек пристигне с метрото и излезе от станцията, да хване автобус, а не той току-що да е тръгнал и да чака още 10 минути. Налага се и оптимизация на линиите и довеждащия транспорт, за да не вървят автобусите успоредно на метрото.

Бонев: "Повече транспортни средства, които да се движат по повече линии, защото единственият начин хората да предпочетат него пред автомобила си е да е бърз и редовен. Това става чрез обособени коридори, повече бус ленти и трамвайни ограничители. Нашият фокус е върху развитието на трамвайната мрежа. Предвиждаме закупуването на 100 нови трамвая по рамков договор, както и повече газови съчленени автобуси със стандарт Евро 6."

"Топлофикация София"

Ще се връщат ли натрупаните 860 млн. лева дългове на "Топлофикация" и как може Христо Ковачки да бъде изкаран от дружеството.

Фандъкова: "От една страна, това което направихме, е, да се даде възможност за диверсифициране на доставките на природен газ, така че да се плаща по-малко. От друга, е промяната в структурата на управление. През лятото общинският съвет прие доклад, с който се предлага да се започне процедура по намирането на т.нар. външен мениджмънт, който да привлече сериозен и авторитетен инвеститор." За договора с фирмата на Ковачки казва, че е поръчала проверка и чака резултати.

Манолова: Трябва от дружеството да се изкара "частният субект", който купува ток евтино от "Топлофикация" и го продава скъпо на гражданите. Вместо това "Топлофикация" трябва да извършва продажбата на ток и да прибира печалбата от нея, за да се заздрави дружеството. Според Манолова общинското дружество е било източвано от общинския съвет и преди в него да заиграе Христо Ковачки.

Игнатов: "Топлофикация" трябва да се преструктурира и дейностите трябва да се разделят на трите основни - генерация на топло- и електроенергия, преносна мрежа и търговия." По този начин ще се види къде са загубите и проблемите, за да се предприемат оздравителни мерки. Печалбите на дружеството трябва да отиват не при посредници като Ковачки, а в самото дружество.

Бонев: "Топлофикация" трябва да се преструктурира, да се смени ръководството и "да не се допускат излишни посредници, като например фирмата на Ковачки." Според него си струва да се провери кои партии в Столичния общински съвет са гласували за назначението на надзорен съвет в "Топлофикация", чрез който общината се отказва от правото си на директен контрол над дружеството.

Дигитализация на общината

Какви са плановете и очакванията за дигитализация на Столичната община.

Фандъкова: Следва да се създаде специално звено със зам.-кмет координатор и екип от IT сектора, както и консултативен съвет за дигитализацията. Голям проблем според нея е, че всички системи досега са създавани на парче и свързването им изисква промени в законодателството.

Манолова: "Столичани трябва в реално време да могат да виждат всички детайли по обществените поръчки - кой е гласувал за тях, какво целят, колко струват и какви са сроковете по тях." Манолова също обещава "електронни референдуми с консултативен характер".

Игнатов: "Първото е дигитална работа на цялата община, което означава изграждане на цялостна система не само за електронно деловодство, но система за управление на процесите. Всички преписки, жалби, молби, които се подават от гражданите, трябва да влизат в тази система, за да може кметът и общинският съвет да имат ясна картина къде какво става, колко време отнема, кои процедури са тромави."

Бонев: "Документооборотът например се случва чрез принтиране и сканиране и липсва четивност." Според него първо трябва да се случи оптимизация на съществуващите процеси, като администрацията се подготви да работи с виртуална идентичност и електронни подписи, "за да не се размятат папки и документи из целия град".

Презастрояване

Как точно кандидатите смятат да променят общия устройствен план в борба с презастрояването на квартали като "Младост".

Фандъкова: В момента общината работи "случай по случай, там, където е наистина драстично. На последната сесия на СОС се е взело решение да се обезщетят 5 собственици на междублокови пространства в кв. "Младост", но процесите вървят бавно заради големия частен интерес.

Манолова: "Трябва да се отвори устройственият план, да има обществено обсъждане, да има ясно отношение към собствениците." Необходими са справедливи обезщетения за законни собственици в адекватни срокове - нещо, което в момента общината не прави. София трябва да се развие на север, като общината да инвестира в инфраструктура.

Игнатов: Модерният град трябва да бъде полицентричен, с бизнес центрове на пешеходно разстояние от жилищните. Това според Игнатов не се случва заради общинската "катастрофа с отчуждаването на имоти. "В бюджета остават средства, които не се реализират и на тази база намаляват бюджета за следващата година. От друга страна предлагат на собствениците жълти стотинки, които обжалват, и става един затворен кръг - нито плащат на хората, нито свършват работа."

Бонев: Презастрояването на места като "Младост" се дължи на липсата на достатъчно зелени площи или на тяхната поддръжка. Той предлага изграждане на нов северен квартал "Нова София", изцяло на общински терен. "Така нуждата от отчуждаване отпада и общината ще заменя по специален механизъм проблемни имоти в презастроени квартали с готови за строеж имоти в този нов квартал."

* Използвани са въпроси на Христо Ценев, Николай Любенов, Людмил Йоцов, Георги Георгиев и др.

В началото на октомври журналисти от "Капитал" прекараха по един ден с четирима от водещи кандидати за кмет на София. Тук сме събрали отговорите им на някои от въпросите, които читателите на "Капитал" зададоха по ключови теми като замърсяването на въздуха, проблемите на градски транспорт, дълговете на "Топлофикация София", обещаната от всички дигитализация на Столичната община и презастрояването на града.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Фандъкова лъже за "проекта" срещу замърсяването на въздуха от твърдото гориво!
    Пунта Мара е тая програма! Убедих се лично от десетки разговори с чиновници от СО!

    Още от началоно на идеята през м.г. обсаждам СО с въпроси, защото съм лично заинтересован. Обясненията на отговорни служители оттам бяха, че през 2019 г. ще се направи само проучване какво предпочитат гражданите по райони: климатици или печки на пелети. И тези 600 заявки всъщност са нещо като доброволно социологическо проучване.

    Какво включва програмата? Никой не знаеше, защото до лятото на т.г, когато вдигнах ръце, такава нямаше. Има въпросник. Питат дали искаш ТЕЦ, газ , климатик или печка на пелети вместо кюмбето.
    Аз кюмбе нямам. Имам сложна система за отопление на къщата. И ми е втръснало да се занимавам с въглищари и дървари! Не знаеха какво да ми предложат - още нямало програма...

    Но можело да се "съдейства" (?!) за включване към газ или ТЕЦ. При нас няма нито газ, нито ТЕЦ.
    Нищо не се знаеше в СО и за климатиците: какви марки, какви БТЮ, колко броя, доплаща ли се, гаранции?
    Сигурни бяха единствено за печките на пелети, защото с няколко такива били сменили кюмбета в Нови Искър. Та ме бутаха да кандидатствам за печкА на пелети.. Една печка да замени котле за цяла къща...

    Пълна скръб. Затова и никой не се интересува от "програмите" на Фандъкова. От няколко десетки хиляди, дето се топлим с твърдо гориво, само 600 са клъвнали...



  • 2
    kga1537442881579640 avatar :-|
    Ivan Zdravkov

    тоест, ти живееш в къща, но искаш помощ от държавата :):) Ти си пример за морал ! и също така пример защо такива програми са вредни !
    Аз викам да им забраним печките, пък нека всеки се оправя сам ... говорм за София все пак !

  • 3
    deo25598025 avatar :-P
    deo25598025

    До коментар [#2] от "Ivan Zdravkov":

    трудно се разбира вашата логика - например, повечето жители на кв. Факултета живеят в къщи?
    Проблемите са точно там, а не в блоковете, където има топлофикация (ама те се отказали от нея)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK