С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 25 окт 2019, 10:45, 3066 прочитания

Предизборна строителна площадка

Или как новините за старта на поне три големи пътни обекта се оказаха леко преувеличени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Само за три дни започнаха да се строят проекти на стойност над 630 млн. лв. Или поне така обяви Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). В навечерието на местните избори, които ще се проведат на 27 октомври, последователно бе обявено началото на строителството на отсечка от пътя Мездра - Ботевград, на връзката с връзката на Южната дъга на Околовръстния път на София с "Цариградско шосе" и на тунел "Железница" по магистрала "Струма". Наред с това агенцията обяви старта на още поне четири по-малки пътни обекта в изминалите дни.

Истината обаче е малко по-различна. В повечето от тези новини не става въпрос за същинско строителство, а за т.нар. подготвителни работи. При някои от тях дори още се изготвят проекти. По подобен начин и преди изборите за Европейски парламент през пролетта се проведе маратон от откриване на мащабни строителни площадки, някои от които стоят на трупчета шест месеца по-късно.


Понеделник, вторник, сряда - все копаем нещо

В понеделник осъмнахме с новината, че започва строителството на 13 км от скоростния път Ботевград - Мездра. Изпълнител е обединение с участници "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград", част от групата на "Грома холд" (бившето "Агромах"), заедно със словашката "Вахостав-СК а.с". Договорът е от 9 септември тази година и според него първо има шест месеца за проектиране, а чак след това ще започне реално строителство. Освен това нямаше никакво официално откриване - без министри, кметове и т.н., каквато е обичайната практика. Това навява на мисълта, че обявлението за старта на строежа е по-скоро с предизборна цел. Според съобщението на АПИ консорциумът "започна подготвителните дейности за обезопасяването на обекта, поставянето на знаци, премахване на горния хумусен слой и т. н. Всички дейности, които ще се извършват през следващите дни, са встрани от настоящото пътно платно и няма по никакъв начин да възпрепятстват трафика". Реално това са подготвителни дейности въпреки гръмкото заглавие, а не същинско строителство.

Във вторник агенцията продължи силната си седмица със съобщение, гласящо, че ГБС започва строителството на връзката на Южната дъга с "Цариградско шосе" за над 142 млн. лв. с ДДС. Още в третото изречение на текста обаче пише: "В момента се извършва подготовка за същинските строителни работи", но новината попадна в заглавията на редица издания така, както бе съобщена. Всъщност по договора, който беше подписан през юни, също има шест месеца за проектиране. А и едва преди седмица бе сключено споразумението с БАН за извършване на археологически проучвания по трасето.



Въпроси има и за тунел "Железница", чието изграждане уж започна в сряда, и за двете малки отсечки преди и след него по магистрала "Струма". По информация на "Капитал" ГБС е започнало строителни дейности по своя лот от 720 м преди тунела. Друг източник твърди, че "Джи Пи груп", които ще изграждат "Железница", още не са завършили техническия си проект. От фирмата отказаха да коментират. "Към настоящия момент няма забавяне спрямо заложените срокове и не се очаква такова", обясниха пред "Капитал" от АПИ миналата седмица относно "Железница" и прилежащите лотове.

А дано, ама надали

В спазването на сроковете и изграждането на пътна инфраструктура, разбира се, няма нищо лошо, дори напротив. Проблемът е, че в последните дни сякаш държавната администрация е впрегната в услуга на политическата кампания на ГЕРБ. Вместо всички тези обекти да се изпълняват според експертен план, да се действа последователно и да се съобщават събитията с истинските им имена, независимо кой управлява и дали предстоят избори, то те всъщност се забързват, когато има нужда. Само преди половин година, в навечерието на европейските избори, се проведе подобен спектакъл. Министри, кметове и журналисти вкупом присъстваха на първата копка на новите 134 км от магистрала "Хемус", които бяха възложени на държавната "Автомагистрали" без търг. Премиерът Бойко Борисов показно откри обекта, но в крайна сметка се оказа, че строително разрешително има само за 1.6 км от тази огромна отсечка, а по останалата част от трасето още няма как да се работи. В момента текат отчуждения и не са избрани фирми за надзор, без които строителство няма как да има по закон.

По подобен начин започна и строежът на магистрала "Европа" в участъка Драгоман - Сливница, а предсрочното откриване на ремонтирания за 113 млн. лв. варненски бул. "Васил Левски" се оказа пълно фиаско, след като само месец по-късно едно от кръговите кръстовища пропадна заради недостатъци в конструкцията. Тогава от общинския пресцентър признаха, че булевардът все още не е бил официално в експлоатация, въпреки че движението по него беше пуснато.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Капитал" добавя съдържание от The Economist 2 "Капитал" добавя съдържание от The Economist

Всяка седмица ще предлагаме селекция от най-интересните статии на британското икономическо издание, преведени на български

13 ное 2019, 958 прочитания

Вечерни новини: Новата власт на София започва работа, износът почти не расте 1 Вечерни новини: Новата власт на София започва работа, износът почти не расте

И още: "Еврохолд" обжалва забраната на КЗК да купи ЧЕЗ, държавата напредва с модела за втора пенсия, Ево Моралес избяга в Мексико

12 ное 2019, 1654 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Какво губи ГЕРБ, когато печели

Интригата на местните избори не е дали партията на Бойко Борисов ще загуби позиции, а колко точно

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10